Bijna 3 maanden geleden ben ik bevallen van m'n dochter. Zonder complicaties en met alleen een schaafwond die een beetje moest worden gehecht. Nog steeds heb ik last van wat dingetjes "down under": - een soort zwaar gevoel/spierpijngevoel in m'n bekkenbodem, met name als ik me veel heb ingespannen. - lichte krampen/samentrekkingen van m'n baarmoeder. (Het zijn echt niet m'n darmen.) Soms lijkt het wat erger tijdens een borstvoeding. - vanochtend heb ik voor het eerst weer sinds een tijdje gevoeld "daarbinnen". M'n baarmoedermond zat nog vrij laag en iets naar links. Sinds de bevalling heb ik met m'n man nog maar 1 poging gehad tot seks zo'n 6 weken geleden, maar zonder succes. Meteen bij het daadwerkelijke vrijen deed het bij mij pijn... Waarschijnlijk spande ik m'n bekkenbodemspieren teveel aan en voelde het wat beurs door m'n baarmoedermond die nog laag zit, zei m'n bekkenfysio. Ik heb de afgelopen 6 weken nog niet een nieuwe poging aangedurfd, bang dat het weer pijn doet. (Wel intiem geweest op andere manieren overigens.) Om m'n bekkenbodem goed te herstellen doe ik oefeningen en ga ik dus naar de bekkenfysio. M'n verloskundige heeft bij de nacontrole alleen m'n buikspieren gecheckt, verder geen inwendig onderzoek. Zijn de dingen waar ik nog wat last van heb normaal in dit stadium? Herkennen jullie iets en wat deden jullie eraan? En hoe gingen jullie om met vrijen na de bevalling?
Ik had dat zware gevoel van onder ook. Mn als ik lang moest staan of na sporten. Vrijen gaf geen problemen, na 5wk weer gedaan. Mijn vriend is tamelijk fors geschapen, dus ik voel het altijd wel wat als hij tegen mijn baarmoedermond aankomt. Helaas bleef ik ook steeds druppeltjes urine verliezen bij lachen, niezen, tillen en sporten. Ik voelde met mijn vinger ook dat er een soort balletje van binnen zat. Na 8mnd naar de huisarts gegaan, bleek een verzakking. Voor- en achterwand. Ik heb een tijdje bekkenfysio gehad, maar het is niet helemaal over. Wel verbeterd. Ik kreeg een soort biofeedback van mijn bekkenspieren en 3mnd niet springen of rennen tijdens sporten, om mijn bekkenbodem te laten herstellen. Ik moet wel zeggen dat ik een 2e graads ruptuur had en knip, en dat mijn zoon na 99min persen met de vacuumpomp is gehaald. Het heeft daaronder wel wat geleden dus Krampen tijdens bv komt vaak voor. Invloed van hormonen die behalve de bv ook de baarmoeder laten samentrekken. Ik zou als je klachten blijven naar de huisarts gaan om een verzakking uit te sluiten. Heel veel vrouwen lopen ermee rond, terwijl er best behandelingen zijn.
Dank voor je reactie. Wat je beschrijft, klinkt voor mij erg herkenbaar. Urineverlies was ik vergeten op te schrijven...ben er zo aan gewend... Ik ga volgende week maar even naar de huisarts. Nog anderen met soortgelijke ervaringen?