Voor beide kinderen spaar ik 25,- per maand, straks voor de derde wordt er ook een rekening geopend uiteraard. Maar momenteel via de Rabobank komt er na 18 jaar sparen tegen 0,2% rente maar een klein bedrag overheen. Dan vraag ik me af waarom ik het niet op mijn eigen rekening laat staan… Nu ben ik om me heen aan het kijken en zie ik het Dela spaarplan met een vaste rente van 2%. Zit hier nog een addertje onder het gras? Er komt dan met een inleg van 25 euro per maand zo'n 1000 euro aan rente op 18 jaar sparen bij. Zijn er nog betere opties? Van vroeger hoorde ik altijd dat de zilvervloot de beste optie was, maar qua (variabele) spaarrente doet dat ook niet veel meer tegenwoordig, behalve de 10% bonus na minimaal 10 jaar sparen. Ik wil alle kinderen op hun 18e verjaardag een aardige spaarpot mee kunnen geven, en met 5400 euro inleg na 18 jaar moeten ze hopelijk (mits de inflatie niet ineens enorm wordt) wel uit de voeten kunnen voor de inrichting van een huisje of een rijbewijs o.i.d.
Aangezien Dela een minimale looptijd van 10 jaar heeft, moet ik ivm zoon dit jaar nog een keuze gaan maken. Hij is nu 7. Ik vind het erg lastig. Ik kan niet zo snel alle voorwaarden vinden, en vraag me af waarom ze zo'n enorm hoge rente kunnen bieden terwijl andere banken op max 0,5% zitten.
Ik heb snel bij die van Dela gekeken. En wat mij opvalt is dat je bij hun spaarrekening maar tot een max. per jaar bijvoorbeeld kunt inleggen. Dat zie ik bij Rabobank niet terug.
Ze mogen binnen die 10 jaar ook nog eens het eenmalig inleggen stopzetten. Waardoor je dan ineens niet meer kan bijstorten in het geval van extraatjes van bijv. grootouders. Bij ons heeft het inderaad nog geen echte haast. Behalve dat we opa’s en oma’s hebben die graag een “geboorte”gift willen doen en dat liever niet op mijn eigen rekening heb.
De max schrikt mij niet af want kleine kans dat ik daar overheen wil of kan gaan. Ik zoek eigenlijk een site die alle spaarrekeningen incl. voorwaarden met elkaar vergelijkt maar helaas nog niet gevonden...
Hier wel voor de zilvervloot gegaan omdat die vanwege de 10% in mijn ogen het meest waardevast is. Variabele rente is overal om te huilen. Omdat de zilvervloot voor ons wel ontoereikend is vanwege de max die je mag storten daarnaast een kinderspaarrekening geopend bij onze eigen bank (ING).
Zilvervloot en daarnaast spaar ik op mijn privéspaarrekening ook nog ivm niet meer dan 600 per jaar mogen storten op de zilvervloot. Je zit al gauw aan die 600 max als je maandelijks spaart en ook van familie bedragen krijgt om te sparen, dus heel handig is het niet wat dat betreft.
Dank je! Omdat ik zelf niet werk kan ik maar alleen een deel van de kinderbijslag sparen. Ik heb bij zoon gekozen voor 25 euro per maand omdat we een groot gezin zouden willen en om voor elk kind 100 euro per maand bijvoorbeeld te sparen zou in de papieren lopen. Hier komen we dan op 300 euro per jaar aan maandelijks sparen en evt 100-150 euro verjaardagsgeld van familie. De zilvervloot zou dan net uit kunnen, mits de familie geen grote bedragen weg gaat geven. Dan is Dela handiger in ons geval, daar mag je 2400 per jaar aan periodieke betalingen doen en tot een totaal van 12.000 (maar er staat wel "totaal deposito(s)" ) aan eenmalige boekingen doen. Als ik vier kindjes/spaarrekeningen heb zou ik een totaal aan 3.000 per deposito mogen sparen tijdens de gehele looptijd begrijp ik daar dan uit. Zal ze eens bellen maandag hoe dat zit.
Dela valt niet onder het garantiestelsel, waar de bank wel onder valt. Dus als Dela failliet gaat heb je pech met je spaargeld, even kort door de bocht gezegd.
Voor dochter een rabo doelsparen rekening geopend. Daar zet je het geld wel voor een X tijd vast. Maar de rente was erg aantrekkelijk.