Ik zit met een klein dilemma, mijn baas weet dat we bezig zijn om zwanger te raken. Nu gaan er volgend jaar verschuivingen plaatsvinden, en wil hij me een contract van 24 uur aansmeren... werk nu 31 uur (op contract). Nu zegt hij dat ik de eerste maanden toch meer zal werken als die 24 uur (i.v.m. personeel inwerken enz.). Maar ik ben toch gek als ik daarop inga, als ik dan met zwangerschaps verlof zou gaan krijg ik dus beduidend minder uitbetaald, en mijn baas gaat me zeker niet inzetten als hij me echt niet nodig heeft (als een dure kracht). Nu is mijn vraag weet iemand of ik dit gewoon kan weigeren, het heeft zeker geen grote nadelen voor het bedrijf, daar gaat het zelf uitmuntend mee, dus die reden kunnen ze me niet geven.... Vindt het echt een dilemma, omdat ik niet weet wat mijn rechten zijn. En stel na het zwangerschapsverlof kan ik dan wel om een minder uren vragen? er is geen CAO. alvast bedankt
ik vind het 'n beetje vreemd. het kan nog heeeel lang duren voordat je zwanger word en dan moet je ook nog eens 9 maanden verder tellen voor dat de kleine er is! dit alles kan misschien wel zo'n 2 jaar in beslag nemen...misschien korter...misschien langer! dan boort jou baas wel al die tijd die uren door je neus!
Volgens mij kan hij dit niet doen. En mag je weigeren, want hij ontslaat jou zomaar voor een aantal uren. Ik zou trouwens de bond eens bellen als ik jou was. Die weten dr veel meer van. Succes trouwens, want het lijkt me geen makkelijke situatie.
Ik zat met hetzelfde probleem en ben er wel met open ogen ingerold..... Het schijnt dat je NOOIT, maar dan ook NOOIT een verlengend contract mag krijgen wat minder is dan het vorige contract.... Ik moet dit nu gaan aanvechten, want ik ben van een jaar contract, minimum 30 uur per week naar een half jaar 0 uren contract gegaan.... Ben er zelf stom toevallig achter gekomen, nadat ik gebeld was door een uitzendbureau en we eigenlijk een beetje aan de praat raakten en het dus toen ter sprake kwam... Ze zei dat als je contract verlengd wordt, dit nooit minder mag zijn... Ga maandag naar bureau van rechtshulp en dan hoor ik het wel hoe en wat.... hou jullie op de hoogte knuf Juud
Naar mijn idee kan hij dat wel doen.. als er een soort van reorganisatie aan zit te komen, kan het zijn dat jou functie dan gewoon minder uren vergt.. Als dit het geval is, kun jij er weinig aan doen.. Anders moet je er natuurlijk nooit mee accoord gaan, maar zou hier toch eens naar vragen. Als je weigerd, kan het ook andere gevolgen krijgen, waar jij denk ik niet op zit te wachten. Ga informeren waarom hij dit doet.. Als hij gewoon uit eigen belang doet, dan nooit doen.. Maar ga niet zomaar weigeren, kan denk ik je baan dan ook wel eens kosten. Vraag om duidelijkheid, waarom hij dit doet, als je functie deels veranderd, heb je er namelijk zelf niks over te zeggen.. Dan bestaat jou functie niet meer, en heeft hij ook nog een reden om je te ontslaan. Groetjes Kalush
Als hij je minder uren wil geven moet hij dit dan niet aanvragen bij het CWI ?? Ik weet het niet. Mischien kun je de bond of het CWI of rechtswinkel o.i.d. bellen ?
Weet je wat de reden is voor dit nieuwe contract. En werkte jij eerder voor uitzendbureau en is dit het eerste contract van deze werkgever..? Het kan ook zijn dat ze eigenlijk je contract helemaal niet willen verlengen, maar je toch achter de hand willen houden en dus die 24 uurs aanbieden. Het zal niet zijn omdat je zwanger probeert te raken. Werkgevers krijgen namelijk subsidie voor zwangere werknemers. Wanneer deze ziek worden of met verlof gaan, dan betaald het CWI de vervanger en dit kost je werkgever niets.
hallo, bedankt voor jullie reacties, het zit zo: ik heb een vast contract en ik werk als ass. manager. Ik weet dat hij me nodig heeft i.v.m. nieuw personeel inwerken, eigen afdeling leiden. Ik blijf mijn fuctie ook gewoon behouden, dat vindt ik dan ook net het rare eraan . Hij vroeg me laatst of ik het er met mijn man over gehad had en of hij er 24 uur van kon maken. Toen kwam opeens het verhaal van "als jij 32 uur wil blijven werken, kan dat maar misschien vindt je het fijn om minder te werken als het eens zover is (met kindje)". Tuurlijk vindt ik dat fijn maar als het zover is ja, ik probeer het gewoon op een aardige manier duidelijk te maken wat ik graag wil, alleen al om de werksfeer er een beetje leuk te houden, maar het liefst... . Ik hou jullie op de hoogte p.s. juudje laat ons iets weten hoe het is gegaan!?
NIET DOEN! Als er geen bedrijfseconomische redenen zijn, heeft je baas bij een vast contract geen recht je contracturen te verminderen. En wie weet duurt het nog meer dan een jaar (hoop ik natuurlijk niet voor je, maar je weet het niet) dat je zwanger bent en dan zit je maar mooi met die 24 uur in je contract. Hou er ook rekening mee dat dat mindere aantal uren ook gevolgen heeft voor bijvoorbeeld pensioenopbouw, vakantiedagen, uitbetaling bij ziekte etc. Dus zolang jij graag 31 uur wil werken, niet akkoord gaan met een contract voor minder uren. Succes ermee!
Ik wil uiteindelijk toch minder werken, nu het nog kan wil ik zeker nog wat meer werken. Het komt hem gewoon zo uit, maar het zal wel los lopen, heb er nu al een beter gevoel bij... groetjes
Vraag hun om je advies te geven: http://www.arbeidsrechter.nl/ zij hebben mij in het verleden ook binnen 24 uur gratis geholpen!
Precies.. dat is wel veel minder hoor. Want eenmaal dat contract getekend, hoeft je baas je dus niet in te roosteren. (ook al zegt hij dat hij dat wel gaat doen)
mijnimeel snap niet zo goed hoe je aan die twee uur komt maar de bedoeling is om idd. minder te gaan werken (dan evt. 24 uur) maar alleen dan pas als ik bevallen ben, en het kan natuurlijk nog een tijdje duren (eerst eens zwanger worden ). maar goed, ga het deze week eens vertellen aan mijn baas wat mijn bedoelingen zijn, en dan afwachten wat hij zegt. Moet het toch vertellen dus dan maar nu... bye bye
ah..sorry.. ik lees aldoor je contract verkeerd.. Ik maak er met mijn suffe kop van dat een 24 uurs contract hetzelfde is als oproep..(komt dat in ons eigen bedrijf een 24 uurs contract een andere betekenis heeft)
is niet erg hoor, maar ik dacht al "heb ik het verkeerd verwoord misschien", het is ook al laat he doei
bedankt wendy, zag het nu pas. Ik ga het vandaag vertellen aangezien hij niet op het werk was ben benieuwd. bye bye