mag dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door einad, 4 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mijn man is verplicht vrij de week van kerst.
    Hij heeft geen dagen meer over en ook geen tijd voor tijd meer staan.
    Nu wil zijn baas bij hem en zijn collega's de week op onbetaald verlof zetten, omdat hij 'schoon' het nieuwe jaar is wilt.
    Mag de baas zomaar die week op onbetaald verlof zetten?

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

hmmm ligd er aan is het bekend dat de week vrij van zijn eigen uren af gaat? en wat is zijn cao

3. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Neem aan dat de baas gewoon zich aan de uren op het contract moet houden. Dus als je een contract hebt van 40uur dan moet hij je 40uur laten werken dan wel niet 40 uur uitbetalen.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Volgens mij mag dat niet

Want hij wordt verplicht vrij te nemen

Dan had de baas hier eerder aan moeten denken...

Maar als het wel in zijn contract staat...dan....

Misschien even laten bekijken bij het juridisch loket?

5. p1982

p1982 Niet meer actief

als in zijn contract de verplichte vrije dagen staan mag dit.
    is in de bouw ook en moet je rekening mee houden en anders ook onbetaald verlof

6. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Veel bedrijven hebben vast ingeroosterde vrije dagen deze worden over het algemeen aan het begin van het jaar gemeld en dan moet je zelf in de gaten houden dat je genoeg uren hebt, of je baas haalt die er al vast vanaf ;), en ja dan mag je werkgever je onbetaald verlof laten nemen.
    Vooral bouwgerelateerde sectoren zit alles dicht die periode en dat weet je ruim op tijd dus moet je rekening mee houden, misschien eens overleggen of hij niet tijdelijk in de min mag maar denk dat er niet veel,meer opties zijn.

7. Er is geen werk die week, dus verplicht vrij.. dat vind manlief niet erg maar wel dat hij onbetaald verlof is verplicht op te nemen. Hij had liever dan in jan 40 uur in de min gestaan en deze die volgende maanden weg willen werken.
    Hij heeft een vier weken salaris en dan is een kwart niet krijgen veel voor een week die je niet zelf hebt gekozen!

8. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Volgens mij mag het ook niet door boven genoemde redenen..

9. snoezelke

snoezelke Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.214
    0
    0
    kinderverzorgster van opleiding
    België
    Ik zou het toch eens navragen bij een instantie die er meer van weet

10. Hij is helaas niet lid van de bond... zou je de rechtsbijstand hiervoor kunnen bellen?

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Het hangt er volgens mij vanaf of dit van te voren bekend was (iets jaarlijks?) Dus in zn contract staat dat het bedrijf tussen kerst en oud en nieuw gesloten is, of dat de baas dit net heeft bedacht omdat er geen werk is.
    In het eerste geval mag het volgens mij wel, in het tweede geval niet.

12. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
  14. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

#14 SeaShell, 4 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Bij mijn man gaan ze ook 2 weken dicht tussen kerst en op op nieuw, ook als je 0 uren meer hebt. Je komt dan in de min te staan e gaat van je nieuwe uren die je in januari 2013 krijgt af, of adv uren

Ook gaan ze 2 weken dicht in de bouwvak, of ze nu willen of niet

( bedrijf werken zo'n 3500 mensen)

Als je te weinig uren hebt kunnen ze daar ook verplichte tot kopen van vakantieuren.

Hoever vooraf wist je man dat ze met kerst dicht gingen?

15. Bedankt voor de reacties, het is geen vaste regel.dat ze dicht.zijn..
    mijn man vind het geen probleem om in de min te komen staan masr wel dat ze hem cerplicht onbetaald verlof geven! Sorry voor spelfouten, zit op mijn telefoon.

16. In het contractben de cao kom ik niks tegen over dat de werkgever de werknemer mag verplichten onbetaald verlof op te nemen.

Deel Deze Pagina