Wanneer strippen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door jes12, 7 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Hallo,

Ik lees hier bij veel dames dat zij gestript zijn of gestript worden vanaf de 38 weken ongeveer.
    Nu vraag ik me dus af of dit altijd alleen gedaan word ivm medische zaken?? Of stript een verloskundige ook om andere redenen?

Ik vraag dit omdat mijn baby wat voorligt op de groei, mijn buik is ook erg groot en zwaar en ik heb veel pijnklachten daarvan.
    Mijn eerste kind was na een voldragen zwangerschap ruim 4 kilo en de bevalling ging dan ook echt moeizaam. Met dat in mijn achterhoofd , en wetende dat deze baby ook voor ligt qua groei , zou ik dus graag ergens rond de 38/39 weken bevallen.
    Is het gebruikelijk om dan zelf de verloskundige te vragen om te strippen?

2. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Mijn vorige vk was er niet zo snel mee. Bij de oudste booit gestript. Ze had ook nooit gekeken en ik ben met 41 weken pas bevallen.
    Bij de tweede ging ik met 36wkn over naar t ziekenhuis en met 38.6 roeg de gyn of zs mocht strippen als er opening was. Tuurlijk! :) Gedaan, maar heeft verder niets gedaan hoor (dat zei ze er ook wel bij, dat de kans minder groot was). Met 39.6 weer gestript en toen is hij netjes de volgende dsg geboren. Ik zou het dus gewoon vragen tzt!

xLibertyx vindt dit leuk.
  3. pienvd90

pienvd90 Fanatiek lid

15 feb 2016
    1.198
    608
    113
    Vrouw
    Hier strippen ze niet voor de 41 weken.
    Je kan het aangeven maar meestal doen ze niks als ze geen reden hebben.

4. Stakato

Stakato Niet meer actief

Je kan het altijd vragen, maar het heeft waarschijnlijk niet veel zin. Zorgt meestal alleen voor veel harde buiken en krampen zonder verder iets te doen. Strippen is pas vanaf 41 weken aangetoond effectief.
    Kan wel zijn dat het net het laatste zetje geeft, maar dan waren de weeen waarschijnlijk hooguit de volgende dag spontaan begonnen.

Tweede bevallingen gaan vaak een stuk soepeler omdat de eerste de weg al heeft gebaand. ;) Dus zou mij niet al te druk daarover maken.

5. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Tot 37 weken ging t nog maar nu ziet het er niet meer uit als ik in de paal klim :D

Ik word overigens aankomende woensdag gestript als het kan, mijn verloskundige stelde het voor. En daar ben ik heel blij mee want ik ben echt op. Dus niet zozeer medisch dan wel mentaal

Bij mijn tweede zoon ben ik met 37 weken gestript want al dagen valse start en dit had direct resultaat.

Hoebie en Jingle vinden dit leuk.
  6. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Werd met 38 weken voor het eerst gestript , omdat ik al ruim 4 weken voorweeën had. En veel bekkenpijn.
    Helaas deed het strippen niks.
    Daarna nog een paar keer gestript zonder resultaat.
    Met 41 weken weer gestript. Baarmoeder was erg gevoelig. Zodra ik maar bewoog kreeg ik of voorweeën of harde buiken. Verdwenen als ik een poosje rust nam. Maar zodra ik weer bewoog begon het feest weer. Lichaaam leek het te willen proberen, maar het zette niet door.
    met 41+1 controle zkh. Toen weer gestript. En ja hoor liep met weeën het zkh uit. :) Lichaam had dus echt nog een mini zetje nodig.

7. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Het is dus echt per verloskundige heel verschillend..
    Zoals ik in de reacties lees helpt het dus ook heel vaak niet en krijg je er dan vooral ongemak van, dat lijkt me niet prettig.

Ik denk ook wel dat de baby toch pas komt wanneer hij er klaar voor is, maar mijn gevoel zegt dat dit echt weer een flinke baby gaat worden en ik wil dus eigenlijk echt niet over de 40 weken gaan.
    Bij de volgende controle ga ik het vast bespreekbaar maken en dan hoor ik wel wat het beleid is bij mijn verloskundige!

Bedankt voor de reacties

8. Bloempje01

Bloempje01 Fanatiek lid

10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Bij de middelste gestript met 37 weken. Dag later geboren. Geen medische noodzaak, had het gewoon zwaar gehad.

Bij de jongste begonnen met strippen met 37+3. Uiteindelijk is ze met 39 weken geboren na een inleiding. Ook geen medische noodzaak. Maar het ‘niet pluis’ gevoel. Wat bleek te kloppen, want de placenta was al aan het verklakken en madame had de navelstreng om haar nekje.

Bij de oudste liepen we bij een andere verloskundigepraktijk, dan bij de andere 2. Hun wouden niet strippen voor 40 weken.

Ik heb overgings nooit ongemak gehad van het strippen.

9. Cjms

Cjms Bekend lid

11 dec 2016
    891
    1.286
    93
    Ik ben met 39+4 gestript. De zwangerschap werd me teveel en kon het lichamelijk en geestelijk niet meer aan (dag eerder zelfs opgenomen in het ziekenhuis om bij te slapen omdat ik oververmoeid was). Dit gebeurde op 30 september om 16.00. Om 18.00 begonnen de weeën en om 20.07 was meneer er.

10. Sylvie866

Sylvie866 Lid

17 apr 2018
    82
    71
    18
    Vrouw
    Hier deze morgen poging gedaan maar ze kon er nog niet volledig aan. Ze heeft nu de baarmoederhals gemassseert. Morgen 40 weekjes :)

11. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Spannend ik hoop voor je dat het effect heeft!

12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik ben bij de jongste gestript met 38 weken om een inleiding te voorkomen.
    Had geen enkel effect.
    6dagen later werd ik ingeleid.

13. Clueless01

Clueless01 Fanatiek lid

28 jun 2016
    2.362
    1.780
    113
    Hier met 40 weken gestript, geen effect. Met 40+4 wel, maar met t strippen had ik ook al 2cm ontsluiting, dus waarschijnlijk was het toch wel begonnen :).

14. Koeks83

Koeks83 Niet meer actief

Bij de eerste gestript met 40+3 omdat mn lijf op was. 12 uur later begonnen de weeën.

Deze keer word ik as dinsdag gestript met 39+4. Geen medische noodzaak, mn lijf is er gewoon klaar mee en aangezien het vorige keer effect had willen ze wel een poging wagen. Normaal doen ze t niet voor 41.

Izzie7676 vindt dit leuk.
  15. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb altijd begrepen dat strippen het meest effect heeft na 41 weken.
    Ik ben bij mijn eerste gestript met 41+2 wkn (met effect), bevalling begon binnen 10 uur daarna.
    Bij mijn tweede had ik een heel zware zwangerschap en om die reden wilde VK vanaf 38 wkn wel proberen, met de opmerking dat kans op effect klein was. Strippen was bij herhaling niet mogelijk, ook bij laatste poging 41+4 wkn niet. Spontaan bevallen bij 41+5 wkn.
    Bij mijn derde had ik controle bij 40+5 wkn en VK stelde voor om te proberen, maar het kon niet, want potdicht. Spontaan bevallen bij 41+0 wkn.

16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.535
    113
    Vrouw
    Ik was 41+3 zwanger, 's ochtends gestript .. 's avonds laat bevallen. Hier heeft het dus wel geholpen

17. MamaZijnIsDeBom

MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Dat strippen meer effect heeft na de 41 weken klinkt logisch. Ik heb namelijk altijd begrepen dat strippen alleen helpt wanneer je toch al tegen je bevalling aanzit. En die kans wordt na de 40 weken natuurlijk alleen maar groter en groter.

Ik denk dat het zeker belangrijk is dit nu al te bespreken. Want als het van tevoren afgesproken hebt loop je minder de kans op een gyn of vk die het niet wil doen. Het is namelijk persoonlijk. De een doet niet moeilijk en kijkt even of het kan. De ander wil niet eens kijken als je niet na je uitgerekende datum zit.

Ik had bij mijn tweede dochter mazzel. Ik was 39+3 en best wel klaar met zwanger zijn. De gyn wilde wel even kijken en ik had al 3 centimeter ontsluiting. Samen met een soort influistering (kom maar baby, hier moet je naar buiten) wat voor mij dan weer niet echt had gehoeven heeft ze me toen gelijk gestript. Dat was om 1 uur in de middag. Om half 12 in de avond is onze tweede dochter geboren.

Jingle en Izzie7676 vinden dit leuk.
  18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik ben bij de jongste 3x gestript rond 40 weken. Mijn bloeddruk was namelijk stijgende (eerder in de zwangerschap 2 nachten ziekenhuis gehad vanwege bloeddruk maar mocht weer naar huis en zelfs terug onder controle bij de verloskundige). Alles leek er op te wijzen dat de bevalling elk moment kon beginnen alleen dat deed het niet en vanwege mijn bloeddruk ging de vk dus toen strippen om te voorkomen dat ik alsnog aan het infuus zou moeten vanwege de bloeddruk. 3x strippen hielp echter niet.... alleen harde buiken. Toen vliezen gebroken (laatste redmiddel voor verwijzing naar ziekenhuis) en toen begon de bevalling binnen een half uur ;)

19. Koektrommel

Koektrommel Fanatiek lid

15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Het verschilt een beetje per praktijk vanaf wanneer ze strippen. Mijn verloskundige doet het vanaf 40 weken op verzoek.

Bij mijn eerste gestript met 40 weken maar dat heeft helemaal niets uitgehaald. Alleen uren vervelende krampen. Uiteindelijk ingeleid met 41+2.

Bij de 3e gestript s'middags om 4 uur met 40+2. Ochtend erna begonnen de weeën. Geloof wel dat het toen net het laatste zetje heeft gegeven.

20. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Bij mij deden ze het enkel vanaf week 41 eigenlijk en alleen met medische indicatie eerder of als je echt nachten niet sliep bijvoorbeeld. Ze hebben bij mij met 40+2 gekeken maar ik zat potdicht ( ondanks het de 2e is), dus het is niet vanzelfsprekend dat je gestript kan worden ;) Uiteindelijk met 40+6 bevallen toen.

Deel Deze Pagina