baarmoedermond voelen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sallie01, 26 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sallie01

sallie01 Actief lid

9 jun 2009
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb gelezen dat je door zelfonderzoek (baarmoedermond voelen enz) kunt bepalen wanneer je vruchtbaar bent. Dat heb ik nu een paar keer gedaan, maar het lijkt wel of mijn baarmoedermond niet recht boven mijn vagina zit zeg maar.. Ik voel hem schuin aan de rechterkant. Misschien een rare vraag hoor, maar kan het zijn dat hierdoor de zaadjes moeilijker in de baarmoeder komen?

Alvast bedankt!

Sallie

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

het is echt een fabeltje dat je door zelfonderzoek zou kunnen voelen of je vruchtbaar bent. De baarmoedermond kan alle standen hebben en dat heeft geen enkele invloed op het wel of niet doorlaten van het sperma. Als je een regelmatige cyclus hebt dan heb je ergens in het midden een eisprong. Als je in de week rond de eisprong om de dag vrijt heb je een hele goede kans om binnen een jaar zwanger te worden. Neem je al foliumzuur?

Mirjam

3. sallie01

sallie01 Actief lid

9 jun 2009
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bedankt voor je antwoord!
    Ik heb op een site over vruchtbaarheid e.d. gelezen dat je baarmoedermond zachter wordt als je eisprong nadert. Blijkbaar gebeurt dat zelfonderzoek wel meer! Ik vraag me nu wel af of dat raar is dan?
    Ik heb een regelmatige cyclus en heb een zoontje van bijna 2,5. We zijn nu ruim een jaar 'bezig' voor een tweede kindje, na een miskraam van 6 weken (juni vorig jaar). Ik gebruik geen foliumzuur.
    De eerste keer was ik vrij snel zwanger, binnen twee maanden. Ik vind het nu dan ook heel lang duren en ben best wel eens bang dat er iets niet goed zit waardoor het niet meer lukt...
    Maak ik me onnodig zorgen?

Groetjes Sallie

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

het is wel goed om foliumzuur te gaan gebruiken.
    Als je nu meer dan een jaar bezig bent is dat langer dan gemiddeld. Je hoeft je geen zorgen te maken, maar je komt als je zou willen wel in aanmerking voor aanvullend onderzoek. Je kunt bij je huisarts vragen om een verwijzing naar de gynaecoloog.

Mirjam

Deel Deze Pagina