Ik vraag me af of als je bent bevallen via een keizersnede van je eerste kindje of je dan bij de tweede mag kiezen voor natuurlijke bevalling of via een keizersnede of in Nederland of Belgie? Weet iemand dat?
Ik mocht wel vaginaal bevallen. Alleen wel in het ziekenhuis waar ze heel goed in de gaten houden of het litteken in je baarmoeder niet scheurt. En bijvoorbeeld inleiden doen ze liever niet met het oog op het risico van een weeenstorm.
Ik ben bevallen met een ks en mocht ik ooit een 2e keer bevallen dan wordt dit waarschijnlijk weer een ks.. dit is verteld tijdens de na controle.. had met de placenta te maken.. Deze was gescheurd.. Maar dit hoeft bij de 2e niet zo te zijn maar ze nemen liever geen risico aldus de gyn.
Ik ben bij de 2e bevallen via een ks (hij lag dwars), nu gaat de gyn er van uit dat ik gewoon via de natuurlijke weg ga bevallen....
Ligt aan de reden van de eerste ks... als dat bijv was omdat het kind op dat moment geboren moest worden (hartslagproblemen) dan laten ze je het bij een 2de waarschijnlijk weer gewoon proberen (nieuw kind, nieuwe kansen). Is het de eerste keer een ks geworden door bijv. een te nauw bekken dan zal een 2de keer ook een ks worden, dat bekken wordt niet ruimer of het moet opeens om een veeeeel kleiner kind gaan. Zal niet zo heel veel verschil in België of NL zitten... in België zullen ze misschien iets eerder een ks doen. Meestal maken de artsen een keuze.
Ik heb na 16,5 mnd een natuurlijke bevalling gehad. En idd deze keuze is door de gyn gemaakt. Ks was ivm pre-eclampsie/HELLP, bij de tweede ben ik dus niet meer zo ziek geworden.
Ligt eraan geloof ik. Wat t precies was weet ik niet meer, maar het had iets te maken met het litteken van de 1e ks.