Ervaringen/tips artrose knie

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Patatje1982, Feb 3, 2025.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

Dec 31, 2014
    449
    229
    43
    Female
    Ik heb mij zomer vorig jaar verstapt met hardlopen. Veel pijn aan de knie en na een paar weken heb ik toch maar een fysio bezocht. Ik ben het type “alles gaat vanzelf weer over”. Maar nu niet dus.

Conclusie: artrose veroorzaakt door een knieoperatie 20 jaar geleden.

De fysio is gestopt en nu ben ik weken verder, maar de pijn wordt alleen maar erger. Ik word er ‘s nachts wakker van. Hardlopen gaat al helemaal niet. Met fietsen voel ik de pijn en met wandelen ook.

Ik ben begin 40 en vraag me af of het zin heeft een orthopedisch traject in te gaan? Een kunst knie is geen optie op mijn leeftijd en ook echt niet wat ik wil. Ik ben bang voor de enige optie; pijnstillers, oefeningen en ermee leren omgaan.

Is er iemand die ervaring en ultieme tip heeft?

2. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

Feb 6, 2022
    2,847
    3,007
    113
    Ik sta er altijd van te kijken dat er gezegd word dat een nieuwe knie geen optie is.

Mijn zwager is nu eind 30 en heeft sinds een jaar of twee zelfs zijn tweede 'nieuwe' knie.

Mijn vader moet er eigenlijk een maar durven ze niet te doen wegens een septische schok wat op al zijn niet lichaamseigen maar ook atrose is geslagen waar het abcessen veroorzaakt heeft. Dat is nu in een soort sluimerstand maar een nieuwe knie zou het terug kunnen laten op laaien. De bacterie zat oa op de atrose in zijn knie waar het alles op gegeten heeft.

Ik zou dus als het echt niet anders kan, die nieuwe knie niet meteen overboord gooien.

Mijn vader heeft overigs nu een brace vanuit orthopedie die speciaal is voor mensen waar nog of geen nieuwe knie gegeven kan worden.

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Injecties in de knie?

Een consult kun je altijd aanvragen bij de orthopedie

Zeebra likes this.
  4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Ik zou naar de huisarts gaan en vragen om een doorverwijzing. Vooral als je zelfs liggend pijn hebt. Mijn man had geen kraakbeen meer en heeft zijn onderbeen op een andere stand op zijn knie laten plaatsen, waardoor hij minder pijn heeft en zo zijn er meer mogelijkheden, maar geen idee of het passend is bij jou. Het zijn vaak wel ingrepen met een grote impact, in die zin dat je wel in het gips moet en een lange revalidatie.

5. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,842
    4,103
    113
    Een nieuwe knie gaat het idd waarschijnlijk nu nog niet worden (ook al zegt Maan14 dat haar zwager er wel 2 heeft. Dat is echt een enorme uitzondering!)
    Maar een orthopedisch traject ingaan zou ik wel doen, want misschien zijn er voor jou wel andere opties nog zoals injecties of misschien een andere operatie. Niks doen kan altijd nog daarna;).
    En sowieso zorgen dat de spieren sterk blijven. Evt via het GLAD programma (met na de A een dubbele punt)

6. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

Jul 3, 2014
    2,073
    1,568
    113
    Ik zou inderdaad wel eens in gesprek gaan met de huisarts. Wellicht dat er dan eerst een foto of mri wordt gemaakt en kan van daaruit verder gekeken wat de verdere stappen zijn.

Bij mij is vorig jaar ook na aanhoudende knieklachten artrose geconstateerd.
    De fysio wist op het op een gegeven moment niet meer en toen via de huisarts een mri van de knie laten maken en daar bleek dus beginnende artrose aanwezig te zijn.
    Ik heb heel veel baat gehad bij cupping massage op de knie, daarna kon ik de knie veel beter bewegen. Maar ik had alleen pijn bij bewegen en niet in rust.

7. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,173
    4,484
    113
    ik zou zeker informeren bij een orthopeed naar hyalorunzuur injecties. Dus dat zal neerkomen op een verwijzing bij de huisarts vragen voor doorverwijzing.

8. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

Dec 31, 2014
    449
    229
    43
    Female
    Bedankt allemaal voor de tips zover. Ik ga binnenkort dan toch maar naar de huisarts.

Ik ben in 2024 bij de psycholoog, reumatoloog en internist geweest voor EMDR, fibromyalgie, longontsteking en Pfeiffer, dus ik ben nu even genezen wat betreft artsen en ziekenhuizen bezoeken :|. Vandaar dat ik (nog) niets heb gedaan, maar ik ga me er overheen zetten……

9. Zeebra

Zeebra Bekend lid

Aug 5, 2020
    975
    1,256
    93
    Female
    Dit idd en dan juist in combi met fysio voor spierversterkende oefeningen.
    Ik heb artrose in knie en met de juiste oefeningen na een injectie nu al jaar pijn vrij.
    Moet wel blijven oefenen want anders komt de pijn terug.

Share This Page