Baby 1 jaar hoe eet hij?

Discussie in 'Voeding' gestart door Misstiara5, 8 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    hier was t met een jaar, en nu 15 maanden nog steeds t zelfde.
    brood in stukjes pakt ie met zn handje netjes van een bordje.
    fruit doe ik ook in stukjes op een bordje. hij kan/wil geen stukjes afbijten dus als ik grote stukken geef beland dat ook helemaal in zn mond. das niet handig.
    koekje ook uit t handje
    warme hap met lepeltje of vorkje. ik prik eraan en leg de vork neer zodat hij hem zelf kan pakken en opeten.
    yoghurt uit een oefenbeker met neus uitsparing. dit doen we samen hij is anders iets te gulzig met schenken.

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Onze jongst wordt deze week 1 jaar.
    Brood eet hij zelf, ik geef het wel met kleine beetjes tegelijk aan hem, omdat hij anders voor de lol alles weggooit.
    Fruit voer ik hem meestal. Hij wil het niet zelf vasthouden (vies, natte handjes, bah!) en snapt het idee van een vork nog niet helemaal.
    Warm eten laat ik hem met zijn handen eten of ik voer het hem als hij het niet wil pakken omdat het teveel plakt. Gewoon met een vorkje of lepel. Hij houdt niet van vieze handen in elk geval.
    Uit een tuitbeker drinkt hij zelf, als hij uit mijn glas wil drinken, hou ik het vast. De fles weigert hij sinds kort weer, dat is blijkbaar niets voor grote jongens of zo.

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Eten stopt ze in stukken zelf in de mond... fruit, brood, groente. Ze heeft maar 2 tanden. 1 stuk per keer of hooguit 2, want anders gaat ze of proppen of op de grond gooien. Pap of ander dingen met de lepel geef ik zelf.
    Ze wil ook alles proeven en dat mag van ons.

Drinken uit beker en fles nog... drinkt soms met beker zelf vastpakken. Maar dan let ik op dat ze niet te hard giet, begeleid het wel nog.

Hier eet ze per dag in totaal 1 x pap (van 90 ml melk), 3-4 boterhammen zonder korst, 2 stuks fruit en warm eten. Dan nog 2 flessen melk in totaal (verspreid ik). En dan drinken en evt de extraatjes die ze wil proeven.

4. Snowy82

Snowy82 Actief lid

19 apr 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Ontbijt: is pap en dat geven wij hem met de lepel
    Tussenduur: krijgt hij een halve banaan in een stuk en eet zelf stukjes erav, of een koekje die hij zelf in stukken eet of rozijnen die hij zelf pakt
    Lunch: brood in stukken en die pak en eet hij dan zelf
    Avond eten: Eet met ons mee, prak het niet, doe het wel in stukje zou als hij het zelf zou doen als hij het kon met mes

5. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fruit: hij krijgt alles in stukjes. Banaan eet hij zelf.

Brood: ik rol een boterham op en deze eet hij zelf uit de hand op

Warm: ik pureer alles, maar ben dit wel steeds groffer aan het houden. Daarnaast biedt ik hem eten van ons aan, dus stukjes kip, aardappel, etc.

Danoontje: geef ik meestal, maar hij mag soms ook zelf met lepeltje oefenen, dit gaat heel goed tot hij er genoeg van heeft en het bakje enal de lucht in gaat.

Tussendoor: koekjes, kaasstengels, komkommer eet hij gewoon uit de hand. Bijt met voortandjes stukken af.

Drinken: uit tuitbeker of met rietje en als we aan tafel zitten uit beker. Pap en melk (1x) krijgt hij nog in fles.

Mijn zoontje is nu 13mnd....

6. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Als ontbijt geven we een fles.
    Fruit op stukjes, ik prik het op een vork en geef de vork aan haar.
    Brood op stukjes, pakt ze met haar hand van het bord. Ik moet het bord wel wegschuiven anders eet ze in 2 minuten haar boterham op.
    Karnemelk drinkt ze zelf een een fles.
    Warm eten op stukjes, eet ze met haar handen.
    Water uit open beker geven wij, uit tuitbeker drinkt ze zelf.

7. topper12

topper12 Niet meer actief

Papfles: drinkt ze 's ochtends zelf.

Brood: dubbelgeklapt en dan eet ze het gewoon zelf

Fruit: aan stukjes en zelf laten pakken

Warm eten: aan stukjes en zelf laten pakken.
    Toetje: voer ik haar met de lepel.

8. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'voeding'

9. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Hier een jongetje van 1 die nog steeds niet lukt om zelf te eten of te drinken. Blijft met alles gooien na een paar hapjes, slokjes.. Dit houdt hij gerust voor tot hij te weinig plasluiers en scheurende honger heeft. Eigenwijs? Nee hoezo.. Hij eet goed als ik hem alles voer en is vrij licht dus het moet nog maar even helaas. Zal het vast wel zelf doen voordat hij naar school gaat ;)

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier al weer even geleden, maar ze at hier nagenoeg zelf met die leeftijd. Liet zich ook écht niet voeren!
    Brood, fruit en avondeten in stukken.... Hebben overigens nooit echt gepureerd!
    Maar een vol bord voor haar neerzetten werkte ook niet, dan ging ze spelen/gooien etc. Bij spelen/gooien werd het bordje anders gewoon weg gezet... Zo had ze snel door dat dat niet de bedoeling was!
    Het is overigens een fase waar ze toch doorheen gaan, of je nu met 7 maanden begint of met bijna 2 jaar! Het hoort gewoon bij het ontdekken en zelf leren eten... (likken, knijpen, smeren, gooien etc) Daarna even met een doek over de tafel en grond, klaar!
    Met 2 stukjes tegelijk op haar blad en dan ging het gewoon naar binnen!

11. meelezer

meelezer Niet meer actief

Ik lees dat er moeders zijn Die nog pureren, is dat met een reden?
    Zelfstandig: drinken uit rietjesbeker, rijp fruit in stukjes, koekje, boterham (meestal). Ik help met avondeten geprakt.

12. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Hier gaat ook alles op de grond... Ik denk als ik haar eten opvang wat op de grond beland ze gewoon een hele maaltijd opnieuw heeft!
    Fruit: prak ik of pureer ik grof, geef ik met een lepel.
    Brood: snij ik in blokjes en eet ze zelf, ik geef wel blokje voor blokje, anders is het proppen en kotsen, soms als ik een ei bak, dan snij ik dat in stukken en krijgt ze het met een vorkje (heel schattig)
    Avondeten ook grof gepureerd omdat ze dat vlees nog niet goed doorgekauwd krijgt, hier helpt ze soms ook met de lepel mee... Van rapley krijg ik echt hartkloppingen, dus zolang mevrouw nog niet kan doseren krijgt ze het gewoon met een lepel! ;)

13. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik pureer dus omdat mijn dochter het vlees bijv nog niet doorgebeten krijgt.. Fruit is vaak te glibberig dat ze het niet goed gepakt krijgt dus dit krijgt ze soms wel met een vorkje in stukjes.
    Hier drinkt ze ook zelfstandig uit een rietjes en tuitbeker en koekje kan ze ook uit vuistje eten.

14. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier 11mnd en vooral zijn avondeten eet hij bijna helemaal zelf. we leggen wat op zijn tafeltje en hij eet het een voor een op. fruit wordt meestal geplet in zijn handjes, dus daar help ik wat meer mee. brood doet hij de korstjes zelf en de kleine stukjes stopt hij ook meestal zelf in zijn mond, of krijg ik terug van hem als hij niet meer hoeft.
    drinken doet hij bijna alleen live bij mij, als het uit een bekertje komt dan houden wij de beker vast.

15. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Het ontbijt is hier een boterham. De zachte stukjes geven we met een vork (soms hapt hij daarvan en soms pakt hij het van de vork af). De korstjes eet hij dan zelf op, sinds kort scheurt hij er dan zelf een stukje af

Fruit hangt er van af. Peer of mango geven we met een vorkje. Banaan hapt hij gewoon er van af en appel geven we partjes. Hij is gek op appel, maar eigenlijk is het nog beetje lastig met 2 tandjes. Er belandt dus wel veel op de grond.

Avondeten is echt heel wisselend. Groente geven we op een bordje en dan laten we hem zelf zijn gang gaan. Ben al blij als hij wat eet. Als we iets met saus eten (bv pasta) dan voer ik hem wel met een lepel, anders word het chaos. Ik laat hem wel veel ontdekken in de hoop dat hij dan wel eet, want soms wil hij echt niet eten. En hij is beetje licht, dus hij heeft het wel nodig.

Drinken uit een rietjesbeker gaat goed, tuitbeker is wisselend. We geven hem wel nog vaker dan ik wil een fles, hij wil tegenwoordig anders soms niet gaan slapen

16. meelezer

meelezer Niet meer actief

dan eet hij nog te weinig. Vanaf 1 jaar is flesvoeding / poedermelk echt geen volwaardige voeding meer maar gewoon melk.

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb tijdens een lange vliegreis ( naar nieuw zeeland ) met mijn 13 maanden oude dreumes heel veel moeite en ruzie gehad om hem een prakje te mogen voeren. Oftewel, mijn eigenwijze dreumes at toen alles al zelf, fruit gewoon in stukken en met zn handjes. Rond die leeftijd begon hij ook met een vorkje te willen eten, met een maand of 14 zeg maar. Nu is hij bijna 18 maanden en eet alles zelf, behalve appelmoes daar mag ik soms bij helpen.

Deel Deze Pagina