Rhesus-c

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Purk, 31 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb deze vraag ook aan mijn eigen vk gesteld, maar nog geen antwoord.

In 2011 is tijdens mijn eerste zwangerschap vastgesteld dat ik rhesus-c negatief was. Met 27w bloed laten prikken, geen antistoffen dus het was prima.
    Nu in 2014 ben ik weer zwanger en blijk ik rhesus-c positief.
    Betekent dit dat er of in 2011 of in 2014 ergens een fout is gemaakt? Of kun je rhesus-c positief worden als je eerder rhesus-c negatief was? Ik nam zelf aan dat het onveranderlijk is, net zoals je niet ineens bloedgroep B kan krijgen als je eerder A had. Maar ik kan nergens een expliciet antwoord vinden...

2. Gea T

Gea T Actief lid

26 jun 2013
    445
    0
    0
    Beste Purk,

Dit is inderdaad vreemd. Je hebt namelijk gelijk. Rhesus c positief of negatief zijn is een eigenschap van het bloed wat i.p. niet kan veranderen. Weet je zeker dat het beide keren om de rhesus c gaat en dit niet verward wordt met de rhesus D? Ook daar moet je namelijk bij 27 weken bloed voor prikken.

Groetjes Gea

3. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn verloskundige heeft het nagekeken en ik blijk waarschijnlijk rhesus-c positief; in 2011 is er ergens foutief genoteerd dat ik negatief zou zijn, want uit de bloeduitslag bleek toen ook rhesus-c positief. Ik ben toen dus onnodig op antistoffen gecontroleerd. Ze gaat het nog dubbelchecken bij het lab voor de zekerheid.

Maar fijn om nogmaals bevestigd te hebben dat rhesusfactor een onveranderlijke eigenschap is! Twijfelde ik toch niet voor niets!

Deel Deze Pagina