Baby 1 jaar hoe eet hij?

Discussion in 'Voeding' started by Misstiara5, Jan 8, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

Sep 29, 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik was even benieuwd hoe jullie baby eet van 1 jaar.

Ik pureer de fruit en hij wordt nog met lepel gevoed.
    Ik snijd brood in stukjes, ik moet hem wel voeren. Vroeger stopte ik het in zijn hand en dan at hij uit zijn vuist. Tegenwoordig als hij het in zijn hand krijgt gooit hij het gelijk weg.

Water, ik laat hem uit glas drinken, maar ik bied de glas wel aan, dus hij pakt het niet zelf vast.

En melk uit de fles pakt hij wel met de hand.

Hoe ver zijn jullie babies van 1 jaar en hoe zorg ik ervoor dat hij wat meer zelf gaat eten en drinken?

2. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Heb altijd een combie van rapley en pureren gedaan. Gewoon stukjes gaan geven. Ze krijgen echt wel genoeg binnen. En anders kan je later alsnog de rest voeren? Geef het even tijd. Hier at ie met 1 jaar gewoon met de handjes met de pot mee. En drinken tja das een beetje lastig hier. Dus nog steeds uit de rietjesbeker.

3. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Papfles 's ochtends: geef ik hem (geniet daar ook erg van, lekker op schoot)

Fruit: als het rijp genoeg is, krijgt hij het gewoon in stukjes en anders pureer ik het. Hij eet het nog niet zelfstandig, ik voer hem. Een stuk banaan eet hij wel zelfstandig.

Brood: korstjes eet hij zelf, de rest geef ik hem. Anders propt hij alles in 1 keer in zijn mond of hij gooit de helft op de grond.

Drinken: hij drinkt zelf uit de rietjesbeker.

Avondeten: prak ik en voer hem.

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik geef hem nog alles hij zit in de ik gooi alles de grond op fase

Fruit soms eet hij het zelf maar meestal purreer ik het toch na 3 of 4 happen omdat hij dan begint te gooien of de stukjes uit zijn mondje haalt en dan ermee gooit.

Brood eet hij 3 stukjes dan gaat hij er ook mee gooien en dan geef ik de stukjes in zijn mondje en eet hij het tot hij genoeg heeft.

Warm eten voer ik hem ook nog, vliegt ook allemaal de grond op.
    Als ik hem de lepel geef dan doet hij het eten in zijn mondje en dan vliegt die lepel de grond op

Flesje houd hij zelf vast maar wel lekker bij mij op schoot. Heeft hij genoeg gooit hij de fles achter me door de grond op. Geen idee hoe hij het klaarkrijgt. ;)

Drinken uit een tuitbeker, heeft hij genoeg,....de grond op
    Uit een beker lukt ook maar dan moet ik me helemaal schrap zetten en de beker mee vasthouden anders vliegt het de grond op.

Alles beland op de grond, niet omdat hij boos is ofzo. Hij gooit alles met het schattigeste gezichtje wat er bestaat de grond op, vind de zwaartekracht gewoon heel interessant

Hij kan het wel als hij wil maar na 2keer moet het gewoon de grond op.

5. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

Dec 7, 2009
    1,915
    1,667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Haha, ik ken er nog een. Ze kijkt me dan lachend aan, met die twee ondertandjes van d'r : 'Knap he mamma? Helemaal zelf gedaan.' :D

6. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier eet ze alles al een paar maanden zelf in stukken op echt vloeibare dingen na (soep bijv) die gaan met hulp: twee lepels, samen opscheppen, zelf in de mond stoppen. Drinken uit tuitbeker of gewone beker met soms iets hulp.

7. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

Sep 29, 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Haha, wat leuk om te lezen zeg. Zo herkenbaar, hier ook alles op de grond. Is het in zijn mond, dan grijpt in zijn mond en gooit het op de grond. Pfff, ik begon me al zorgen te maken dat hij niet alles kon.

Ik probeer het maar voor elkaar te krijgen, hopen dat het gaat lukken.

8. Loontje85

Loontje85 Fanatiek lid

Sep 19, 2008
    3,465
    0
    36
    Sales-/Logistic-Assistant
    Purmerend
    Ik voer hem eigenlijk ook nog met brood en avond eten.
    Op een gegeven moment wil hij het zelf doen en dat gaat ook goed.
    Met fruit help ik ook.

Het is dus iets normaals dat ze hun eten uit de mond halen en neergooien ?

9. Koon

Koon Niet meer actief

Hier zo veel mogelijk zelf vanaf een maand of 7-8. Daarvoor alles geprakt. Brood niet natuurlijk, dat kreeg hij vanaf 8 maanden volgens mij en at hij zelf als wij het stukje aangaven.
    Brood en fruit altijd zelf. Soms propt hij nog, maar hij haalt het er ook zelf uit als hij vindt dat zijn mond te vol zit.
    Avondeten is heel verschillend en ligt eraan wat we eten. Soms voeren we en soms eet hij zelf. En soms een combinatie van die 2, zoals gister met noodles.

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier toch wel. En als het kan er ook nog eens lekker in knijpen voordat het op de grond beland ;)

11. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Pureren met 1 jaar, echt??? Ik vind een kind van 1 geen baby meer, maar een dreumes die prima zelf moet kunnen eten (medische uitzonderingen daar gelaten). Hier vanaf 6 maand niks meer gepureerd. Met 10 maand ofzo gewoon een bord vol eten voor zich, net zoas het op ons bord ligt. En dan gewoon met de handen laten eten. Voeren wilde ze met een maand of 11 echt niet meer. Brood heb ik nooit gevoerd, gewoon meteen in stukjes op haaar bord gelegd en laten pakken. Alleen vlees snij ik nog in kleine stukjes.

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Ik heb nooit eten gepureerd dus daar kan ik je niet echt mee helpen. Ik ben al heel snel gewoon dingen is stukken gaan aanbieden en met een jaar gaf ik alles gewoon en aten ze het zelf

13. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

Nov 8, 2009
    4,023
    10
    38
    Female
    Somewhere
    #13 Esmaralda, Jan 9, 2014
    Last edited: Jan 9, 2014
    Hier drinkt hij gewoon uit een rietjesbeker, een glas gooit hij om.

Verder eet hij alles met ons mee en ik blender niks. Heb ik ook nooit gedaan trouwens, alles replay gegeven en dat gaat prima.
    Hij eet ook Indisch mee, dus gekruid, en alles gaat op.

Hij eet nu:
    Sochtends: Bord pap met water/thee/diksap.
    Dit voer ik hem wel, anders zit alles onder en hij vind dit nog prima. Drinken doet hij zelf.

Tussendoor: cracottes, rijstwafel etc.
    Dit eet hij ook zelf.

Lunch: 2-3 boterhammen met beleg (zonnatura jam, ham, kaas, worst etc.) met thee/water
    Ik leg 2 broodjes op elkaar en snij deze in 4 stukken. Hij eet dit dan zelf op.

Tussendoor: Fruit/koek etc.
    Ik snij het fruit in stukken en hij eet het op. Appel eet hij gewoon met schil uit zijn handje.

Avondeten: Bordje vol met wat wij eten + danoontje/vla/joghurt etc. en water/diksap
    Dit combineren we, hij eet zelf het meeste met af en toe een hapje van ons erbij. Vooral als het plakkerig eten is zoals boerenkool ofzo.

Voor slapen gaan: 150+5 cc warme melk. Dit krijgt hij nog in een flesje, maar voor de rest drinkt hij uit een rietjesbeker.

14. IngridE

IngridE Fanatiek lid

Oct 31, 2011
    1,214
    0
    36
    Brabant
    Ik worstel met hetzelfde, hoe 'moet' het, wanneer doe je het goed.

Hier 's ochtends een boterham. Ik snijd de boterham in reepjes en geef die reepje voor reepje aan Stijn. Hij eet zijn reepjes op, maar haalt zelf de korstjes eraf (zucht). Daarbij drinkt ie zijn melk uit een gesloten 360 graden beker.

Fruit geef ik in stukken per stukje. Als ik een bakje aanbied, dan lijkt het wel of hij 'keuzestress' heeft. Raakt alle stukjes aan, trekt aan het bakje, maar pakt er niets uit.

Lunch; 2 boterhammen in reepjes met beker melk. Advies van een vriendin was om deze maaltijd te oefenen met een vorkje. Eerst zelf een stukje aan de vork prikken en hem de vork geven. Hebben we geprobeerd en het werkt, maar het voelt raar; ik eet mijn eigen boterham ook met mijn handen.

Tussendoor een koekje met drinken uit een rietjesbeker.

Avondeten: terwijl wij eten raplay't ie wat ik hem geef (1 hapje per keer op de tafel leggen en dan uit het knuistje opeten). Na het eten voeren we grof gepureerd eten van een lepel.

Voor het slapen gaan een flesje op schoot.

15. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

Feb 22, 2013
    574
    150
    43
    Female
    Maasdriel
    Hier een dame van ruim 9 maanden die alles zelf wil doen.
    Ze wil niets van een lepeltje. Dat de helft op de grond terecht komt vind ik niet erg. (en de hond ook niet haha
    Het is goed voor de ontwikkeling van de fijne motoriek en mond motoriek om alles zelf te doen. En goed voor de zelfstandigheid van je kind.

16. Inge36

Inge36 Actief lid

Apr 16, 2013
    181
    0
    0
    Ons meisje is nu 13,5 maanden maar eet al 1,5 maanden het meeste zelf: haar sandwich, warme voeding, stukjes fruit, platte kaas, ...
    In het begin viel er nog heel veel van haar lepeltje, maar nu loopt het echt heel vlotjes. Soep drinkt ze uit een gewone beker, net zoals water.

17. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

May 17, 2012
    2,195
    464
    83
    Female
    Ik geef het meeste nog met een lepeltje, maar probeer hem het af en toe zelf te laten doen en dat gaat redelijk.

Ochtend: pap, geef ik met een lepeltje. Hij wil het lepeltje niet zelf vasthouden, maar gewoon snel eten.

Tussendoor: appelmoesje (zelfde verhaal als de pap) of koekje, eet ie zelf

lunch: 2 boterhammen zonder korstjes (op de een of andere manier kan hij daar echt niet mee omgaan. Ik geef ze wel vaak, maar hij probeert ze dan in een keer naar binnen te werken, met een hoop stress tot gevolg). Ik snijd de boterhammen in stukjes en leg deze allemaal op zijn blad (per boterham). Hij pakt dan zelf de stukjes van het blad op. Afhappen van de boterham weigert hij.
    Hij krijgt melk, gewoon in een fles. Dat drinkt ie makkelijker weg.

Tussendoor: vers fruit. Dat prak ik voor zover nodig. Wel grove stukken zodat hij moet kauwen.

Avondeten: gewoon met de pot mee. Ik prak het eten. Rapley geprobeerd, maar hij is niet echt van de vieze handjes, dus dat is geen succes. Ik pureer alleen nog grof als we zuurkool eten (ivm de lange slierten). yoghurt of vla na. Dat ook weer met een lepeltje.

Over de hele dag krijgt ie water in een tuitbeker. Daar snapt ie nog weinig van (wel van hoe je moet drinken uit een tuitbeker, maar niet dat je m omhoog moet houden om er daadwerkelijk iets uit te krijgen), dus daar helpen we hem mee. Ik geef af en toe een beker (open) in bad, zodat ie lekker kan proberen (en zonder problemen kan knoeien), maar hij wil dan de beker niet echt vasthouden.

We proberen wel steeds, maar hij doet t lekker op zijn eigen tempo en we stimuleren hem waar mogelijk.

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    telt 1.5jaar ook? mijn dochter eet alles, zolang t maar niet te hard is. eet met vork enuhh drinken uit een tuitbeker oid. ze heeft niet de rust in zich om uit een normale beker te drinken, dat gaat over haar kleding heen. ze kan t wel als ik de beker vast hou maar dan ben ik een jaar bezig voor ze haar bekertje leeg heeft

19. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

Dec 27, 2011
    671
    0
    16
    Hier mag ze zelf eten, vaak wel nog wat geprakt.
    Ze wil momenteel echt niet meer gevoerd worden, dan weigert ze om te eten. En sinds ze zelf mag eten (en smeren) eet ze weer hartstikke goed. En als ze niet meer wil dan begint ze het op de grond te gooien...

Drinken doet ze uit een rietjes beker, uit een glas wil ze wel, maar mag ze nog niet zelf van ons. Ze doet namelijk alles met 1 hand, dus ivm het niet al te warme weer (hebben plavuizen dus niet erg warm) moet ze daar nog even mee wachten. En soms heeft ze toch een glas pakken dan laten we haar gang gaan

20. christacloots

Sep 4, 2011
    93
    0
    0
    S morgens pap ui een bordje. Die geef ik aan hem
    Om half 11 fruit, mandarijnen eet hij zelf, bananen en kiwi's snij ik in stukjes en dan prik ik iedere keer een stukje aan het vorkje en geef het vorkje aan hem. Hij probeert nu ook zelf te prikken
    12 uur brood in stukjes, dit eet hij zelf. Een doorgesneden boterham lukt ook wel maar meestal propt hij dan zoveel mogelijk in zijn mond.
    Half 4 een koekje of rozijntjes, dit eet hij ook zelf.
    Rong half 6 avondeten, meestal voeren we hem, spaghetti, stukjes groenten, pannenkoeken enz eet hij zelf met de hand. Hij eet gewoon met ons mee. Toetje probeert hij ook zelf uit te lepelen en dit doen we dan samen.
    Bij de boterham drinkt hij melk en tussendoor water, dit zit in een rietjesbeker en daar drinkt hij ook zelf uit. Een gewone beker drinkt hij heel slecht uit en nu hij het zelf in de hand heeft gaat het erg goed

Share This Page