Hallo, ik zit al sinds april in de ziektewet doordat ik ontzettend veel werkstress ervaarde en last had van een heel erg hoge werkdruk (werk in speciaal onderwijs; kinderen met leer- en gedragsmoeilijkheden). 3 weken geleden heeft mijn arbo-arts me voor 50% beter verklaard. Mijn werkgever en ik kwamen bij elkaar om een wettelijk 'plan van aanpak' te maken, maar konden het over de inhoud ervan niet eens worden. Bij mijn ongeboren kindje is sinds 2 weken hydronefrose vastgesteld. Werkgever op de hoogte gesteld. Vorige week vertelde mijn werkgever dat mijn directeur op dit moment geen mogelijkheden ziet om mij op mijn eigen werkplek te laten reintegeren, omdat er ondertussen een arbeidsconflict zou zijn ontstaan. Nu moet ik de laatste 4 dagen voor mijn verlof nog aan het werk op een andere school dan de mijne, met nieuwe mensen, leerlingen en taken. Mijn arbo-arts heeft mij geadviseerd om hiermee akkoord te gaan, maar onder formeel protest. Heb ik gedaan. Nu heb ik sinds deze mededeling van mijn werkgever voortdurend last van kramp en steken in het midden onderaan mijn buik. (al vijf dagen) Hoe de pijn aanvoelt is wisselend. Ik heb er ook last van als ik rust, ik me omdraai in bed of als ik op wil staan na het slapen, tijdens het lopen is het helemaal erg. Gisteren heb ik de eerste werkochtend op die nieuwe school gehad, maar heb het echt moeten bezuren. Ik KON niet meer daarna. Lopen deed echt heel veel pijn. Nu is mijn vraag: moet ik die laatste drie ochtendjes gewoon even op mijn tanden bijten? Of kan het kwaad dat ik zoveel last heb van harde buiken? Het is duidelijk dat dit door stress komt...Het liefst zou ik niet meer gaan.
hoi Renate, ik vind dit eigenlijk een situatie die je met je eigen verloskundige en met je Arbo-arts moet bespreken. Op zich kunnen harde buiken niet zoveel kwaad. Je weet dat het van de stress komt. Maar als je er erg tegenop ziet om te werken en het heel zwaar vindt, moet je overwegen of je het wel wilt doen. Ik vind het wel raar hoor dat ze je voor 4 dagen nog iets anders laten doen, heel flauw eigenlijk. Ik kan niet overzien wat jouw werk voor je betekent en hoe je kansen zijn na je zwangerschap. Overleg anders nog eens met je arbo-arts hoe bealngrijk het is dat je nu werkt. Naar je lichaam luisteren is ook belangrijk. Veel sterkte met de beslissing. Mirjam