Baarmoeder

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Joke80, Mar 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joke80

Joke80 Lid

Mar 13, 2009
    17
    0
    0
    Beste verloskundigen,

Ik vroeg me af wat er bedoeld wordt met gekantelde baarmoeder? Ik heb binnenkort een echo (dan ben ik bijna 11 weken zwanger volgens mij). 19 jan eerste dag laatste ong. Ik heb een +/- 26 cyclus (regelmatig). Tellen de weken vanaf mn eisprong omdat t regelmatig is? Of krijg ik de 2 weken kadoo :oops:

Als mn baarmoeder ongeveer te zien is op de 'uitwendige' echo kan er dan sprake zijn van een gekanteld baarmoeder? Ik hoor deze verhalen namelijk vaak.

Dus ik wil graag weten of ik mijn babytje met een UITWENDINGE op de aanstaande echo kan zien, of mn baarmoeder nou wel of niet gekanteld is.
    Tenslotte nog een algemene vraag; wordt er ook gekeken naar de grootte of dikte van je baarmoeder om meer te weten over zwangerschap? Wordt er dan ook gekeken naar de baarmoedervlies, moet die dik zijn ofzo?

Ik ben zo benieuwd naar het beeld dat mij te wachten staat!

Groetjes.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Joke80,

Iedereen krijgt 2 weken kado in de zwangerschap, dus ook als je een regelmatige cyclus hebt.
    Een gekantelde baarmoeder wil zeggen dat de baarmoeder bv in zijn geheel en beetje nar achteren hangt. Wanneer je kindje groeit en je baarmoeder dus ook komt je baarmoeder sowieso omhoog en maakt het dus niet uit hoe deze normaal gesproken ligt als je niet zwanger ebnt. Als ze vorige keer de baarmoeder bijna via de buik konden zien, dan heb je inderdaad grote kans dat ze het nu goed via de buik kunnen zien. MOcht het beeld nu niet helemaal scherp zijn of is je baarmoeder inderdaad een beetje gekanteld, dan zal het alsnog een vaginale echo worden. Je baarmoederwand wordt niet opgemeten met een echo en ok niet het vlies. Er wordt gekeken of er geen cystes zitten of vleesbomen, of het kindje er goed uit lijkt te zien en of de groei goed is. DUs abnormale dingen vallen over het algemeen wel op, maar niet alles wordt gemeten omdat het niet van belang is als alles er goed uit ziet.
    Veel plezier bij je echo!

Groetjes Brigitte

3. Joke80

Joke80 Lid

Mar 13, 2009
    17
    0
    0
    Beste Brigitte,

Bedankt voor je antwoord! Ik krijg nog de eerste echo, dus ik ben er eerder nog niet geweest. Ik lees vaak over gekantelde baarmoeder, vandaar mijn vraag :D

Begrijp ik nou goed dat als je je baarmoeder ziet ook het babytje moet zien met ong 11 weken (ookal is het wazig/vaag)? En als je het babytje niet ziet, dat je dan ook de baarmoeder niet ziet?

Ik ben namelijk ooit naar het ziekenhuis geweest voor een buikecho (voor wat anders) en daar zei de echoscopiste dat mn baarmoeder met een buikecho redelijk te zien was.

Ik vind een inwendige niet prettig, misschien ook omdat ik de echoscopiste nog niet heb gezien (onbekend iemand).

Maar als t noodzakelijk is, tja!

Groetjes.

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi JOke80,

met 11 weken moet je in principe de baarmoeder én het kindje kunnen zien zitten. Mocht het beeld nu wazig zijn om wat voor reden dan ook of je baarmoeder ligt wat naar achter (wat bij jou wrs niet het geval is als ze hem ook kunnen zien als je niet zwanger bent), dan zullen ze alles controleren met een vaginale echo. Laat inderdaad maar over je heen komen, want wat moet dat moet en de echoscopistes zijn discreet en (meestal ;) ) ook zachtaardig met hun apparatuur. Zeg van tevoren eventueel dat je een inwendige echo wat spannend vindt. Maar ik denk dus dat het wel op je buik te zien is allemaal.

Groetjes Brigitte

5. Joke80

Joke80 Lid

Mar 13, 2009
    17
    0
    0
    Nu ik ermee bezig ben wil ik nog één ding vragen.. :oops:

Kan de ontwikkeling van een foetus achterlopen in de eerste 12 weken? Of kan het daarna pas achterlopen? Dus dat hij/zij pas 8 weken is terwijl het 12 weken hoort te zijn :rolleyes:

Share This Page