Saturatiedip

Discussion in 'Prematuur' started by Anais, Oct 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anais

Anais Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,314
    1
    0
    Gérante
    limburg/Hasselt
    Hoi
    Onze Sem is geboren bij 34.5 weken en ligt nu 6 dagen al in het ziekenhuis.
    Alles gaat vrij goed. Ligt sinds gisteren in een warmte bedje. Alleen sinds hij daar ligt krijgt hij toevallig ook kleine saturatiedips.
    Gaat soms tot 74 en dan weer omhoog. Maar wel bij vaak en meestal als wij hem vasthebben/buik ligt(op mij) of eet. Kinderarts zegt dat hij het wel zelf corrigeert.

Wat is dit eigenlijk die dips? Wat gebeurt er dan op dat moment en waarom? Is dit zoiets als wiegendood? Ik zit nu namelijk met de schrik dat hij snachts als ik thuis ben ineens sterft en ze mij gaan opbellen om het te vertellen.

2. noukytje

noukytje Actief lid

Jul 29, 2012
    225
    19
    18
    Female
    limburg
    Mijn dochtertjes deden ook zo van die dipjes toen ze al in het warmtebedje lagen. Het is iets waar ze uitgroeien zeiden ze ons, en het minderde met de tijd ook wel. Hun wiegedoodtest was wel niet goed en we zouden met monitors naar huis gaan. Toen ze die test nog eens goed gingen bekeken viel ook op dat ze die dips vooral deden als ze niet in hun bedje lagen en vooral bij het eten dan eigenlijk. Wij zijn toen de melk moeten gaan indikken en ze deden bijna geen dipjes meer! Toen we zo'n 6 weken geleden de monitors lieten uitlezen dacht ik ai ai want hadden toch nog wel wat alarmen gehad maar waren gelukkig allemaal valse! Nu zagen ze ook wel duidelijk dat ze hier last hebben van reflux en dit gaf ook dergelijke dipjes. Misschien dat de oorzaak ook daar te zoeken is bij jullie?

3. noukytje

noukytje Actief lid

Jul 29, 2012
    225
    19
    18
    Female
    limburg
    Ik zie dat je van Hasselt bent, in welk ziekenhuis ligt jullie zoontje? Ik ben in Gasthuisberg Leuven bevallen.

4. Anais

Anais Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,314
    1
    0
    Gérante
    limburg/Hasselt
    Hij ligt in het virga Jesse ziekenhuis.
    Ik ga morgenvroeg het eens voorleggen of het idd geen verborgen reflux kan zijn.

5. mamievan2

mamievan2 Nieuw lid

Oct 27, 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is ondertussen al een jaar en een paar maand, maar ik kan mij nog goed herinneren als hij saturatiedalingen had.
    Dat was inderdaad veel als hij bij ons op de buik lag.
    Toen had de verpleegkundige gezegd dat dat komt omdat ze zodanig ontspannen zijn en aan het genieten dat ze gewoon vergeten van goed door te ademen.
    En dan bij het eten inderdaad van reflux, bij ons zoontje hebben ze ook de melk wat ingedikt.

6. megacarls

megacarls Niet meer actief

Hier precies zoals bij mamievan2. Als hij bij ons lag was hij zodanig ontspannen. Later deed hij het juist niet meer als hij bij ons lag, dat was echt alleen in het begin (eerste 2 wk). Daarna was het inderdaad voedingsgerelateerd. Omdat hij niet genoeg kracht had voor een heel schepje nutriton krijgt hij dat nu maagzuurremmers voor.

7. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft altijd wat saturatiedalingen gehouden, vooral bij inspanning. In het warmtebedje had ze weer even wat meer moeite, maar na een paar dagen ging het weer beter.
    Ze is geboren met 33 weken en inmiddels bijna 2 jaar.

8. noukytje

noukytje Actief lid

Jul 29, 2012
    225
    19
    18
    Female
    limburg
    mijn meisjes deden het inderdaad ook als ze bij ons lagen omdat ze dan zo rustig werden dat ze vergaten te ademen. Als het alarm dan afging moesten we eens heel diep ademhalen of zuchten van de verpleging en dan corrigeerde ze zelf onmiddellijk. Ik zou zeker eens vragen of ze nakijken of hij geen last van heeft van reflux of verslikken. Bij ons weten ze het aan de dikte van de melk. Hier krijgen ze afgekolfde moedermelk en die is vrij dun tov kunstvoeding. Wij hebben dan eerst ingedikt met nutriton maar daar kregen ze enorme krampen van (schijnen nogal veel kindjes last van te hebben) en dan zijn we overgegaan naar gelilac en dat gaat goed. Die reflux hebben ze dan pas ontdekt toen ze een week of 2 thuis waren. Hiervoor krijgen ze Zantac.

9. Anais

Anais Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,314
    1
    0
    Gérante
    limburg/Hasselt
    Ze hebben vandaag uit zichzelf gezegd da gij de melk niet goed verteert. Hij krijgt eerst gaviscon baby 1 ml na eten en ik denk dat dit wel zal helpen. Anders gaan ze indikken. Hij heeft wel een zuurstof pompje naast zich liggen voor het geval van nu.

We houden hem nu een halfuur na zijn eten rechtop vast en dat helpt wel (nog steeds dips maar minder.gaat meestal tot 80 en heel soms naar 74)

10. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Het verbaast mij om te horen dat reflux zoveel invloed heeft! Nathan heeft een maand in het ziekenhuis en verborgen reflux maar ze hebben nooit wat met de voeding gedaan.... Ondanks de vele dips...... Nu merken ik gelukkig niks aan hem!
    ;)

Share This Page