18 maanden niet kunnen staan

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door linxje, 16 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linxje

linxje Lid

11 jul 2011
    72
    0
    6
    Hallo lieve dames ,

Momenteel zit ik eigenlijk met mijn handen in het haar en weet niet meer hoe of wat.

Even kort samenvatten: mijn dochter is momenteel 18maanden en loop sinds ze 1 jaar is bij de fysio met haar omdat ze niet van haar buik naar haar rug kon rollen , en niet kruipt etc. Met een maand of 13 ging ze rollen en met een maand of 14 ging ze kruipen en met 15 maanden goed kruipen! Toen ze 15 maanden was heeft ze een erge convulsie gekregen en belande in het ziekenhuis. Via die weg zijn we bij de neuroloog ook beland. 12 december zijn we daar geweest en Nu hebben we op 12 juni een afspraak weer en moet ze kunnen staan en 20woorden zeggen anders moet ze onder de scan. Nu is het zo dat sinds 3oktober de fysio stagneert , ik oefen me wezenloos thuis maar er komt totaal geen vooruit gang in. En dat weet de neuroloog , alleen nu zit we nog steeds geen vordering in ! Voor de convulsie heeft ze papa en mama gezegd voor week of twee. Afgelopen december dus bij neuroloog geweest en op dat moment kon ze papa en mama zeggen alleen nu zegt ze het totaal niet meer .... tweede keer dus dat ze papa en mama zegt en dan ermee stopt. Iemand ervaring hiermee ? Met het niet willen/kunnen staan met 18maanden en taal die achteruit gaat/ weg blijft ??

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Niet direct ervaring, behalve met de taal, maar dat had een andere reden.

Over het staan, als ze al zo laat was met kruipen, is het denk ik wel logisch dat ze nu pas aanstalten tot staan zou moeten gaan maken. Vergeleken met mijn dochter, die ging kruipen met ruim 12 maanden, staan met 15 maanden en nu loopt ze net los (ruim anderhalf). Ik zou het dus nog even geven.

Wat ik verder merk bij mijn dochter is dat ze veel te druk is met het motorische gedeelte om met taal bezig te zijn, ze zegt nu minder woordjes dan toen ze 1 was, mama en papa zegt ze ook niet. Mijn zoon stopte ook met praten met anderhalf, maar die heeft autisme, dus dat had een heel andere oorzaak. Mijn dochter is sociaal heel anders, dus vooralsnog maak ik me geen zorgen nog.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Onze beide kinderen konden los lopen met 13 maanden.

Echter, ze begonnen pas met 2,5 jaar met praten...En toen ook gelijk halve zinnen....Daarvoor was het alleen papa, mama en wat grommen :).

Jouw kind is in juni nog geen 2,5 jaar, dus ik snap totaal niet waar die strikte regel van 20 woorden vandaan komt? Net alsof elk kind met 2 jaar 20 woorden zegt. Dat is helemaal niet zo volgens mij.

4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.826
    2.249
    113
    Wat vervelend, zoveel zorgen! Maar misch helpt t om te debken; ik oefen met haar, maak er een spel van, k ga naar de fysio en de neuroloog. Meer kan je toch niet doen?? Als ze in Juni het niet kan, dan kan je kijken of je een scan wilt. Want wat gaan ze daarop zien EN wat gaan ze er dan aan doen? Zo zou ik er ( of iig proberen) in staan. Is ze gelukkig? Doet ze t goed verder?

5. linxje

linxje Lid

11 jul 2011
    72
    0
    6

Dat zijn de woorden van de neuroloog....

6. linxje

linxje Lid

11 jul 2011
    72
    0
    6

Ja klopt Zo heb ik het idd bekeken alleen de moed zakt beetje in de schoenen omdat de oefeningen totaal niet gaan , thuis niet en bij fysio niet.... ze willen er onder de mri scan doen om te kijken of er eventueel wat tijdens de geboorte gebeurd is werd mij verteld . Gelukkig is zoiezo ze huilt nooit alleen maar lachen 😊 Dankje voor je lieve woorden trouwens

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vervelend dat je zoveel zorgen hebt.

De richtlijnen van het cb is dat een kindje van ongeveer 2 jaar 10 woorden moet kunnen zeggen, zonder papa of mama. Alles daarboven is voldoende.
    Weet je ook waarom de neuroloog 20 woorden aanhoud? Anders kan je dat best eens navragen hoor!

Heel veel kinderen doen eerst het een en dan het ander. Dus eerst taal en fijne motoriek en dan grove motoriek (lopen) of juist andersom.
    Ergens komt het over als niet heel laat, maar anderzijds laat bij beiden hoor je veel minder.

Heb je al eens een logopediste mee laten kijken?

En wat wil je zelf? Of wat denk je zelf?

Deel Deze Pagina