Thanks! Ik zie dat ik wel nog een hoop moet lezen , dat komt binnenkort wel. Dan kan ik ook op jullie reageren. We hebben idd een trotse grote broer hier die veel mee wil helpen (goedbedoeld maar soms lastig ), alleen luiers verschonen begint hij niet aan.... Jammer... Mijn bevalling viel best mee vergeleken met de eerste keer. Ik ben ingeleid met 41 weken en 3 dagen en bevallen in 6 uurtjes. Alleen ingescheurd maar vergeleken met vacuümpomp en knip mag ik daarmee niet klagen. Ik heb nog vier weekjes verlof nu. Mijn meisje is 8 weken en slaapt gelukkig door sinds een week. Ik hoop maar dat het zo blijft. Helaas word ik zelf een paar keer per nacht wakker van helemaal niks. Dus heel uitgerust voel ik me ook nog niet.
@ Lasca: welkom! Leuk, ik heb ook 2 feb kindjes, alleen een beetje ouder (mijn 2 oudsten, 7 en 5 jaar). Leuk dat je oudste graag wil helpen en zo. Mijn dochter (5 jr) is ook ontzettend bezig met haar zusje, al vanaf de geboorte. Heel leuk om te zien. @ Lies: lastig he, dat die gebruiksaanwijzing er niet bij zit ! Baby's zijn idd niet makkelijk. Denk je net te weten hoe het werkt, gooien ze de boel weer om . Rustig door gaan, tisunfase en het gaat weer over, al voelt dat niet altijd zo. @ me: nee, baby naar efteling is niet heel gek hoor, vroeger sleepten wij onze oudste ook overal mee naar toe en dat ging prima. Maar ja. Op gegeven moment werd hij ouder, sliep niet meer zomaar overal en toen kwam ook zusje er nog bij die als baby een stuk... gevoeliger was zullen we maar zeggen . Dus tja, hielden we steeds meer rekening met wat we waar wanneer ondernamen. Ben dat nu al jaren zo gewend, dat ik even vergeten was dat ik de 'vreemde' ben . Wat balen zeg van aanvaring met collega. Het is nooit leuk om ruzie te hebben, maar ik voelde me als kersverse (vermoeide) moeder niet altijd heel sterk in mijn schoenen staan. Heb je het al een beetje van je af kunnen zetten cq uit praten? Mooie fiets, ziet er solide uit! Ik heb ook geen mamafiets (had zo ongeveer net voor we besloten voor kinderen te gaan een spiksplinter nieuwe gekocht), maar dat vind ik toch wel jammer. Stoeltjes passen wel, maar minder goed, fiets valt sneller om etc. Maar ja, ik behelp me wel. Heb jaren een fietskar gehad. wat kan Julie goed slapen zeg!! (serieus, tot 10:00-11:00 uur!?!? Ik vond dat N al 'lekker lang' kon slapen tot 8:00 uur...) Ik hoop dat ze het lekker gaat volhouden! @ Lynn: leuk een dagje dierentuin, maar jeetje heftig voor je vriendin hoor. Fijn idd dat jullie even iets leuks konden ondernemen. En baby een dagje bij papa, dat kan ook nooit kwaad , heb altijd gevoel dat manlief me dan beter begrijpt, ha ha... Oeh, lastig, gescheiden familieleden die niet eens het fatsoen hebben om enigszins 'normaal' met elkaar om te gaan... Ik zou ook niet in alle bochten gaan liggen hoor, het is niet jouw probleem dat zij elkaar niet aardig vinden... @ Andela: he wat balen van zo'n rotnacht. Heb er ook al ettelijke overleefd, maar ze blijven errug vermoeiend... Hopelijk vannacht weer een heel stuk beter. Oh ja kamertje... Kamertje van N moet eigenlijk ook nog plinten hebben , nog steeds niet van gekomen, ha ha! Maar ja, ze ligt er al een jaar in, dus het is nooit echt het moment om het te doen . Ben bang dat ze plintloos blijft tot ze een groot bed krijgt (en we haar kamer toch moeten omgooien), ha ha, we zijn niet zulke klussers. Heb je al plannen wanneer hij naar eigen kamertje gaat? (ik was niet geschikt voor rooming-in , N heeft vanaf dag 1 in eigen kamertje gelegen) @ hier: jullie gaan het niet geloven... het feestje van N kon niet doorgaan , we hebben haar verjaardag niet kunnen vieren want ik was (WEER! :x) ontzettend ziek! Bah bah bah, wat baalde ik, ik vond het zo erg, waarom nu juist deze dag!!! Ik werd in de ochtend spugend wakker en heb zo'n 12 uur lang geen druppel binnengehouden, eindeloos gespuugd en 3 keer flauwgevallen . Twee dagen koorts gehad en inmiddels weer wat aan het opknappen. Hebben het feestje nu verzet, hopelijk over 2 weken wel een geslaagde dag! (gelukkig heeft ze er zelf nog geen weet van...) (Mijn zoon vroeg: heb je weer een baby in de buik, mama? Zwangerschap van N heeft toch veel indruk op hem gemaakt....)
Voor de spanning en sensatie, mijn bevallingsverhalen . (bevallen ging me gelukkig een stuk beter af dan zwanger zijn ) Nr 1: feb 2007 Gestript met 41+2 wkn, in de avond een 'buikgriep' gekregen: rommelende darmen, diarree, misselijk. Ik weet nog dat ik dacht: nee, he! Niet kunnen slapen, bleef maar heen en weer lopen naar WC en opeens rond 2:30 uur ook spugen, voelde me even heel ellendig. Rond 3:00 uur lag ik nog op mijn knieen bij WC bij te komen van weer een keer spugen, opeens een felle pijn in mijn buik: mijn allereerste wee! En het viel tegen hoeveel pijn die al deed . Ze kwamen meteen om de 3-4 minuten, na een dik half uur om de 1-2 minuten en ik moest al flink puffen. Raakte lichtelijk in paniek, waar zijn die weeën waar je een DVD'tje bij zou kunnen kijken!? Ik kon maar 1 ding denken: zo snel mogelijk naar dat ziekenhuis! Gelogen aan telefoon dat ik twijfelde of mijn vliezen gebroken waren (baby was niet ingedaald) en mocht meteen komen. Op verloskamer weeën al heel heftig, en ik dacht: dit hou ik geen uren vol! Nu echt in paniek, had gevoel dat het heel snel ging. B*tch van een verpleegkundige: "Ach, mevrouwtje, eerste kindjes komen zo snel niet, misschien moet je eens nadenken over pijnstilling? Het helpt niet als je je zo druk maakt." (voelde me zo niet serieus genomen! :x) Ik had al lichte persdrang voordat VK eindelijk een keer wilde kijken hoe ver ik was. Staand naast het bed (mijn broek was nog aan) braken mijn vliezen en meteen daarna het inwendig onderzoek. Ik dacht: als ze nu 3 cm zegt ga ik gillen! "Zo! Dat is toch al dikke 8 cm!" Zie je wel! Ik zei toch dat het snel ging. Nog heftig en helemaal van de wereld gepufd op die laatste cm's met persdrang (zo vervelend!). Eindelijk tegen 7:00 uur het verlossende woord: 10 cm, je mag persen. Hallelujah! Gek genoeg voelde ik opeens mijn weeën niet meer, voelde helemaal geen pijn meer, dus VK heeft met hand op mijn baarmoeder telkens gezegd wanneer ik moest persen en wanneer niet. Na 20 minuten rustig en sereen persen (en oh ja, die onderkant die in fik staat !) werd mijn zoon geboren om 7:17 uur. In minder dan 4,5 uur dus, met 41+3 wkn, 4355 gram en 54 cm. Nr 2: feb 2009 De ochtend van 41+5 wkn werd ik wakker en kreeg opeens een eerste wee. Er kwam niet echt een tweede, dus opgestaan en rustig gaan rommelen in huis. Rond 12:00 een drietal onregelmatige weeen, maar daarna weer niets. Middagslaapje, om 15:00 uur werd ik wakker van mijn zoontje en ik wilde net opstaan toen ik weer een wee voelde. Toch maar even blijven liggen. Er volgde er nog een paar dus ik zei om 16:00 uur tegen mijn man: ik ga even timen. Om de 5 minuten, niet heel heftig, maar wel duidelijk weeën. Om 17:00 uur de VK gebeld en zoontje laten ophalen. VK zou om 17:45 uur komen kijken. Vanaf 17:10 uur werden weeën opeens een heel stuk heftiger om de 1-2 minuten, dus manlief laten terugbellen of ze toch niet iets eerder kon komen. Om 17:25 uur was ze er en inwendig onderzoek: 6 cm! Dus ze ging rustig spulletjes klaarzetten en keuvelen met manlief. En ik heftig puffen, ik dacht nog: oh ja, f*ck! zo erg waren die weeën ! Ook weer persdrang, maar dus niet mogen persen. Om 18:20 uur: 10 cm, maar vliezen niet gebroken en baby niet ver ingedaald, VK durft vliezen niet zelf te breken en ik mag aan het einde van wee een beetje meeduwen. Pats! Opeens breken mijn vliezen en wordt alles heeeeeeeel nat, een enorme golf vruchtwater spoelt over de rand van ons bed en stroomt tot in mijn nek. Ik voel baby abrupt naar beneden zakken en schreeuw heel hard: "Oh, ik moet poepen!" waarop VK meteen schreeuwt, "Op je rug! Pak je benen!" Ik krijg het gevoel alsof ik in tweeen wordt gescheurd, het doet zo'n pijn, maar ik pers. Binnen 15 sec roept VK weer: "Zuchten, zuchten, zuchten!!" en ik probeer echt mijn best te doen, maar ik voel baby naar buiten glibberen, binnen 1 perswee haar hoofdje, bij de volgende wordt ook haar lijfje gelanceerd. Het is dan 18:27 uur en ik ben nogal van de kaart. What just happened!? In ongeveer 2,5 uur bij 41+5 wkn, 4520 gram en 53 cm. Nr 3 april 2013 In de avond (40+6 wkn) sta ik om 20:00 uur naast het bed van mijn zoontje en opeens loopt er een warm straaltje langs mijn benen. Huh!? Ik denk eerst even serieus dat ik in mijn broek sta te plassen (mijn zoontje ook ), maar nee, vliezen gebroken. Heel ongunstig, want ook deze baby is niet ingedaald, dus meteen plat liggen en VK bellen. Die komt om 20:15 uur en geeft me platte bedrust. Ik mag zelfs niet meer naar WC, maar moet alles op ondersteek doen (he, eindelijk een keer dat ding niet voor niets gehaald ). En maar wachten of/wanneer weeën beginnen. Om 22:30 beginnen onregelmatig wat lichte weeën en bel VK. We spreken af dat ze komt zodra weeën heftiger worden en 'het echte werk' begonnen en we verwachten allemaal dat het binnen een paar uurtjes gepiept zou zijn. Ik krijg weeen om de 3-6 minuten, moet puffen, maar ze zijn niet heftig, zeker niet zo heftig als ik weet dat ze moeten zijn. Om 0:00 uur komt VK een inwendig onderzoek doen, helaas nauwelijks 1 cm en maar half verstreken. Weeën kabbelen voort. Kan niet slapen en wordt erg gefrustreerd, want ik weet dat het niet opschiet zo. Om 3:00 uur komt VK weer op mijn verzoek: 3 cm, nog steeds maar half verstreken. Maar baby een beetje ingedaald dus ik mag weer staan/lopen. Moe en midden in de nacht, ik blijf lekker liggen. Om 4:45 uur loop ik naar WC en opeens worden weeen een stuk feller en korter achter elkaar. Ik besluit te blijven staan naast het bed en eindelijk, daar zijn ze, de pittige weeen waar ik op wachtte. Om 5:00 uur komt VK nog even kijken: nog steeds maar 3 cm, half verstreken. Ze wil het nog een uurtje aankijken, omdat ik nu goede weeën heb, maar anders naar ziekenhuis vanwege onvoldoende vorderende ontsluiting. Meteen na laatste inwendig onderzoek barst een weeenstorm los, mijn hele lijf trilt terwijl ik probeer ze weg te zuchten, de pijn erger dan ik me ooit voorgesteld had en slechts 5-10 seconden rust tussen weeen. Ik denk dat ik gek wordt en schreeuw, kreun en gil alles bij elkaar . Al snel wordt ook de persdrang bijna ondraaglijk en het kan me niet meer schelen of het mag of niet. Om 5:55 uur besluit VK toch weer te voelen en ik mag meteen persen. Half persend-half zuchtend komt baby om 5:59 uur ter wereld. Officieel in 8 uur, maar voor mijn gevoel in een uurtje , is N geboren bij 41+0 wkn, 4260 gram en 50 cm.
@Kache Echt heel stom dat je ziek was! Voel je je al wat beter? Gelukkig snappen die kleintjes er nog niet zo veel van ^^ En wat een snelle bevallingen zeg! Ik moet zeggen ik vond zwanger zijn ook veel zwaarder dan bevallen haha. Die gebruiksaanwijzing is jammer inderdaad. En er zijn altijd mensen die het beter weten en dat brengt me weer aan het twijfelen.. vooral als ze in zo'n sprongetje zit, doe ik het allemaal wel goed? Is mijn gevoel wel het juiste? pff. @me, heerlijk zeg zo'n slaapkop! Hier gaat het op zich ook wel goed het slapen. Maar ik durf het nog niet te hard te roepen want dan ben ik bang dat het vannacht weer feest is @Andela, Dat is een van de redenen waarom ik graag wilde dat L al snel op haar eigen kamertje ging slapen. Ze is ook heel bewegelijk dus als ze even wakker schrikt sloeg ze tegen de spijlen van haar wiegje, wat haar of nog wakkerder maakte of ons wakker maakte door tiktiktiktik. Wil het lukken met Lucas' kamertje? @lasca Welkom! Leuk ook een meisje van februari! Kinderstoel, wat is belangrijk? Wij hebben er een op het oog van de (ja heus) intertoys (Meegroei Kinderstoel Wit 592246) maar heb op zich helemaal geen idee waar je op moet letten. Alles is verstelbaar dus dat lijkt me praktisch daarnaast kan het blad eraf. Hij is zwaar dus stevig zat (we gaan hem niet meenemen etc). Maar zijn er nog dingen waarvan je zegt.. goh, daar denk je niet zo snel aan maar..? Hier gaat het al weer wat beter met L. Ik merk dat ze wel veel aandacht wil. Niet zo zeer knuffelen maar vermaakt worden met speeltjes. Lastig want ze kan zelf nog niks haha. Verder slaapt ze overdags nauwelijks. Tenminste tussen een uurtje of 12 's middags en 22:00/23:00 uur slaapt ze maximaal 2 uur.. Ze lijkt het allemaal wel prima te vinden verder. Volgende week weer aan het werk (naja as. zaterdag). Pff heb er eigenlijk helemaal geen zin in. M'n meisje 'achterlaten' en weer een verplichting erbij. Aan de andere kant is het ook wel fijn even wat tijd zonder baby..
@Lasca Wat fijn dat je dochtertje al doorslaapt! Nu jij zelf nog even haha. Heerlijk nog vier weekjes verlof, en daarna weer aan het werk? @Kache Jeetje wat k*t dat je zo ziek was, gelukkig merkt de kleine meid het inderdaad nog niet. Ben je ook zo ziek geweest tijdens de zwangerschap van N? En wat een geduld moet je hebben gehad alle drie over de uitgerekende datum! En ook drie flinke 8 ponders, ze deden het maar goed in je buik ondanks dat zwanger zijn niet jouw ding was. Dat van dat eerste kindjes niet snel zouden komen hebben ze mij toen ook voor gewaarschuwd, ik verrekte van de pijn maar nee het kon nog niet zover zijn haha, en toucheren ja hoor 9 cm. Zo vervelend als die verloskundigen het op dat moment denken beter te weten. :x Wat apart dat N er wel 'lang' over deed, omdat meestal het iedere bevalling een stukje sneller gaat. Heb je 4 minuutjes geperst? Ik denk dat Lucas naar zijn eigen kamertje gaat zodra de nachtvoedingen weg zijn, nu is het zo lekker makkelijk hup baby bij me in bed aan de borst en zelf lekker wegdommelen zonder dat ik op hoef te staan. Dus het is meer luiheid van mezelf, op deze manier krijg ik de meeste slaap. Aangezien Lucas soms nog 3 keer komt. @Lies fijn dat het beter gaat met L! Lijkt me ook moeilijk om weer aan het werk te moeten, maar vaak als je het ritme weer een beetje gevonden hebt is het ook lekker. Even wat andere gesprekken. Heb je niet zo'n muziekmobiel voor L? Dan kan ze toch ergens naar kijken Lucas vond dat heel leuk in het begin. Of ik legde een knuffeltje op zijn buik en dan kon hij het van zijn buikje pakken, dat was makkelijker dan dat het naast hem lag. Het kamertje schiet al mooi op! Gisteren de plank opgehangen en moet eigenlijk nog even wat spulletjes om het aan te kleden en gezellig te maken. Maar ben een beetje inspiratieloos haha hebben jullie een bepaald thema in de babykamer? En wat kinderstoel betreft ziet die er prima uit! Ik zou alleen nog een stoelverkleiner/kussentje halen zodat ze er vanaf 6 maanden ongeveer comfortabel in kan zitten. Baby-dump heeft ze nu in de aanbieding. Wij hebben een Tiamo kinderstoel gekregen die lijkt bijna helemaal op die van jou en ben druk bezig met schuren (wat een werk pff) en hoop dat ik vanavond kan beginnen met overschilderen. Hier rustige nacht gehad en vandaag weer verder met project kinderstoel. Fijne dag iedereen!
Haha toevallig andela! Dankje! Ja helaas is L nog niet echt van het oppakken van dingen. Dr muziekmobiel houdt dr alleen maar wakker. Ze gaat echt als een gek soms tekeer, super schattig en leuk om te zien dat ze zo vrolijk is weer, maar niet om 23:00uur Wat ben je handig trouwens! Super leuk! Heb je veel van die projectjes? Ik zou inderdaad ook hem op zijn kamer laten slapen als hij door slaapt. Gelukkig sliep ze hier tot 8 vanochtend
@Andela, ja ik moet over vier weekjes weer aan het werk... Dat zal weer wennen zijn. Ik zit nog echt in de huismoederrol ... Komt jouw zoontje nog drie keer per nacht!? Dat is zwaar zeg! Kan me voorstellen dat hij nog op je kamer slaapt. Ik geef fv. en dochter slaapt sinds ze een week is op haar eigen kamertje. Anders werd ik toch steeds wakker van haar geluidjes. 4 minuutjes persen is idd niet veel @Kache, volgens het verslag van het ziekenhuis duurde het bij mij ook maar 8 minuten. Voor mijn gevoel langer. Flinke baby's heb je gekregen! @lies, hier ook lastig, dochter is even oud als jouw dochter zie ik, ze is heel enthousiast met de babygym en speeltjes, vooral kijken, maar echt spelen gaat nog niet dus je moet haar wel vermaken daarmee. Zal leuk zijn als ze straks zelf al wat kunnen vastpakken en mee spelen. Zo, nu eerst even zoon van school halen en dochter uit bed plukken. Heel anders met een tweede. Die moet overal mee naar toe worden gesleept. De ene keer slaapt ze kort overdag, soms wel drie uur achter elkaar. Raar dat het zo kan verschillen.
Ziet er een leuk topic uit! Ik wil wel mee babbelen. Heb nog niet alle posts gelezen, kom ik later wel toe! Even voorstellen: Ik ben mama van J., ons eerste kindje. Ik woon met mijn vriend in Barcelona en hebben een zoontje van nu bijna 13 maanden oud. Na een makkelijke zwangerschap van 40+6 is J. geboren met 50 cm en 3500gr. Hij deed het goed, was een makkelijke baby. Hebben hem eerst 10 dagen op de kamer gelegd maar daar was ik niet geschikt voor en mama en zoonlief sliepen beter toen zoonlief uiteindelijk op aandringen van mij zus naar zijn eigen kamer verhuisde. Wat een geluk van mijn opdringerige en bazige zus, haha. Maar ze heeft zelf 3 kinderen en had uiteindelijk wel gelijk, het was niets voor mij. Ons manneke heeft 2 maanden BV gekregen en dan overgestapt op KV. Het schaapje heeft verborgen reflux gehad wat na het gebruiken van aangepaste melk heel goed opgelost werd. Het is wel altijd een klein etertje geweest, echt een DRAMA! Nu nog eet hij niet graag, hij moet altijd met iets bezig zijn terwijl hij eet en alhoewel we dat niet graag hebben laten we het toch toe want anders eet hij werkelijk NIETS... Hij weegt nu 8,5 kg (heeft net wel een buikgriep gehad waardoor hij 400 gr afgevallen is in een week). Maar ja, volgens de KA alles prima en het is een vrolijk en zeer actief ventje dus... Hij stapt sinds een weekje ook, heel leuk om te zien! Hij praat ook een beetje, zegt dingetjes zoals "wasda?" = wat is dat? en "Ka!" = Kaas! Of "aaaai" tegen de poes (wij zeggen altijd "aaai poes" omdat we hem proberen te leren lief te zijn met de poes). Sinds kort zegt hij ook "aaaai mama" en aait dan over mijn wang haha.... Zo grappig nu deze leeftijd, echt waar. Zo, ga nu ff bijlezen. Tot later!
Welkom podiki! Wat leuk in Barcalona, hoe kom je daar zo terecht? Lastig he lasca? haha Hier heeft L sinds kort ontdekt hoe haar wipstoel werkt. Als ze maar druk genoeg is wipt ie! Ze vind het echt geweldig.
Dat is grappig Lies . Dat heeft ze bij mij nog niet ontdekt... Idd een erg leuke leeftijd nu Podiki! Hij is al snel met lopen dan! En zo leuk ook als ze gaan brabbelen . Eigenlijk zijn er zo veel leuke fases. Met mijn zoon heb ik weer andere dingen. Bijdehante uitspraken bijvoorbeeld. Leuk om te onthouden voor later .
@ Lies: herkenbaar hoor, dat twijfelen of je het wel goed doet (volgens mij draait heel ZP op dat gevoel, zal wel een vrouwending zijn ). Het is wel het heftigste bij de eerste, omdat alles zo nieuw is. Ik heb er bij N aanzienlijk minder last van. Je kunt niet zoveel fout doen, als je je gevoel maar blijft volgen! (wat andere mensen ook menen...) Vermoeiend als je veel moet entertainen. Ik kan me dat van de eerste ook nog wel herinneren, bij de andere scheelt het wel dat ze constant entertainment hebben van broertje/zusje . Ik speel eigenlijk nooit met N (behalve op de commode e.d.). Spannend, binnenkort je eerste werkdag weer! Is toch een hele omschakeling weer. Hoeveel werk en waar is L dan? @ kinderstoel: vanuit mijn uitgebreide ervaring : verkleiningskussen in het begin, meegroei, en opstaand randje op het blad. Vooral straks ook investeren in goede (sneldrogende) slabben met lange mouwen! Die kosten wel 10-15 euro per stuk, maar ik heb er echt versleten! Het duurt nog wel even voordat ze netjes kunnen eten . @ Andela: yep, zwangerschap van N was heavy, hyperemesis gravidarum en bekkeninstabiliteit, spugen was 9 maanden lang vrijwel dagelijks aan de orde... Geduld met overtijd gaan was vooral de eerste keer heel moeilijk/zwaar, omdat je vanaf 37 wkn al een beetje op scherp staat , en dan duren de weken heel lang. Maar nr 2 en 3 ging ik er vanuit dat het weer minstens 41 wkn zou duren en ik vond N verrassend 'vroeg', ha ha! Ja, viel wel tegen dat 3e dus zo 'lang' geduurd heeft, maar VK heeft me precies uitgelegd waarom. Voor goede ontsluiting heb je druk nodig op de baarmoedermond. Bij een ingedaald kindje doet het hoofdje dat en niet-gebroken vliezen doen dat ook, maar ja... Bij N had ik gebroken vliezen en zij was niet ingedaald en die eerste 7 uur kon ik ook de zwaartekracht niet gebruiken! Daarom ging het waarschijnlijk zo snel toen ik eenmaal mocht staan, eindelijk druk op de baarmoedermond en hopla, ontsluiting... Beginnen met gebroken vliezen was meest ongunstige wat had kunnen gebeuren . Maar ach, het was nog steeds snel en vlot en lekker thuis, dus kan zeker niet klagen! Thema kinderkamer... nee, ben echt geen klusser/crea-bea . De muren zijn geel en de meubeltjes gebroken wit en verder op commode rood/oranje/witte accessoires. @ Lasca: ja, soms best lastig he, baby combineren met school . Ik legde N vaak in de wagen in de gang te slapen ipv in bed als ik inschatte dat ze wellicht nog zou slapen als we op pad moesten. Dan sliep ze meestal gewoon door, terwijl dat overhevelen van bed naar wagen echt zelden goed ging. Laatst was N erg moe, maar we zouden 20 min later zus moeten gaan halen, dus ik probeerde haar wakker te houden... Was toch rechtop tegen mijn schouder in slaap gevallen, 5 min voordat we moesten vertrekken en maar meteen weer (strontchagrijnig) wakker in wagen, brullen, brullen en toen we weer thuis waren niet meer in bed te krijgen. Die dag heel weinig geslapen. @ Podiki: welkom! Ook nieuwsgierig: Barcelona? Leuk ook een dreumesje. Gniffel even om je opdringerige zus , toch wel fijn zo te horen, ha ha. Ik had mijn oudste 2 wkn op de kamer en toen was ik zo geradbraakt van het slecht slapen (ik zat stijf overeind bij ieder zuchtje en kreuntje en omg wat maken die kleintjes veel lawaai !). Omdat het hoort bij BV nog 2 nachten geprobeerd bij middelste, maar bij N kon de kraam op d'r kop staan: eigen kamertje, eigen bedje, vanaf het eerste uur!! Geen rooming-in voor mij meer... Wat jammer dat het eten zo moeizaam is, dat haalt de lol er wel een beetje af he? 8,5 kg is niet veel, nee. Lukt het je een beetje om het los te laten? Gelukkig dat het qua ontwikkeling wel goed zit . N was met 11 maanden 10,5 kg en is euhm, Hollands welvaren. Maar eet ook ontzettend goed. Zij kruipt rond, trekt zich aan alles op tot de knietjes (bij voorkeur mijn broekspijp, zodat ik telkens over haar struikel, het is net een puppy die de hele tijd om je voeten heen cirkelt, ha ha!) en vindt de babywalker wel heel leuk. Ze zegt nog niet echt gericht dingen, brabbelt er vrolijk op los. Geeft wel vaak 'ja' als antwoord als je iets vraagt aan haar, ha ha (maar da's niet echt bewust natuurlijk , klinkt soms wel heel grappig). Ze heeft ook het gooien ontdekt, kan heel geconcentreerd een speelgoedje pakken, gooien, pakken, gooien. Hoe meer lawaai hoe beter...
Wauw wat een gezelligheid hier ineens! Welkom aan de nieuwe dames! Gezellig! Hier een beetje druk maar zal morgen alles bijlezen en uitgebreid reageren!!
Goedemorgen iedereen! Wel, ik woon sinds 6 jaar in Barcelona. Heb hier na 3 maanden mijn vriend leren kennen en wonen sinds 4 jaar samen. Daarvoor werkte ik als reisleidster voor TUI en Sudtours in Griekenland en Spanje en had eigenlijk heimwee naar het zonnige zuiden, vandaar de verhuizing... Kon in het noorden niet meer zo goed aarden. Nu mis ik het af en toe wel hoor, vooral als ik weer eens afgesproken heb met iemand en men het hier vrij normaal vind om een half uur te laat te komen. Of als ik in een bar zit en de ober net doet of ie mij niet ziet. De nederlandse efficientie. En ik mis het lekkere eten ook: boerenkool en stamppot en kroketjes en vla en lekkere kaas en zo. Daarentegen zitten we hier nu met 25 graden en strandweer, dus ook wel een voordeel. Oooh! En ik mis ook lekker brood! Dat hebben ze hier ook niet.. @Lies1611: Die wipstoel was hier een groot succes. Hij had er zo eentje met een boog erover en daar hing een hondje aan dat mee wipte. Lachen dat hij deed op dat hondje dat hem altijd aanstaarde, geweldig om te zien! Wij hebben een eetstoel die je later in tafel met stoeltje kan veranderen, zo heeft hij later nog zijn nut. Deze is het maar dan in andere kleuren: KINDERSTOEL ACTIVA EVO FUNNY TYE DYE | JANE | Kinderverzorging EurekaKids @Lasca: Hij is idd een vroege vogel wat motoriek betreft. Praten zal wel wat trager gaan want hij hoort hier 3 talen natuurlijk (Nederlands via mij, Catalaans via papa en Spaans tussen ons beiden). Wat voor leuke uitspraken doet jouw zoontje zoal? Altijd hilarisch om te horen vind ik. Kids say the darndest things....
@Kache: Ja, mijn zus kan haar heel eigen mening hebben en soms wel lastig maar op dat moment was ze een geweldige hulp. Ik als kersverse moeder moest en zou met de baby op de kamer slapen want dat was "wat goed was".... Pfft, was ik blij die eerste nacht dat iemand me verplicht had de wieg op de babykamer te zetten en dat ik kon doorslapen! Je hebt groot gelijk, geen rooming-in meer! Dat eten van hem is idd altijd al een moeilijk punt geweest. Nu heb ik geleerd het meer en meer los te laten, maar heb op bepaalde momenten echt wel met tranen in mijn ogen voor zijn eetstoel gezeten. Ik was echt bezorgd en echt soms gewoon "op" na een uur lang proberen de happen erin te krijgen. Hij is 77 cm lang maar weegt maar 8,5kg Maar ja, het zal een lang mager manneke worden dan. Nu eet hij op goede dagen het volgende (en dan ben ik heel blij): - 2 flesjes melk waarvan hij telkens +/- 180cc drinkt - 2 yoghurtjes (kleine danoontjes) - +/- 200 gr groentjes/vlees of vis/aardappeltjes - 1/2 stuk fruit of een 1/2 potje fruit (gaat makkelijker binnen) - 1 plakje kaas (brood wil hij niet, hij haalt de kaas tussen de boterhammen uit ) Het rare is dat als er olijven of ansjovis op tafel staan of iets dergelijks hartigs dat hij dat wel dolgraag eet. Ook gekruide gerechten en andere hartige dingen eet hij heel graag (zoals schimmelkaas, bwaaak). Hij zou kunnen leven van "patatas bravas" (gefrituurde aardappeltjes met pikante saus of met looksaus) als ik het zou toelaten. Raar joch N lijkt me een gezellig meisje! Goed op gewicht ook! Grappig he als ze zo rond je benen hangen, hihi. Kan het me inbeelden. J loopt wel af en toe, maar vaak loopt hij ook op zijn knietjes (geknield vooruit gaan). Hilarisch. Ze zegt al "ja"? Super goed zeg! Mss niet altijd bewust maar al heel goed hoor! Oh en dat gooien... J doet dat ook! Alles MOET de grond op. Soms wel irritant als hij in de eetstoel zit en hij gooit zijn lepel of beker op de grond. Ik probeer het af te leren maar hij luistert (nog) niet.... @Andela: Fijn dat de bv zo goed lukt. Ik had het ook wel gewild, maar het was niet mijn ding, ik vond het best zwaar. Petje af! Hier ook een verpleegster gehad (in het ziekenhuis bevallen) die niet wou geloven dat het zo snel ging. Toen ik binnen ging in het zh had ik 5,5 cm ontsluiting. Ik hoorde haar nog naar mijn gyn bellen om te zeggen dat ik was binnengekomen maar dat ze niet moest komen nu want dat het zeker nog tot deze nacht ging duren daar het mijn eerste was en ik geen epidurale wou... 2 uur later had ik 8 cm en hebben ze mijn water zelf gebroken en ineens een harde pijnscheut en ik kermde het uit. Blijkbaar was J helemaal naar voren geschoven door het breken van de vliezen en stond hij op het punt geboren te worden. Ineens paniek bij de verpleegsters, snel snel naar het bevallingskwartier (met een laken rondom me al lopend door de gang ) en dan wachten op de gyn terwijl ik het hele ziekenhuis bijeen vloekte haha. De gyn kwam na 20 min aan, zonder tijd te verliezen, zonder handen te wassen, vlug schort aan en hup, 3 x persen en J. was er. Ze was ook nog zo boos op de verpleegsters omdat ze niet eerder gebeld hadden, alles ging zo snel.
@ Lynn, leuk ff eruit naar de dierentuin, en fijn dat het thuis goed was gegaan. Goed zo de knoop doorgehakt, blijft lastig idd met gescheiden mensen die elkaar niet kunnen luchten of zien, heb hetzelfde met me eigen ouders. @ Lasca, gezellig dat je mee komt kletsen. Altijd de vraag of dat doorslapen zo blijft, Julie heeft ook tot een maand of 4 doorgeslapen maar toen was het over. Ik hoop voor je van wel. Meestal is 2e of verder kind kort persen 4 min of 8 min is heel normaal. @ Andela, aanvaring met collega is niet meer uitgesproken. Heel vervelend, heb er savonds nog veel last van gehad. Gelukkig nu een week vrij maar vind het lastig haar weer te zien, dan voel ik me zo gestrest. Terwijl zij gewoon 3 weken op mijn hond heeft gepassen toen ik op vakantie was dus we konden het goed met elkaar vinden. Ze stuurde wel savonds nog een appje met haar excuses, dat ik gelijk had en ze te fel was geweest en zich gekwetst voelde. Maarja toch zit dat niet lekker. We hebben lekker rustig weekendje gehad, niks op de planning heerlijk even. Toen maandag gewerkt en nu 8 dagen vrij. Al voelt dat niet zo want met Pasen zit het alweer vol geplant. Slaapt Lucas nu beter? Daarom hebben wij na 5 weken Julie op de eigenkamer gelegd, omdat we er alle drie niet beter op sliepen. Ook toen startte ze met doorslapen. Nu al de kamer opknappen haha? Is net klaar of was dat nog niet? @ Kache, ik voel me idd al heel vervelend dat ik op en neer moet naar kinderdagverblijf om te voeden, en dat nachtdiensten voor mij een ramp zijn omdat Julie niet uit fles drinkt. En dan krijg je die aanvaring er bovenop (wat ook min of meer indirect om Julie ging) dan is het even te veel. Maarja zie reactie op Andela. Wat super klote dat je ziek was op N haar verjaardag. Ben je nu weer beter? Wanneer vieren jullie het dan? Haha die reactie van je zoon vind ik wel leuk.Enne snelle bevallingen hoor. Jammer dat je bij ons in het ziekenhuis mindere ervaring hebt gehad. Deze fiets is ook geen mamafiets hoor, we gaan zaterdag nog even verder kijken maar denk dat het ook geen mamafiets gaat worden. Ja ze slaapt uit ja, maar heb liever dat ze de nacht doorslaapt en rond 8/9 uur wakker is hoor. @ Lies, wij hebben de triptrap stoel van stokke. Gewoon omdat ik hem mooi vond haha. En je kan die lang gebruiken. Ik vond het heerlijk weer te gaan werken. Even iets anders om handen. @ Podiki, Ook welkom. Gezellig.En grappig iemand erbij vanuit Barcelona. Een snelle bevalling zo te zien. @ hier, Slapen, het is heel wisselend. Gisternacht heeft ze perfect 9,5 uur doorgeslapen en vervolgens heb ik haar om 10.00 maar wakker gemaakt haha. Afgelopen nacht was ze elke 3 uur wakker en heb ik haar maar laten drinken. gister overdag kon ze steeds haar slaap al niet pakken. En nu is het ook maar een chagrijnige haha. Gister wel lekker de stad in geweest. Moest paspoort ophalen dus ook lekker wat geshopt. Vandaag blijf ik gewoon thuis. Vanavond hardlopen haha. Ben benieuwd. Tot ik zwanger was liep ik 2 keer in de week een uur hard. Vandaag weer eens starten.
Pfoe ik heb heel wat terug te lezen haha! @Lies mwa niet echt haha, het is dat dit moest want die stoel zag er gewoon niet uit! Maar als ik klaar ben vind ik het leuk om resultaat te zien. Haha heerlijk dat ze al doorslaapt, minder dat ze 's avonds nog even wil spelen, soms doet Lucas dat ook en dan probeer ik hem een beetje te 'negeren' want ja het is tijd om te slapen, maar ik vind het ook zo schattig als hij met z'n blije hoofd aan het lachen en gillen is. @Lasca Nou het ging een week heel goed, hij sliep van 19:00 tot +/- 4:00 maar nu de laatste dagen is het weer minder, maarja even doorbijten en aan een koffie-infuus en we kunnen er weer tegenaan. Vond je de overgang naar een tweede ook lastiger? Of ging dat juist veel makkelijker? En wat leeftijden betreft heeft elke fase wel iets leuks, gisteren met mijn vriend foto's terug gekeken van het begin en jeetje wat is Lucas al gegroeid en veranderd. Mijn vriend zei nog eerst kon ik niet wachten tot hij wat groter zou zijn want dan was alles niet meer zo teer, maar nu vond hij het toch wat snel gaan. Ik vind het zo leuk om te zien dat ze elke maand weer iets meer kunnen/ontdekken en veranderen. Mijn zoontje was bij de geboorte echt een exacte kopie van mijn vriend, maar nu is dat gezichtje alweer zo veranderd dat hij ook weer veel van mij heeft. @Podiki Welkom! Wat heerlijk zeg Barcelona, ik snap dat je bepaalde dingen mist, maar wauw wat een heerlijk weer. En ik kan me voorstellen dat de gyn boos was ja. Als ik soms bevallingsverhalen lees vind ik wel dat de verloskundigen vaak te laat ingrijpen of het verkeerd inschatten. Maar je bent dan ook in Spanje bevallen neem ik aan, is de zorg daar een beetje goed? En heb je ook kraamtijd of kennen ze dat niet? En ach van een flesje worden ze ook groot toch! Ik las dat je zoontje 2 maanden bv heeft gehad, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. J is inderdaad licht, maar als hij verder vrolijk is geen zorgen maken. En hij kan al lopen, snel hoor! Handig zo'n stoel die je om kan bouwen, dan heb je er later ook nog wat aan. @Me Ik las dat het indirect om Julie ging, ik zou het ook naar vinden en al helemaal als je eerst wel goed contact had. En je collega kun je ook niet zomaar even mijden op het werk. Misschien heeft het even tijd nodig en kun je later opnieuw met haar praten, zodat je je niet gestrest voelt als je har tegenkomt.. Wat heeft Julie gisteren heerlijk geslapen zeg, jammer van afgelopen nacht haha. Hopelijk haalt ze dat vandaag weer in. Ga je het hardlopen ook weer rustig opbouwen? Ik liep voor mijn zwangerschap ook hard, niet dat ik het leuk vond haha maar dan kon ik m'n hoofd even leegmaken. Maar moet er nu nog niet aan denken soms als ik lang onder de douche sta heb ik nog steeds een drukkend gevoel van onderen, laat staan als ik ga rennen. Lekker even zo'n rustig weekendje, nou maar even genieten van de dagen voor Pasen. Heb je wel leuke plannen met Pasen? Lucas deed het vannacht beter dan de nacht ervoor, ik lag alleen net te slapen om 00:00 en toen had hij honger pff zul je net beleven haha. Verder 3:00 5:30 6:30 7:30. Nu ik het zo lees lijkt het bijna alsof hij 's ochtends clustert.. En zijn kamertje was al 'babyklaar', maar nog niet gezellig ofzo. Aangezien hij toch eerst nog bij ons slaapt kan ik daar nu mooi mee bezig. Hier: vriend is vanmiddag vroeg thuis, dus dan de wekelijkse boodschappen maar halen en vast inkopen doen voor Pasen, want het zal vrijdag/zaterdag wel smoordruk zijn. Jullie nog plannen voor Pasen?
Oh dames wat wordt er veel gekletst! Ik had net een heel verhaal getypt, bijna klaar, sluit ik het verkeerde tabblad! :x Dom dom dom! Nu nog maar een poging.. heb veel terug te lezen en probeer op iedereen te reageren, maar vergeef me als het niet lukt @Lies Wij hebben deze kinderstoel: Chicco Kinderstoel Polly Chick To Chick | Kinderstoelen | Baby-Dump Ik zou voor die van jou inderdaad een stoelverkleiner erbij halen. L is bijna 6 maanden, maar zou nog niet in zo'n stoel kunnen zonder stoelverkleiner. Spannend, bijna werken! Watvoor werk doe je? Ik herken die vermakingsdrang wel.. L wil ook vaak vermaakt worden. Soms best vermoeiend! @Kache leuk om je bevallingsverhalen te lezen! En je hebt aardig geduld moeten hebben, bij alle drie over tijd He bah wat naar dat je ziek was afgelopen zaterdag! Klinkt als een heftige griepaanval. gaat het nu weer beter met je?! Gelukkig krijgt N er nog niet veel van mee dat het feest niet doorging.. over 2 weken de herkansing! @Andela heb je toevallig een fotootje van het kamertje? Of zet je die liever niet op zp? Sorry voor mijn nieuwsgierigheid, maar vind inrichten altijd erg leuk, dus begin erg benieuwd te worden haha. @Podiki welkom! leuk dat je mee kletst! Wonen in Barcelona.. jeetje.. wat kan het leven raar lopen he dan ineens?! Ben je ook nog regelmatig in Nederland? Zielig he die verborgen reflux. L heeft het ook, gaat gelukkig met medicijnen een stuk beter! Wat loopt je mannetje al vroeg! Leuk hoor! En patatas bravas.. tsja.. zou ik ook liever krijgen dan fruit Slimme jongen, die J! 8,5 kilo is niet veel inderdaad, maar ach.. ieder kindje groeit anders en heeft ook een andere bouw.. Je kunt em moeilijk dwingen te eten.. @Lasca lijkt me ook superlastig inderdaad om die kleine steeds aan te moeten kleden om je oudste uit school te halen.. Hier gaan we ook eigenlijk alleen naar buiten na een voeding. Dan hebben we de grootste kans dat ze rustig blijft en gaat slapen. Maarja.. dat is bij jou natuurlijk niet altijd te plannen. @me succes met hardlopen! Hier is er weinig over van mijn conditie van voor de bevalling.. en krijg het ook moeilijk weer opgebouwd helaas @hier vandaag mijn tweede ronde gesprek gehad voor mijn sollicitatie. Ging voor mijn gevoel lekker! Kreeg een case voorgelegd waar ik in mijn vorige baan dagelijks mee te maken had, dus dat was kat in 't bakkie Nu afwachten wanneer ik wat van ze hoor.. Wel een fijne gedachtw om te weten dat áls het niets word, ik wel alles heb gegeven. Beter dan dit had ik het voor mijn gevoel echt niet kunnen doen.
@Kache Ik heb je helemaal genegeerd zie ik net! Sorry haha. Maar jeetje wat een heftige zwangerschap, kan me voorstellen dat je blij was dat het over was. Hoe heb je dat gedaan met nog twee kinderen rondlopen? Ah nu is het duidelijk, Lucas was ook niet ingedaald. Ik heb tijdens de bevalling ook nog heel lang op mijn zij moeten liggen (tijdens persweeen) om hem te laten zakken. Ik dacht eerst ook dat ik over tijd zou gaan omdat hij niet ingedaald was en ik dacht ja hoe krijg je dan ontsluiting. Maar natuurlijk door de vliezen. Wat schattig dat N aan je broekspijp hangt, ik zie het al helemaal voor me. @Lynn irritant hè vooral als je net een heel verhaal hebt getypt haha. Die stoel van jou hebben wij ook nog gezien, maar aangezien we een gratis kregen.. Oh en de stokke leek me zo mooi, maar als je de complete set wil kost het 200 . Wat goed dat je een goed gevoel hebt! Komt er ook een derde ronde? En heb je het gesprek met je oude werkgever ook al gehad? Ik zal in m'n volgende post even wat foto's uploaden! Laat je interieurideeën maar los haha. Hier even heftig avondje gehad, Lucas was helemaal overstuur niet huilen, nee schreeuwen. Ik schrok er gewoon van. Maar de rust is wedergekeerd haha.
Huh ik kan maar twee foto's per keer uploaden dus sorry voor m'n gespam! Het is echt een klein kamertje, en op de plek van het campingbedje komt natuurlijk zijn gewone bedje te staan.