Echtscheiding en achternaam?

Discussie in 'De lounge' gestart door Roxyroxx, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Nee nee, ik denk absoluut niet aan scheiden maaaaar ik las iets over Sylvie (voorheen van der Vaart) Meis. Ze zei ergens dat ze graag Van der vaart als achternaam had behouden maar dat dit niet mocht? Ik was eigenlijk altijd ervan uitgegaan dat je wel gewoon de achternaam van je ex-man mag blijven voeren? Vooral fijn in het geval van kinderen en bijv in geval van Sylvie omdat ze onder die naam ook wel bekend is geworden in Duitsland.

Weet iemand hoe dit eigenlijk zit? Pure interesse trouwens!

2. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik weet niet hoe dat zit maar vind het een beetje vreemd. zou het zelf niet doen.

3. Roxyroxx

Dat is natuurlijk wat anders maar ik zou het in het geval van Sylvie wel kunnen begrijpen. Ook zou ik het kunnen begrijpen als je 30 jaar getrouwd bent geweest, dan ben je toch een beetje aan die naam gewend, toch?

4. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ja maar je gaat niet scheiden om niks toch? Kan je als vrienden uit elkaar gaan maar zou dan zijn naam niet meer willen dragen. zou het ook een beetje apart vinden als mijn man nog ergens een vrouw had lopen die zijn achternaam draagt omdat ze ooit getrouwd zijn geweest. maar wie ben ik :D

5. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik denk als ik zou gaan scheiden, de naam ook niet meer zou willen......

6. Roxyroxx

Nee ok, maar Sylvie gaf bijv aan dat ze het niet meer mocht dus vroeg me gewoon af of dat wettelijk geregeld is hahaha... Zwangerschapsverlof hé ;)

7. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    In Nederland mag je er inderdaad voor kiezen de achternaam van je ex te behouden.
    Heleen van Rooijen heeft daar laatst ook (om dezelfde reden als dat Sylvie denk ik bedoeld) voor gekozen.

Zelf zou ik daar nooit voor kiezen, maar voor publieke figuren kan ik me er best wat bij voorstellen.

8. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Of het mag weet ik niet, maar ik begrijp wel dat je het zou willen indien er kinderen zijn. Ik zou het heel jammer vinden om niet dezelfde achternaam als mijn kind te hebben. Ik zou het dus ook niet zien als "de naam van je ex houden" maar als "de naam van je kind aanhouden".

9. Yuk

Yuk Actief lid

30 mei 2013
    105
    6
    18
    Vrouw
    Nederland
    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de regelgeving in Duitsland is, maar in Nederland mag je de naam van je ex-partner blijven voeren. De ex-partner kan voor een verbod naar de rechter, maar dat wordt vaak zelfs niet toegewezen.
    Zeker niet als er carriere is opgebouwd met die naam (waarbij de naam van belang is) of als de naam al zo lang gebruikt is, dat deze naam onderdeel is geworden van de persoonlijkheid van die persoon.
    Heel soms wordt een verbod wel toegewezen, vaak als de naam misbruikt wordt om de ex-partner dwars te zitten. Dat moet dan wel aangetoond worden.

10. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Bij Boulevard zeiden ze dat de advocaat zei dat dit absoluut niet kan, dus Sylvie gewoon weer Meijs gaat heten.

Je gaat immers scheiden en krijgt dus gewoon weer je meisjesnaam. Als je bijvoorbeeld weduwe word kan je wel de naam van je partner behouden.

Eerlijk gezegd snap ik ook totaal niet waarom iemand nog de achternaam van haar ex wil dragen, je bent niet voor niks gescheiden.. Zou me vreselijk lijken nog elke dag aan die naam herinnert te worden als je gescheiden bent brr

11. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Zie dit:

En dit:

Gemeente Zoetermeer / Digitale Balie / Vraag en antwoord / Kan ik na echtscheiding zijn achternaam houden?

12. Roxyroxx

Ja, zoiets had ik dus ook gelezen, maar ze wilde de naam dus behouden (wat ook mag volgens Nederlands recht want kind) maar toch mocht het niet?

13. knap

knap Niet meer actief

Maar het kan dus wel.

Toen ik ging scheiden kon ik ook nog mijn ex-man zijn naam behouden. Pas een jaar of 5 geleden heb ik mijn meisjes naam officieel weer in gebruik ( een handeling in de computer bij de gemeente) dus je kan wel de naam van je ex blijven gebruiken dus wat Sylvia zegt klopt niet. Ze had die naam wel mogen blijven gebruiken ook al was ze gescheiden.

zo zie ja maar dat wat je op tv ziet niet altijd waar is. of voor waar aangenomen kan of mag worden.

Dus ja je mag de naam van je ex partner blijven voeren. Je moet het zelf bij de gemeenten aangeven of je het wel of niet wilt.

14. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Zie bovenstaande artikel waar Silvie het uitlegt :)

15. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Ja, zo kwam het in boulevard.. Dat Silvie graag de naam wou behouden naar het niet mocht, en zo schrijft ze het nu dus ook in het artikel

16. Roxyroxx

Wel raar hé dat in die link van gemeente staat dat het wel mag!

17. knap

knap Niet meer actief

En dat klopt dus niet.

Want ze had wel die naam kunnen behouden.

Ook volgens Nederlands recht dus ze had gewoon mevrouw van de vaart kunnen blijven heten als ze dat wilde heeft niks met Nederlands wet te maken.

Wel is het zo dat ook al trouw je dat je altijd je meisjes naam blijft houden dat is wel al jaren terug veranderd. Op officiële papieren moet je altijd je meisjes naam vermelden.

18. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Ja, maar misschien is Rafael dus bijvoorbeeld in beroep gegaan, want ze hebben samen een kind, Damian, en dan kan de ex partner in beroep gaan zodat ze geen vd Vaart meer mag heten, en bedoelt ze dat met '' van het nederlandse rechtsysteem mocht het niet''.

Ik denk echt wel dat ze een stel topadvocaten heeft die het tot op de bodem hebben uitgezocht of ze de naam wel of niet kon behouden via het NL recht, en het dus écht niet kon in haar geval, want ze wou de naam dus zelf wel behouden.

zag op een andere nieuwssite ook dit:

Er zal dus vast iets voorgevallen zijn waarom ze de naam niet meer mag dragen.. Of Rafael is in beroep gegaan ( wat mag omdat ze samen een zoon hebben) of een andere reden.

19. knap

knap Niet meer actief

Blijf het maar raar vinden. Waarom zou hij dat niet willen? En toen ik ging scheiden is het mij niet eens gevraagd bij de advocaat haha. Alleen bij de gemeente tijdens mijn id aanvragen. Van wilt u uw man.s naam nog aan houden. De eerste keer dus wel 5 jaar geleden heb ik het via de basisadministratie laten veranderen. Nog wel eens spijt van.( twee kinderen met ex-man naam wel eens verwarrend omdat ze ook nog eens een buitenlandse naam hebben).

20. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Nou, ik denk misschien dat Rafael dat niet zou willen omdat hij en Sabia nu samen zijn en een gezinnetje willen stichten, en misschien is er wel jaloezie in het spel van bijv Sabia dat Silvie nog vd Vaart zou heten en zijzelf (nog) niet? Tis maar een gok hihi. Maar kan wel begrijpen dat sommige mannen dat niet leuk zouden vinden.

Ikzelf zou dan mijn meisjesnaam weer terugwillen als ik zou gaan scheiden, maar ik lees dus dat er best wat vrouwen zijn die daar anders over denken :D

Kan je trouwens ook weer terugveranderen naar de naam van je ex partner als je toch weer je meisjesnaam hebt gekozen? ( ben benieuwd :D)

Deel Deze Pagina