baas wil dat ik minder ga werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MissSol, 16 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Pff ik moet het even van me afschrijven hoor. Ik werk 25 uur en begin altijd smiddags. In het begin van me zwangerschap was ik heel erg beroerd en heb ik minder gewerkt en ben ik ook wel thuis gebleven omdat ik soms echt geen eten meer binnen hield. Nu gaat het inmiddels al een tijdje heel erg goed en heb ik vrij weinig last van kwalen.
    Nu wilde mijn baas vandaag een gesprek met mij en daarin gaf hij aan dat ik sinds me zwangerschap niet goed functioneer. Ik merk hier zelf eigenlijk niet veel van, de dingen die hij aandraagde herkende ik niet. Ok in mijn werk sta ik veel en soms moet ik dan even gaat zitten en ik ga geen zware zakken en zware honden tillen, maar voorderest gaat het gewoon net als anders.
    Hij stelde voor dat ik minder ga werken en nog maar 2 uurtjes op een dag werk, volgens hem kunnen de stagiares het werk mooi overnemen. Op het moment van het gesprek was ik een beetje overdonderd, juist omdat ik me zo goed voel en blij ben dat ik naar me werk kan. Ook zie ik het niet zitten dat ik dan tijdens mijn verlof maar 10 uurtjes uitbetaald krijg want ik neem aan dat dat het gevolg is als ik nu minder ga werken...

2. Eendje567

Eendje567 Nieuw lid

2 okt 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo MissSol, ik denk dat het wel afhangt van je contract. Werk je op uitzendbasis of heb je een arbeidsovereenkomst voor 25 uur? Volgens mij heb je in het laatste geval dan gewoon recht op 25 verlofuren. In het eerste geval wordt er volgens mij gekeken naar het aantal uren dat je in de afgelopen periode hebt gewerkt en zou ik zeker als je je goed voelt lekker 25 uur blijven werken!

3. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    hij zou graag zien dat jij wat minder gaat werken, maar ik weet niet of hij jou dan wel minder kan gaan betalen. Jij kiest er immers toch niet voor om minder te gaan werken en hij is geen bevoegd arts om het aan jou voor te schrijven dus volgens mij kan hij niet aan jouw salaris komen (mits je gewoon een vast aantal uren per week contract hebt)
    Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Je zou die eens kunnen bellen en het aan hun voorleggen. Ik heb ook heel veel hulp gehad toen mijn vorige werkgever zat te knoeien met mijn uren,verlof,ouderschapsverlof enz enz.

x

4. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Ik heb gewoon een contract voor 25 uur. Maar hij wilde al met de accountant gaan regelen dat het minder uren werden....

5. Lala87

Lala87 Bekend lid

16 jul 2008
    628
    0
    0
    Niet mee akkoord gaan! Als hij je ziekmeld, voor een deel, keert het uwv de rest aan je uit. Als je terug gaat in uren, dan heb je straks inderdaad maar 10 uurtjes..

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Waar heeft die werkgever zn diploma's gehaald zeg???? Hij kan niet zomaar je contract uren gaan aanpassen omdat je zwanger bent!
    Wanneer hij vind dat je minder uren zou moeten werken, dan is dat prima, maar wel gewoon met doorbetaling van die 25 uur hoor. Desnoods laat je je voor een x-aantal uren ziekmelden, maar nog altijd gewoon die 25 uur doorbetaald krijgen.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    kan ook aan de werkgever worden uitbetaald hoor, zodat hij je volle uren kan uitbetalen.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Wanneer je werkgever vindt dat je slechter functioneert moet hij met duidelijke voorbeelden komen en het liefst moet hij je direct wijzen op zaken die in zijn ogen niet goed zijn. Dan kun je zelf ook nog reageren.

Wanneer je lichamelijk idd minder kunt, is dat geen reden om te zeggen dat je slecht functioneert. Daarnaast heb je recht op aangepaste werkzaamheden wanneer je zware lichamelijk arbeid hebt en veel moet staan. Je hebt verder recht op een uur extra pauze per dag! Vanuit de Arbowetgeving zijn bovenstaande zaken vastgelegd.

9. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Niet mee akkoord gaan hoor!
    Als hij wil dat je minder gaat werken dan meld hij je maar ziek voor die andere uren. Als je je contract laat veranderen krijg je inderdaad minder betaald ook tijdens je verlof. En ik weet niet wat je na je verlof wil met je uren maar als je contract veranderd is heb je kans dat je dan niet meer je uren terugkrijgt.

10. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Ik heb nu ook gezegt dat ik niet minder wil werken en dat ie ze accountant niet hoeft te bellen. Ben benieuwd of hij er vandaag nog over door zal gaan.. Sinds ik zwanger ben merk ik dat ze anders met me omgaan, ik probeerde er niet op te letten maar blijkbaar zijn ze er toch niet blij mee. Mijn contract loopt 1oktober af dus mijn verlof valt er gewoon onder en ik twijfelde met mijn uren toch al of het met een kind wel handig was... Ik hoop dat ik op een normale manier kan blijven werken tot aan mijn verlof, nog 3u maanden werken duurd lang als je niet gewenst voelt...
    Pfff door de hormonen trek ik het me meer aan dan anders...

11. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Snap heel goed dat het niet prettig voelt nee. Is vervelend maar wel heel goed dat je hebt gezegd niet minder te willen werken.
    Ik kan een verhaal ophanen over ziek melden en uwv, maar dat is allemaal al aan bod gekomen!
    Succes ermee!

12. Melkan

Melkan Lid

13 feb 2012
    59
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wat een brutaliteit zeg! Het is heel simpel. Als je ziek bent, ben je ziek en als je kan werken, kun je werken. Je betaalt als Nederlander nota bene voor je eigen ziekzijn hoor, daar heb jij ook jarenlang premies voor betaald, daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen dus!!

Ik vind het heel sneu voor je dat ie je uren wil omzetten maar probeer het positief te zien en reageer positief. Vertel hem dat je blij bent dat hij mee denkt, maar dat als je je ziek voel je gewoon volgens de procedure ziek zult melden en dat als hij ziet dat het werk niet goed gedaan wordt, hij dat kan aangeven en dat je dan ook minder gaat werken, ziekgemeld dus. Daar hoeft geen contract wijziging aan te pas te komen hoor!

13. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Het is heel simpel: je hebt een contract voor 25 uur per week, jij werkt er 25 en je baas betaalt er 25. Als jij door je zwangerschap bepaalde taken die bij je functie horen niet meer kunt uitvoeren ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt als gevolg van je zwangerschap. Je kan minder uren gaan werken of je werkt je gebruikelijke uren met aanpassing van taken, je bent dan gedeeltelijk arbeidsongeschikt, omdat je niet je gebruikelijke loonwaarde kan leveren. Je werkgever moet je 25 uur per week blijven betalen (ivm loondoorbetalingsplicht) en claimt de uren waarvoor je ziek bent bij UWV omdat je ziek bent t.g.v. Zwangerschap. Ook tijdens je verlof krijg je nog steeds 25 uur per week betaald. Als jij besluit om na je verlof minder te gaan werken, dan is tegen die tijd aanpassing van je contract en je salaris aan de orde.

In jouw geval zou ik dus ook adviseren om je gedeeltelijk ziek te melden. Met name vanwege het stuk waarover je zegt dat je bepaalde taken moeilijker of niet kan uitvoeren....

14. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    je baas mag nooit zomaar je contract naar beneden draaien!!
    Als je een jaarcontract hebt en eerder van je af wil moet hij dit toch echt bij de rechter aanvragen.
    Al hij vindt dat je door je zwangerschap minder goed functioneert en met minder uren wel dan moet hij je ziek melden. Krijgt hij alles vergoed door het uwv en kan hij alvast iemand anders aannemen.

15. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Nou ik ben nog steeds niks wijzer. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik het liefst gewoon mijn eigen uren wil blijven werken. Hij wilde daarover nog in gesprek gaan met mij maar hij heeft steeds geen tijd en stuurde me maandag weer op een rare manier naar huis.
    Hoewel ik me voorgenomen heb me er niet druk over te maken doe ik het toch. Gister ben ik best geschrokken want ik had behoorlijk wat krampen in mijn buik en hoofdpijn en voelde ik mij echt niet fijn. Ik heb mij toen maar ziekgemeld maar baal ervan omdat ik daardoor weer niet met mijn baas heb kunnen praten. Vandaag in overleg met me collega besloten nog maar een dagje thuis te blijven. Ik probeer mezelf zoveel mogelijk te ontspannen maar het blijft maar knagen aan me. Ik ben geen stilzitter en voel me schuldig omdat ik thuis zit..

16. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    MissSol, belachelijk dit. Als het echt escaleert je ziekmelden wegens arbeidsconflict. In ieder geval beslist niet akkoord gaan. Hij probeert een weg te vinden om goedkoop en snel van je af te komen. Desnoods inderdaad de rechtsbijstand inschakelen. Misschien kan je al ergens een melding maken van wat er gaande is en om advies vragen.

Sterkte! Niet fijn als dit gebeurt.

17. Arnoe

Arnoe Bekend lid

1 sep 2010
    869
    1
    0
    MissSol - Voet bij stuk houden hoor.
    Echt een nare situatie voor je!

Je werkgever mag echt niet zomaar je uren omlaag schroeven vanwege je zwangerschap. Zelfs niet als je minder kan doen door je zwangerschap.

Het scheelt jou overigens ook meer dan de helft in je verlofsalaris!

Succes!

Deel Deze Pagina