Ik ben bijna 4 maanden geleden bevallen. Gisteren ben ik weer aan het werk gegaan. Dit valt me nog wel wat zwaar.. jeetje duurt lang voor je helemaal hersteld bent van een zwangerschap. Maar de moeite was het dubbel en dwars waard!!! Ik ben tandartsass. In het weekend van 7 en 8 jan hebben we weekenddienst. Er is gevraagd of ik die wil werken maar nu heeft mijn schoonvader een verrassingsweekendje geboekt dat weekend voor ons. Wat nu?? Ik ben het niet verplicht.. tot 6maanden na je bevalling hoef je geen overwerk te verrichten (heb ik net opgezocht). Maar het wordt wel van me verlangd. Ook heb ik de verplichting opgelegd gekregen om 13januari naar een cursusdag in Adam te gaan.. deze duurt tot 20:45! Voor ik thuis ben is het dus zo 11u ofzo! Het kost me veel geld voor een oppas. Hierbij komt dat manlief militair is en hele weken weg is, dit gaat nog toch eind augustus duren. Ik vind het vervelend naar mijn collega's toe maar ik wil toch wel die weekenddienst overslaan eigenlijk en wel mijn baas laten voelen dat zo'n dag als de 13e jan veel geld voor mij kost. Owja,, deze vrijdag 2dec en 23dec moet ik ook alweer overuren draaien! Het wordt weer te gek voor woorden! Ik heb ervoor gekozen parttime te gaan werken voor mijn kindje maar op deze manier wordt dat onmogelijk gemaakt lijkt het wel!
Wat een lastige situatie. Kan je niet een keer met je baas gaan praten en de dingen vertellen hoe je het ziet , en zeggen dat je niks voor niks partime bent gaan werken? gr
Ware dit soort dingen (overwerk en cursussen) ook onderdeel van je takenpakket voor de bevalling? Dan kan ik me namelijk voorstellen dat je baas er helemaal niet bij stil staat dat het nu lastiger voor je is. En dan is het ook lastiger m.i. om dit met je baas te bespreken, je wist wat je kon verwachten, of je nu part-time bent gaan werken of niet. Ik zou gewoon eerst eens met de baas gaan praten dat het lastig voor je is, met een kindje en een man die veel weg is. Je hebt wettelijk idd. recht om tot 6 mnd na de bevalling geen overwerk te verrichten, maar pas alsjeblieft op met direct nadat je terug bent gekomen met wettelijk rechten etc. te gaan zwaaien. Bespreek het eerst met je baas, en bedenk ook dat jij ook nog gewoon weer moet wennen aan je werk. Het kostte mij na mijn eerste kindje ongeveer 3 maanden om weer helemaal in een nieuw werk/zorg ritme te komen. Daarnaast moet je baas wennen aan iemand die nu part-time werkt en wat minder flexibel is geworden. Bespreek het eerst met elkaar. En vwb. je argument dat je een dure dag hebt vanwege oppas en dat aan je baas wilt laten voelen: dat is volgens mij een beetje een non-argument. Als je cursusdagen hebt die je nodig hebt om je vaardigheid op peil te houden moet je die gewoon volgen, en het feit dat je een kind hebt is niet de (financiele) verantwoordelijkheid van je baas. Wat wou je doen, de rekening naar hem opsturen?
Kijk dat weekendje zou ik gewoon lekker weggaan. Dat is al gepland dus dan kun je niet, klaar. Maar ik denk dat je tegen die cursusdag weinig in te brengen hebt. Vind het ook niet netjes als je daar over zou beginnen. Maar die extra uren overwerken voor de rest zal je toch moeten bespreken met je werkgever. Geef aan dat je hebt gekozen voor parttime werk en dat je ivm oppas niet zomaar meer kan werken.