Daarbij is het ook nog zo dat het meest zinvol is voor meisjes die nog maagd zijn. Nou weet ik wel dat je niet zou verwachten van een 12-13-14 jarige die al sexueel actief is, maar ze zijn er wel. Wat ik ook las dat ze niet eens 'sex' gehad te hebben, lichamelijk contact (bloot) is al genoeg. Groetjes Brez
Van deze posting snap ik helemaal niks . Er werd geënt tegen 1 bepaalde vorm van meningitis omdat tegen díe variant een vaccin beschikbaar was. Dat heeft niks te maken met 'heersen' of niet... en dus ook niet met voordegekhouderij. De 2 varianten van bmhk-virus waartegen nu geënt kan worden, zorgen samen voor 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker. Als ik voor mijn dochter kan zorgen dat ze dus 70% minder kans loopt om het te krijgen, dan zal ik dat zeker niet laten. Ze heeft vandaag de eerste prik gehad. Rustige sfeer daar, en we waren binnen 5 minuten weer buiten. Nu heeft ze een iets pijnlijke bovenarm maar verder niets. Nee hoor het is niet 'ineens' een virus, dat is al veel langer bekend. Verder moet je wel even 2 dingen scheiden: in de media gaat het steeds over de kosten/baten (dus kort door de bocht: wat is goedkoper, 600 vrouwen per jaar die bmhk krijgen behandelen en waarvan er dan nog 200 overlijden, of alle meisjes vanaf 12 jaar gaan inenten --> dat laatste blijkt dus goedkoper), maar dat heeft natuurlijk NIETS te maken met het nut van deze inenting voor je dochter als individu... De Gezondheidsraad had ook aan de minister kunnen adviseren om deze vaccinatie níet in het RVP op te nemen, en dan had je nu overal artikelen gelezen met als insteek: wat een schande, in landen om ons heen krijgen meisjes de prik gratis en hier moeten we het zelf betalen! Dat is klassediscriminatie! Nederland loopt weer eens achter! etc. etc. Vraagje: wat doen jullie als je ziek wordt en je arts schrijft een nieuw soort antibioticum, pijnstiller, bloeddrukverlager, antidepressivum of weet ik wat voor? Ook die medicijnen zijn nog geen tientallen jaren in gebruik, maar wel (net als dit vaccin overigens!) hebben ze voldaan aan alle criteria om op de markt te mogen worden gebracht. Kies je dan ook niet voor dat nieuwe (geteste en beter bevonden) medicijn? En als je géén bezwaar hebt tegen zo'n nieuw medicijn, waarom dan wel tegen dit vaccin? Wat het effect ervan zal zijn tot ongeveer 6 jaar vanaf nu, is bekend. Hoeveel langer wil je het getest hebben, wat is voldoende?
tink bij ons was dat weld egelijk zo volgend e huisarts. er zijn namelijk 3 vormen van nekkramp en 2 ervan hebben een vaccinatie. de derde die bij ons in de omgeving heerste enw aarvan er dus 3 in een zieknhuis lagen waarvan 1 in coma die vorm hadde ze geen vaccinatie voor. er werd gevaccinneerd met de andere vorm volgens mijn huisarts om amssahysterie te voorkomen. ik kan het ook niet helpen zo was het gewoon.
way betreft je andere vraag over medicijnen en wat we doen als dei voorgeschreven worden. die zijn afdoende gestest normaliter komt een medicijn niet in de handel voordat het heel goed onderzocht en getest is en zover ik nu kan opmaken is dat met dit vaccin niet het geval en dat baart em dus zorgen. we weten niet wat het vaccin gaat doen dat is nog niet getest en dat stuit me tegen de borst en maakt me onzeker. de onzekerheid dus of je er inderdaad wel goed aan doet.
en dan nog even over die 70 procent. dat noemen ze ook wel schijnveiligheid. het is namelijk 70 procent op 2! varianten van baarmoederhalskanker waarvan er heb ik begrepen veel meer zijn. en over 5 jaar moet het weer herhaald worden, hoewel ik nu al een paar keer gelezen heb dat dat ineens ook niet meer zo is. tegenstanders zijn ook bang dat door die schijnveiligheid.
Hahaha, discussie met jezelf? Ik vind het om de punten die jij aangeeft te onduidelijk allemaal dus ik doe het niet, ook al was ze ouder dan 12.
had je het tegen mij? ja geloof dat ik een beetje op dreef ben. ik heb nog tot donderda as de tijd maar ik neig ook naar niet hoor. ik vind het lastig. vind het te vaag allemaal. en te snel gaan.
Ja er zijn er veel meer, maar de 2 varianten waartegen geënt wordt zorgen samen wel voor 70% van de gevallen van bmhk. Die 2 komen gewoon veel vaker voor dan de rest. Of het over 5 jaar herhaald moet worden is nog niet zeker, dat zou kunnen. Maar dat geldt bv. ook voor de tetanus-vaccinatie. En vaag? Welnee, alle info is te vinden, voor iedereen. Ik vind er werkelijk niks vaags aan.
ja, had het idd tegen jou Ik vind het ook ineens "uit het niets" komen en dan vlug vlug moet je je maar snel inenten want stel dat.... eerst was baarmoederhalskanker ook geen hoofdpagina nieuws Nu er een peperduur vaccin is ineens wel, zit een luchtje aan wat mij betreft.
Ik heb nog geen dochter in deze leeftijdscategorie (gelukkig niet zou ik zelfs durven zeggen want ik vind het een heeeeel moeilijk besluit die je nu moet nemen).... Maar ik zou het denk ik niet doen... laten vaccineren... Dit zijn mijn redenen: 1. De preventieve middelen zoals het baarmoederuitstrijkje moet je blijven doen! Hierdoor zie ik het nut van de vaccinatie niet in, omdat het uitstrijkje alleen al zorgt voor tijdige ontdekking. 2. De vaccinatie is niet getest op de leeftijdsgroep van 12 jaar. 3. Ze hebben het pas over een periode van 6 jaar getest en de periode waarin het uitbreekt tot kanker is vele malen langer en dan gerekend vanaf de eerste keer dat een meisje/vrouw sexueel actief is. 4. Ze weten nu nog niet of er een herhalingsvaccin komt. Deze zou levenslang moeten zijn en dat is ie waarschijnlijk dus niet. 5. Het is tegen de virussen H16 en H18 - de nu meest voorkomende. Echter is het niet duidelijk als dan een virus het niet zal overnemen waardoor men geen garantie kan geven of de kans op baarmoederhalskanker daadwerkelijk afneemt. Overigens de angst voor onvruchtbaarheid of verminderde vruchtbaarheid is denk ik niet terecht. Ik denk dat ze wel degelijk wat geleerd hebben van de gevolgen van het DES-hormoon destijds... Dus ik denk dat ze daar nu wel extra op gelet hebben... Ik denk dat wanneer een vrouw/meisje eerder in het bevolkingsonderzoek wordt opgenomen meer zin heeft dan de vaccinatie op dit moment... Ik zou zeggen vanaf 25 de oproepen voor een uitstrijkje sturen...
Ik ben blij dat ik geen dochters heb, dus hoef ik me ook geen zorgen te maken wat we zouden moeten kiezen. Ik zou het namelijk niet weten. Je hoort zoveel voors en tegens, dat ik absoluut geen idee heb wat te kiezen. De één zegt: het is eigenlijk een soort van vrijbrief om meisjes te beschermen tegen soa's (want het gaat toch om seksueel overdraagbare ziekten) De ander zegt: je moet het zeker doen, je wilt toch alle mogelijke narigheden uitsluiten? Een derde zegt: kijk es naar de DES-dochters? Die moeders hebben zich destijds ook met een mooi praatje laten 'helpen', en kijk nu es welke zure vruchten er nog steeds van geplukt worden. Nouja, ik weet het niet hoor. Ben ik ff blij met m'n mannen.