Hallo allemaal, Ik heb een vraagje en misschien kunnen jullie mij hier wel mee helpen. Ik heb al contact gehad met mijn baas, maar die heeft tot nu geen antwoord gegeven... Ben gewoon benieuwd. Ik was op 19 februari uitgerekend, maar op 19 december (met 31 wk en 1 dag) ben ik ivm het hellp syndroom bevallen van een dochtertje. Nu zou ik eigenlijk de eerste week van januari nog moeten werken en dan pas met zwangerschapsverlof gaan. (ik had gekozen voor 6 weken voor en 10 weken na). Wie weet hoe het nu zit met mijn zwangerschapsverlof? Heb je uberhaupt wel recht op die 16 weken? Het kan toch niet zo zijn dat mijn dochtertje straks naar huis komt uit het ziekenhuis en ik dan alweer moet werken? Ik ben erg benieuwd of jullie weten hoe dit precies zit. Als ik google word ik er namelijk ook niet veel wijzer van.... Alvast bedankt! Gr, cw1
Je 16 weken gaan in op de dag dat je dochtertje geboren is! En helaas is er in nederland nog steeds geen regeling voor moeders waarvan de kindjes lang in het zh hebben gelegen! Dus mocht ze pas na 12 weken naar huis (wat ik niet hoop voor je) heb je dus nog 4 weken voordat je weer aan het werk zou moeten
Ja je hebt altijd recht op minimaal 16 weken verlof! Mijn zusje is ook eerder bevallen ivm HELPP (20-01 uitgerekend en 13-12 al bevallen) Je verlof gaat in vanaf de dag dat je kindje is geboren. En idd het is helaas nog altijd niet zo dat je nog extra verlof "krijgt" nadat je kindje uit het ZH is thuisgekomen. Dat wetsvoorstel is helaas nog altijd niet goedgekeurd. Wel is het zo, dat wanneer jij, na je 16 weken verlof, nog niet bent hersteld je je ziek kan melden. Dit wordt dan nog gezien als zwangerschapsgerelateerd en je werkgever krijgt dat dan 100% vergoed.
Moet je zelf de datum doorgeven of gaat dat vanzelf? *staat al 15 minuten in de wacht bij het uwv nu, gaat maar is ophangen*
Wanneer je gewoon in NL woont dan krijgt UWV dit automatisch door vanuit de gemeentelijke Basisadministratie (ivm aangifte van je kindje) Dus je hoeft het in principe niet zelf te doen. Ik moest dat dus wel.... maar ik woon in Duitsland... dus is die automatische melding er niet... evenals de melding richting Kinderbijslag etc.
Ik heb ze gesproken Je hoeft het inderdaad niet door te geven, gaat vanzelf, en je krijgt een nieuwe brief met het nieuwe bedrag er in (bij mij is dat omdat ik geen vast aantal uur werk) en de nieuwe begin en eind datum
Je hebt recht op na de bevalling minstens 10 weken en maximaal 12 weken. Is mij verteld door de arbo arts. Maar of dat klopt twijfel ik nu ook aan!
Je hebt 16 weken na je bevalling in jouw geval... Dit is vooral heel vervelend als je kindje bijvoorbeeld al 10 weken in het ziekenhuis moet blijven. Dan heb je nog maar 6 weken thuis.. vaak is er in overleg met de werkgever wel wat te bespreken maar officieel is je verlof 16 weken na de bevalling (in dit geval) afgelopen.
Dat is wanneer je normaal "op tijd" bevalt. Je hebt altijd volledig recht op de 16 weken, dit is voor of na de bevalling. In het "normale" geval ga je 6-4 weken voor je uitgerekende datum stoppen met werken en heb je na je bevalling van 10-12 weken bevallingsverlof. In geval van een veel te vroege bevalling (dus meer dan 6 weken, in geval van TS) dan gaan je 16 weken in vanaf de dag dat je bent bevallen.
Wat iedereen hiervoor ook al zei, je krijgt je 16 weken gewoon vanaf de bevalling, en je krijgt daar nog een brief van het UWV over thuis. Ik ben met mijn dochtertje ook veel te vroeg bevallen ivm HELLP, en het gaat automatisch. Er was sprake van een wetsvoorstel om het verlof in te laten gaan vanaf het moment dat couveusekindjes thuis zijn, maar daar heb ik niets meer van gehoord.....zal wel gesneuveld zijn met alle bezuinigingen
Ik ben met 23 weken bevallen dan zou ik daar ook recht op hebben neem ik aan. Maar het is nog geen 16 weken geleden dat ik ben bevallen. Maar moest alweer aan het werk van de arbo.. Vaag.
Raar... maar zou het te maken kunnen hebben met het feit dat je met 23 weken bent bevallen en dat je kindje is overleden? Ik weet het niet hoor, maar die Arbo-mensen hebben soms rare gedachtenkronkels hoor Alsof je niet hoeft te herstellen van een bevalling en alsof je niet hoeft te verwerken dat je je kindje bent verloren. Sterkte meid.
Geen idee, weet alleen dat het voor de wet WaZo niet uitmaakt met welke termijn je bevalt.. maar goed, ik verveel me toch thuis dus maakt niet echt uit, maar vind het wel raar dat hij het ook niet allemaal wist en er niet achter kon komen.
Helaas... en ongelofelijk naar... maar deze regeling gaat in vanaf het moment dat een kind als levensvatbaar wordt gezien en dat is dus vanaf de 25e week. Het is verschrikkelijk, ik weet het (don't shoot the messenger) maar voor die tijd wordt het niet gezien als een bevalling maar als een miskraam... Het maakt dus wel uit voor de WAZO Fijn dat de ARBO iets wil maar je moet ook in staat zijn om te werken (je hebt recht op een ziektewetuitkering). Blijf met elkaar in gesprek en laat je bijstaan door je vk en huisarts! Veel sterkte! Antwoord - UWV - Voor Particulieren
Hoewel ik het woord "miskraam" hier zeker niet op zijn plaats vind staan, zegt het UWV het volgende over een uitkering binnen de 24 weken zwangerschap, helaas zeggen ze niets over een termijn. Weet iemand misschien het verschil tussen een ziektewet-uitkering en een zwangerschapsuitkering? Kan ik een uitkering krijgen na een miskraam? Als u zich ziek meldt omdat uw zwangerschap eindigt tijdens de eerste 24 weken, dan krijgt u een Ziektewet-uitkering. Eindigt de zwangerschap na 24 weken door een vroeggeboorte of is de baby bij de bevalling overleden? Dan heeft u recht op een zwangerschapsuitkering. Uw werkgever vraagt deze namens u voor u aan. Meer informatie over Ziek door zwangerschap of bevalling.
Ziektewet kan tot maximaal 104 weken duren, maar daarbij wordt je uiteraard wel regelmatig gezien door een arbo-arts of arts van UWV. Daarnaast is een ZW-uitkering normaliter 70% van je loon, maar wanneer het zwangerschapsgerelateerd is (in dit geval dus bij "miskraam") is de uitkering 100%. Wanneer een arbo-arts/UWV-arts van mening is dat je weer kunt gaan werken, dan "moet" je dat ook en die periode van ziekzijn kan dus ook korter zijn. Een zwangerschapsuitkering is altijd 100% over je inkomen in de laatste maand voorafgaand aan je 1e "verlofdag" en duurt in principe 16 weken, evt langer wanneer je overtijd loopt. Hoop dat het zo een beetje duidelijker is voor je.
Dank je wel voor je uitleg. Ikzelf val nu dan dus ook in de ziektewet gezien mijn termijn van bevallen? Hoewel ik daarvoor al iets minder werkte vanwege zwangerschapsgerelateerder klachten....
Wanneer ik de uitleg van het UWV zo lees, dan zien ze je bevalling idd als een "miskraam" (wat een rotwoord :x ) en zit je nu in de ziektewet en ontvang je dus gewoon 100% ZW-uitkering omdat het zwangerschapsgerelateerd is.