Tweeling wie is drager van het gen ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door stresskippetje, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stresskippetje

stresskippetje Actief lid

24 dec 2008
    339
    0
    0
    Hallo Allemaal,

Weet iemand hier hoe het zit met tweelingen en erflijkheid.
    De vader van mijn man is tweeling, ik weet dat het 1 generatie overslaat meestal maar hebben wij dan meer kans op een tweeling of is de vrouw drager?

Klinkt ingewikkeld zo... snappen jullie het nog :)
    Froukje

2. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    Kan bij beide komen. Sowieso is het met genen altijd zo dat je kindje een combinatie van jou en je man is...maar zelfs dan is de kans op een tweeling vrij gering hoor.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

alleen twee-eiige tweelingen zijn erfelijk. dat het een generatie overslaat is onzin volgens mijn ha en vk en het is alleen erfelijk via de vrouw. dus dat jouw schoonvader deel van een tweeling is heeft geen invloed.

4. stresskippetje

24 dec 2008
    339
    0
    0
    oke thanks !
    Ik dacht namelijk dat de man het overbracht :)

Froukje

5. Marieke1983

nee, omdat alleen twee-eiig erfelijk is en zo'n tweeling ontstaat door een dubbele eisprong kan het niet erfelijk zijn via de man, en al helemaal niet via je schoonfamilie. jij hebt immers geen gedeelde genen met hem. ;)

6. Olove

Olove Actief lid

23 okt 2008
    406
    0
    0
    Sales medewerkster
    HHW
    Ik ben zelf zwanger van een 2-eiige tweeling ( = erfelijk, 1-eiig is niet erfelijk ) en de man kan het alleen doorgeven aan zijn dochters..dus de man kan zelf niet zorgen voor een tweelingzwangerschap..alleen de vrouw.
    Dus de vrouw is de drager ;)

7. mamavanYeline

mamavanYeline Bekend lid

12 okt 2005
    666
    0
    0
    Volgens mij is dat ook de vrouw, voor mij is het nu weer spannend wat we morgen zien op de 1e echo het kunnen er 2 zijn.

Ik ben zelf 1 van een tweeling en mn dochtertje ook, helaas is het met het 2e vruchtje in de eerste weken mis gegaan. Mn nichtje was ook zwanger van een tweeling en er zitten meer aan mijn kant van de familie.
    Van mn vriend zn kant zitten er 2 tweelingen in de familie dus kansen genoeg haha.

8. stresskippetje

24 dec 2008
    339
    0
    0
    O jee spannend zeg!
    Lijkt me wel leuk een tweeling maar ook super heftig.
    Froukje

9. mamavanYeline

mamavanYeline Bekend lid

12 okt 2005
    666
    0
    0
    Jah het lijkt mij ook heel leuk, maar de drukte die het mee brengt ppff. We wachten af het is welkom hoe druk het ook wordt na de bevalling haha.

10. Trees

Trees Niet meer actief

Even een vraagje voor jullie 'tweelingexperts'. Als je eerder zwanger bent geweest van een 2-eiige tweeling heb je dan ook meer kans op weer een tweeling zwangerschap en zo ja wat zou deze kans dan zijn?

11. Marieke1983

oeh dat weet ik niet, mijn moeder heeft wel 2 tweeling zwangerschappen gehad, maar of dat toeval is weet ik niet.

@mamavanyeline, je schrijft dat het aan beide kanten tweelingen in de familie zitten, maar aan de kant van je vriend maakt dus niet uit. ;)

12. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Vind het zo raar dat altijd wordt gezegd dat het een generatie overslaat. ja als de man een 2 eiig is kan hij zelf geen tweeling produceren maar hij kan het wel overgegeven op zijn dochter waardoor het lijkt alsof het een generatie over slaat. Mijn vriend is er een van een tweeling ( 1 eiig). Ik heb verder geen verhoogde kans op een tweeling, ben er ook zwanger van 1tje. 1 eeiig is geluk hebben of niet maar net hoe je het wilt hebben :p

13. Olove

Olove Actief lid

23 okt 2008
    406
    0
    0
    Sales medewerkster
    HHW
    1eiig is niet erfelijk..is geheel toevallig.

En tja 1 generatie overslaan is misschien wat heel vaak voorkomt. Maar ik ben zelf zwanger van een 2 -eiige tweeling en we moesten heel diep spitten om erachter te komen van welke kan het afkwam.
    De broer van mn opa is tweeling..nooit gekend dus ook erg ver weg..en de zus van mijn overgrootoma is een tweeling..

14. Maaike1982

Maaike1982 Actief lid

7 jul 2008
    318
    0
    0
    Journaliste
    Amsterdam
    Ik heb zelf een 2-eiige tweeling.

De jongere broer en zus (mijn tante en oom) van mijn vader zijn een tweeling.
    Zijn oudere zus, mijn tante dus, heeft een tweeling j/m.
    Mijn vaders ooms zijn een 2-eiige tweeling.
    De nicht van mijn vader heeft een 2-eiige tweeling.

Wat ik ervan heb begrepen geeft de vader het door op de dochter. Dus bij mijn broertje heeft het geen invloed, wel kan hij het gen doorgeven aan een eventuele dochter.

En je hoort best vaak dat mensen die een 2-eiige tweeling hebben er nog een krijgen.

Als ik terugdenk, en dit kwartje viel pas toen ik zwanger was, ik ben pas met 23 aan de nuvaring gegaan, daarvoor gebruikte ik altijd gewoon condoom. Maar ik heb dus altijd een normale menstruatie gehad. En ik kan je zeggen, zeker zo'n 4 van de 12 keer in het jaar voelde ik een dubbele eisprong. (ik voelde de eisprong heel erg goed, de ene maand links, de andere maand recht, of ja, aan beide kanten). Dus ja, ik denk dat ik zeker kans heb op nog een 2-eiige tweeling, vandaar dat ik er niet aan moet denken nog een keer zwanger te raken, want twee tweelingen lijkt me echt loodzwaar..
    Een tweeling is namelijk geweldig leuk, maar ook heel erg zwaar (die van mij hebben dan ook nog allebei reflux). Dus ik vind het voorlopig prima zo!

15. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Ik had de maand van mijn zwangerschap ook aan beide kanten de eisprong gevoeld terwijl ik normaal echt duidelijk het aan 1 kant voelde. Ik heb clomid geslikt dus ook meer kans op een dubbele eisprong. Denk alleen dat eentje maar bevrucht is want ik ben zwanger van 1.

Denk soms ook wel eens als ik maar 1 eisprong had gehad ik niet zwanger was geworden

16. FunnyMe

FunnyMe VIP lid

8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Ik heb een 1eiige tweeling, maar eigenlijk telt dat niet omdat het niet erfelijk is...

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    dit is alleen erfelijk via de vrouw. 1eiige is puur geluk en 2eiige zijn 2 gesprongen eitjes. de vrouw is dus de enige die kan zorgen voor een 2eiige 2ling en de man bevrucht ze alleen. de man kan der dus verder niks aan veranderen en kan het ook niet overdragen.

18. mamavanYeline

mamavanYeline Bekend lid

12 okt 2005
    666
    0
    0
    Ik heb mn echo vandaag gehad ben 8 wkn zwanger en het is er maar 1 :) maar hij doet het en dat is het allerbelangrijkste.

19. stresskippetje

24 dec 2008
    339
    0
    0
    Fijn dat de echo goed was !
    Froukje

20. evitaaa1983

evitaaa1983 Actief lid

5 dec 2007
    397
    0
    0
    België - Lebbeke
    ik ben zelf een tweeling en dit is wat ik ervan weet

- man bepaalt het geslacht
    - vrouw bepaalt het aantal

- en bij twee-eiige tweelingen speelt de erfelijkheid een rol, bij één-eiige niet (daar berust het meestal op toeval)

groetjes

Deel Deze Pagina