Ik vroeg me af of er hier nog meer moeders van baby's zijn met een vertraagde mondmotoriek? Mijn zoontje is ruim 9,5 maand en loopt door de vertraagde mondmotoriek tegen problemen aan met vast voedsel. Ondanks dat we sinds hij 6 maanden is fanatiek proberen voedsel aan te bieden, valt alles weer uit z'n mond doordat hij met z'n tong blijft hangen in de drinkbeweging en niet de zijwaartse beweging maakt die nodig is om voedsel naar achter in de mond te krijgen.. Verder heeft zijn mond eigenlijk altijd open en kwijlt hij erg veel. Ik geef borstvoeding en dat gaat gelukkig goed, maar ik moet erg veel voeden om hem tevreden te houden, want honger heeft hij zeker! Nu hebben we een verwijzing voor pre-logopedie op zak hoor, dat gaat volgende week beginnen, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen (als die er zijn) want in m'n omgeving is er erg veel onbegrip
Ik ken het niet.. Maar wou even reageren op de onbegrip.. Laat je daardoor niet onzeker maken! Elk kindje is anders.. Bij ons slaapt de kleine drastisch door en daar kregen wij onbegrip voor wat mij onzekr maakte en soms woest! Je kleine man zal t vanzelf en met hulp gaan leren suc6 en hopelijk gaat ie snel genieten van t eten! Heb je weleens gedacht aan rapley methode heel makkelijk met broccoli en leuk om te zien hoe ze daar mee spelen/eten
Mijn zoontje heeft dit ook. Wel iets anders dan bij jouw zoontje. Hij voelt dingen niet goed in zijn mond, waardoor hij het gerust vergeet door te slikken. Dus we moeten altijd goed controleren of hij zijn mond leeg heeft ivm kans op verslikken. Hij heeft ook altijd zijn mond open en kwijlt erg. Uit een beker drinken kan hij nog niet, alles loopt zijn mond weer uit. Als we het iets dikker maken gaat het beter. Hij kan nu na lange tijd oefenen wel uit een rietje drinken, maar ook hierbij morst hij erg veel. Hij krijgt 2x in de week begeleiding van de logopedist, nu sinds september. En we merken wel dat het langzaam wat beter wordt. Hij kauwde niet met zijn kiezen, maar met zijn voortanden en nu kan hij wel goed kauwen. En met drinken gaat het steeds iets beter.
Echt onzeker word ik er niet van hoor.. Ik moet zeggen dat ik me er zelf ook nog niet echt druk over maakte maar dat de praktische kant nu vooral begint te spelen; hij is hartstikke hongerig en wil alleen maar borstvoeding, eten lukt nauwelijks en de kunstvoeding die ik heb geregeld (dieetvoeding ivm koemelkallergie) weigert hij compleet ondanks veeeeeele pogingen. De druk op mij om voldoende te kolven is erg groot, terwijl m'n kolfrecht op m'n werk juist voorbij is.. Rapley doen we idd ook hoor! Hij hapt er wel op los, maar is verschrikkelijk gefrustreerd dat hij het na het happen niet in z'n wangzakken krijgt om te kauwen en weer door te slikken.. Het valt bijna direct weer uit z'n mond. Fijn dat het bij jouw zoontje weer iets beter gaat Jenala! Lust hij wel veel dingen? Hier vind ik het zo lastig dat hij én voor de nodige voedingsmiddelen allergisch is en dat hij uitgesproken smaken (bijv fruit) totaal niet kan waarderen.
Zorg ervoor dat je de stukjes niet zo af laat happen, maar ze tussen zijn kiezen stopt. Zo lok je een zijwaartse tongbeweging uit. Dat zal waarschijnlijk ook een van de eerste tips zijn die logopedie je gaat geven.
Ik heb het nog nooit gehoord! Wat vervelend voor jullie maar ook voor hem. Ik ben erg benieuwd wat ze kunnen doen bij logopedie voor zijn kleintje. Ik volg je graag even. Succes met jullie kleine man!
Dat is een goede ja! Doe ik idd al wel met brood, helpt wel iets! (Al valt er nog steeds het merendeel op de grond, maargoed we moeten ergens beginnen hè ) Zijn tong is niet specifiek naar gekeken, neem aan dat de logepediste dat ook nog wel doet. Maar zou hij dan niet al problemen moeten hebben met de borstvoeding? Daar was hij juist vanaf de eerste keer drinken een toptalent mee En RoIn, bedankt! Ben zelf ook wel benieuwd wat een logopediste kan betekenen, hij zal het trucje uiteindelijk toch zelf moeten leren..
Het kan dat ze last hebben met drinken inderdaad maar dit is lang niet het geval bij alle baby's aangezien ze eraan wennen om zo te kunnen drinken, eten is een ander verhaal daar hebben ze tong echt veel meer bij nodig. Ik zou er in ieder geval even naar laten kijken, misschien is het niet zo hoor maar dan is dat maar uitgesloten toch?
Ben je al door een kinderarts gezien? Zou eerst medische uitsluiten en dan pas logopedie proberen. Dingen zoals te kort tong riempje, te grote amandelen zijn allemaal problemen die ik eerst zou uitsluiten
We zijn bij een kinderarts geweest ivm zijn allergieën, er is toen wel een algemeen lichamelijk onderzoek gedaan. Kan me niet goed herinneren of ze echt specifiek naar zijn tong hebben gekeken, maar er is wel uitgebreid in zijn mond gekeken. Ook zijn we onlangs nog bij de KNO arts geweest om te kijken of hij te grote neus of keelamandelen heeft (vanwege dat hij z'n mond zoveel open heeft) maar dat is niet aan de orde.
Ik heb een dochtertje van bijna 1 jaar. Ze eet ook geen stukjes voedsel en steekt niks in haar mond. We hebben ook een verwijzing pre logopedie gekregen. Ik lees even mee.