Meerdere eitjes, grootste wint altijd?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nuage, 24 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Hoi meiden,

Heb even een vraagje.

Ik heb gisteren een FM gehad en had 1 follikel van 11mm en 2 follikels van rond de 8mm.

Even was ik bezorgd dat de IUI niet door kon gaan volgende week als er 3 eitjes zitten, maar er werd mij verteld dat ze de 2 kleinere eitjes niet serieus nemen. Zodra het grootste eitje springt breken de andere 2 af zeiden ze, de grootste is de dominante.

Betekent dit dus dat je pas "officieel" 2 eitjes hebt bij een behandeling als ze ook echt even groot zijn?

Vraag me af of jullie hetzelfde wordt verteld en of iemand ook ervaring heeft met toch tweeling bijvoorbeeld terwijl de follikels niet even groot waren.

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je spreekt pas van een doorgroeiende follikel als 'ie minimaal 14 mm is. Alles wat kleiner is, kan nog blijven hangen of weer gaan krimpen. Als je op 14 mm zit, groeit ie vaak wel door tot de eisprong. Er is dus nog helemaal niks van te zeggen welke follikel bij jou gaat doorgroeien. Die van 11 mm kan wel blijven hangen en ingehaald worden door die ene die nu 8 mm is.

Er kunnen ook twee gaan doorgroeien. Dan zullen ze inderdaad ongeveer even groot zijn bij de eisprong. Als een follikel minimaal 17 mm is, is 'ie rijp en kan hij mee gaan springen. Dus het zou ook nog kunnen dat je er bijvoorbeeld eentje van 20 mm hebt en eentje van 17-18 mm, dat de kleinste nog net gaat meedoen.

Het is allemaal afwachten. Bij de volgende fm zou je wel kunnen zien welke gaan groeien en welke niet en hoeveel het er uiteindelijk gaan worden.

3. LizaM

LizaM Fanatiek lid

5 mei 2008
    1.264
    0
    0
    Jippie; dank je voor deze duidelijke uitleg! Ik had de laatste FM ook drie kleine eitjes bij een grote. Ik wist eigenlijk niet wat er met die kleine zou gaan gebeuren.

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Wel apart dan, want bij mijn vorige FM had ik er eentje van 19mm en eentje van 16mm en dat gold ook gewoon als eentje.

Ben benieuwd morgen bij de FM welke er gewonnen heeft :D

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Alles wat uiteindelijk tijdens de eisprong zelf beneden de 17 mm zit, telt niet mee. Dan is een eicel niet rijp, zal 'ie niet springen en is 'ie ook niet te bevruchten. Alleen de grootste zal dan springen en de kleinste zal weer gaan krimpen en wordt door je lichaam opgenomen.

Maar je follikels groeien nog door tot de eisprong. Stel je hebt morgen een fm en moet morgenavond de Pregnyl zetten, omdat er eentje van 19 mm en eentje van 16 mm zit. Dan groeien ze in de tussentijd nog door. Die van 16 mm zal ten tijde van je eisprong dan rond de 19 mm zitten en de grootste is dan ook nog zo'n 3 mm gegroeid. Daarom telt die van 16 mm dan ook nog mee. Die is tijdens je eisprong groot en rijp genoeg om mee te doen.

Het is dus maar net hoeveel tijd er voor de follikels nog is om te groeien. Komen ze rond de eisprong op minimaal 17 mm uit, dan doen ze mee. Blijven ze daaronder, dan doen ze niet mee.

6. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Goed om te weten. Dan had ik de vorige keer dus zeker 2 eitjes.

Die FM van 16 en 19mm was op een vrijdag en pas maandag hadden we de IUI.

Helaas geen succes...

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Balen zeg... :( Hopelijk heb je deze keer meer geluk!

8. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Oh ik ben hier ook zo benieuwd naar. Ik ben afgelopen donderdag geweest voor een Fm, en toen had ik links 1 van 9mm. vandaag moest ik terug en was die links nog steeds 9mm, maar zat er rechts 1 van 10 mm!
    Ik hoop nu dat die linker toch doorgroeit en die rechter blijft steken, want dan zit er nog een IUI in deze maand!

Maar als ik dit zo lees valt er nu nog niet veel van te zeggen dus? Ik moet donderdag terugkomen voor nog een meting, dus dan zien we wel welk ei het geworden is!

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Er is inderdaad nog niks van te zeggen, hopelijk krijg je donderdag meer duidelijkheid. Maar met twee follikels doen ze toch ook wel IUI? Bij ons was het maximum drie.

10. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    een arts zeg je dat toch ook hoe en wat
    en ik weet niet beter dat alles boven de 16 spring
    ik had een tijd geleden 1 van 18 en 1 van 15 maar die van 15 was 2 dagen later nog maar 10mm

11. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik moet mijn ei aan de linkerkant hebben, aangezien de rechterkant niet goed aangesloten is. Als er links dus geen ei is gaat de IUI niet door. Ook mag ik aan de linkerkant maar 1 eitje hebben, anders gaat de IUI ook niet door.
    De arts heeft er niets van gezegd omdat ze er niets van kan zeggen. Zij vond dat het ei aan de linkerkant op het moment ernaar uitzag dat hij niet door zou groeien, maar zeker weten deed ze het niet.
    En aangezien ze niet boven de zijn kan er nog niets van gezegd worden.
    Ik vroeg me alleen af of het vaak zo was dat een groter eitje springt en een kleinere niet, of dat ze ook allebei kunnen springen.

Deel Deze Pagina