Baby 1 jaar schema

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Beau floor, Dec 11, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beau floor

Jun 12, 2016
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Even een vraagje.
    Mijn jongste kindje is net 1 jaar en ben erg benieuwd naar jullie schema's.
    Hier als volgt:
    6.30 Pyamapapje 200 cc
    9.00 2 stuks fruit
    12.00 1,5 tot 2 boterhammen met beleg
    13.15 fles 150 cc
    Tussendoor fruit of soepstengel
    17.00 groente / aardappel / vis ongeveer 200 gram
    Toetje yoghurt
    19.00 pyama papje 180 cc

Tevens vroeg ik mij af wat jullie aan avondeten aanbieden.
    Ik heb alles altijd zelf gemaakt maar ze mag nu met de pot mee eten.
    Alleen vind ze veel dingen niet lekker.
    Het liefst heeft ze aardappel en groente en iets van vis of vlees.
    Pasta en rijst vind ze vies.
    Hebben jullie nog tips? Of leuke gerechten?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier was het schema met 1 jaar zo:

Ontbijt: 1-2 boterhammen met een beker thee
    Tussendoor: koekje/ rijstwafel o.i.d. met beker roosvicee
    Lunch: 2 boterhammen met hooguit een halve beker melk (kreeg vanaf toen gewone melk uit rietjesbeker en heeft dat echt moeten leren drinken).
    Tussendoor: 2 stuks fruit geprakt (stukjes heeft heel lang geduurd) met beker roosvicee.
    Avondeten: zoveel mogelijk met de pot mee, soms een 12+ of 15+ potje en een beetje yoghurt toe.
    Voor het slapen gaan: nog een fles warme melk van 150cc. Die dronk hij wel goed leeg, hij wilde het liefst gewoon melk uit de fles, maar ik vond dat hij het ook uit een andere beker moest leren drinken, vandaar 's middags bij het brood gewoon uit z'n rietjesbeker.

Wat betreft het avondeten. Hier ook een zoontje die het liefst hollandse pot had, gewoon aardappels, vlees en groente. Ging ik op die leeftijd ook nog aardig in mee. Kookte op de dagen dat we dat aten wat extra, zodat hij dat evt. de volgende dag nog een keer kon eten. Verder had ik zakken groente in de diepvries en een enkele keer (vooral als ik avonddienst had en man alleen met hem was) een potje voor hem.
    Wel hebben we hem altijd laten proeven, maar meestal had hij dan al voor ons gegeten en daarna zat hij gewoon nog gezellig bij ons aan tafel met een klein beetje pasta of rijst.
    Vanaf 1,5-2 jaar echt ingesteld dat hij alles gewoon met ons mee at, geen speciaal koken of potjes meer en langzaam aan at hij steeds meer mee. Als hij niets at kreeg hij dus ook niks anders.
    Nu eet hij eigenlijk bijna alles en als hij niet eet is het vanwege een dwarse peuterpuberbui. ;)

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier met 1 jaar:

O: 1-2 boterhammen/cracker met een bekertje melk
    T: 1-2 stukken fruit in stukken
    l: brood/omelet/cracker/pannenkoeken/bakje rauwkost met een bekertje melk
    t: 1-2 stukken fruit
    Avondeten met bakje volle yoghurt

Qua avondeten heb ik er geen ervaring mee hoe je op deze leeftijd begint met mee laten eten. Hier aten ze vanaf het begin (6 maanden) met de pot mee.
    Maar ze vindt rijst en pasta vies zeg je? Is dat nu ineens of ben je dat nu pas beginnen geven? In het laatste geval zal ze er nog aan moeten wennen. Ik zou daar iig mee doorgaan, want alleen aardappelen bij de groente lijkt mij nogal eenzijdig.

4. Koon

Koon Niet meer actief

Onze dochter is bijna 1.

7.30 1 à 1,5 boterham en 150 cc gewone halfvolle melk
    10.00 fruit
    12.00 1 à 1,5 boterham
    15.00 fruit
    16.30 cracottes/rijstewafel
    17.30 flinke portie avondeten met de pot mee.
    19.00 150 cc gewone halfvolle melk

Drinken naast melk alleen water en thee.
    Avondeten heeft ze ook het liefst aardappels en groente. Zodat ze zelf kan eten want gevoerd worden vindt ze niet fijn.
    Onze dochter lust/wil geen yoghurt (kan ze niet zelf eten)

5. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Jongste 30/11 1 jaar geworden.

7.00 uur ontbijt, pap gemaakt volle melk/geitenmelk
    10.00 uur cracker, soepstengel, rijstwafel oid
    12.00 uur 2 boterhammen met beleg en bekertje volle melk/geitenmelk
    15.00 uur fruit, vers
    17.30 uur avondeten met de pot mee ca 200 gram en na ca 100ml geitenyoghurt

Drinken over de dag water uit een gewone of rietjesbeker. Met de gewone is het vooral oefenen nog.

Ze slaapt van 9-10 nog in de ochtend en van 13-15, 's avonds om 19 uur naar bed. Sinds 10 mnd geen flessen meer.

Edit: ze lust eigenlijk alles dus daar hebben we geluk mee 😊

6. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Hier nu 14,5 maand en volgend schema;
    07.00 1,5 boterham en 150cc melk
    09.30 fruit 1 stuks en thee
    12.00 1,5 boterham en 100cc melk
    14.30 tomaten of stukje ontbijtkoek, rijstewafel, fruit of rozijntjes wissel wat af.+ thee
    17.30 warm eten met de pot mee. Hiervoor ook alles zelf gemaakt.
    19.00 melk 150cc en op bed.
    Hier is dochter ook meer van de Hollandse pot en zelf van de vork eten in stukjes vind ze geweldig. Verse pasta vind ze heerlijk. Ben er vooral achter dat ze die korreltjes rijst niet prettig vindt. Misschien de rijst juist pureren ook de spaghetti?

Ze slaapt vaak 2x 1,5 uur en beetje in overgang naar 1 slaapje. Flessen sinds 11 maand niet meer. Nu rietjes beker.

7. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Als ik niet moet werken.

09:00; opstaan, 1 a 2 boterhammen en een beker melk
    10:15; fruit
    12:00; 2 boterhammen
    13:00; slapen
    15:30; rozijntjes, koekje, tomaatjes dat verschilt
    17:00; rauwkost
    18:15; avondeten: minimaal 3 opscheplepels groente, 2 aardappelen, een stuk vlees en een toetje
    19:00/19:30; naar bed

Ze eet al vanaf 6 maanden met de pot mee.
    Ze is overigens echt gek op macaroni.
    Spaghetti, tagliatelle en bami vind ze niks vanwege de sliertjes ;)
    Worteltjes eet ze minimaal 5! Opscheplepels van.
    Oh en als ze vlees ziet word alles aan de kant geschoven en beginnen der ogen te stralen 😂
    Drinken krijgt ze de hele dag door.

Vanaf 8 maanden geen fles meer.

8. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

May 17, 2016
    1,995
    273
    83
    Bij ons is het nu:

7.00u bord pap
    8.30u fruit
    9.00-10.30u slapen
    12.00u 2 belegde boterhammen en melk
    13.30-14.30u slapen
    15.00u tussendoortje (tomaat favoriet)
    17.30u avondeten en yoghurt
    18.30u fles 150+5 -- zijn we aan het afbouwen, vanaf onze kerstvakantie laten we hem weg

Makkelijke eter hier, maar ook bij hem is Hollandse pot favoriet. We blijven afwisselen zodat hij verschillende smaken leert kennen. Steeds meer met de pot mee maar ik ben nog wat voorzichtig met kruiden etc.

Inmiddels over op gewone melk muv de fles voor het slapen gaan. Die laten we binnenkort vervallen. Verder drinkt hij thee tussendoor. Proberen over te gaan op tuit/rietjesbeker ipv een klein flesje waar hij nu zelf uit drinkt.

9. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ons schema is niet echt meer veranderd sinds ze 1 jaar is, de hoeveelheden zijn nu natuurlijk wel meer.
    Met 1 jaar:
    ontbijt: 1 boterham, bekertje melk
    Tussendoor: fruit of een koekje met een bekertje diksap
    Lunch: 1 boterham, bekertje thee
    Tussendoor fruit of koekje met een bekertje diksap
    Avondeten: met de pot mee, maar wij hebben dan ook geen moeilijke eter.
    Voor het slapen: fruit en een bekertje thee

10. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

Jan 9, 2016
    555
    53
    28
    Female
    Mijn schema lijkt heel erg op het bovenstaande, behalve dat ze 's ochtends en 's avonds nog een half flesje opvolgmelk krijgt. Binnenkort gaan die er ook af (daar lijkt ze wel aan toe te zijn). Ik zie dat jij redelijk veel melk geeft nog? Misschien zou bij beter gaan eten als de middagfles eraf is.

Hier eet ze trouwens het liefst pasta, lasagne of wraps met zelfgemaakte guacemole. Echt waar, van dat laatste eet ze net zoveel als ik ;) Rijst met bloemkool lust ze ook, aardappels vindt ze maar zo-zo. Wat hier helpt is gewoon alles aanbieden, maar zij eet ook al sinds 6 maanden met de pot mee. Misschien kun je een groente die hij erg lekker vindt bij de pasta doen, dan "herkent" hij het een beetje en eet hij het misschien per ongeluk lekker op ;)

11. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

Feb 27, 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bijna 1 jaar oud:
    Ontbijt: bordje pap van 200ml opvolgmelk
    Tussendoor: 1 stuks fruit en/of rijstwafeltje oid met tuitbeker thee
    Lunch: 1,5 á 2 boterhammen met beleg met thee
    Tussendoor: koekje, fruit, rijstwafeltjes, geitenyoghurt oid met thee
    Avondeten: groente, aardappels/rijst/pasta en beetje vlees/vis + geitenyoghurt als ze dat nog niet niet heeft gehad
    Voor het slapen: opvolgmelk 200ml (maar drinkt ze de laatste dagen bijna niet meer)

12. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Vroege ochtend: fles 150ml halfvolle melk
    Ontbijt: 2 boterhammen met boter en beleg
    Tussendoor: 1-2 stuks fruit + water
    Slapen
    Lunch: 2 boterhammen met boter en beleg + tuitbeker thee
    Tussendoor: snack (mueslireepje, rijstwafel, rauwkost, nog een stuk fruit oid)
    Slapen
    Bij erge honger nog een snack
    Avondeten: 200-250 gram avondeten (80 gr aardappel/pasta, rest groente en evt vlees, vis of ei)
    100-150 gram yoghurt
    Voor het slapen: 180 ml halfvolle melk + 2 scheppen pap

Avondeten kook ik toch vaak apart, wij eten vaak iets wat voor haar nog niet zo geschikt is (soep/salade/hartige taart/wraps oid). Als we AVG, pasta of stamppot eten, eet ze mee.

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Dochter is bijna anderhalf, maar schema is hetzelfde als met 1 jaar.
    Ontbijt borstvoeding en 1 boterham met water
    Tussendoor iets kleins (cracotte, soepstengel, mini eierkoek, etc) en een banaan met water
    Lunch 2 boterhammen met water.
    Borstvoeding voor haar slaapje
    Tussendoor iets als een krentenbol oid en weer fruit
    Avondeten met de pot mee, maar hier lust dochter juist geen aardappelen, dus als we iets met aardappelen eten, krijgt ze vaak nog een bakje couscous, dat is lekker makkelijk. Rijst en pasta eet ze ook graag. Qua groenten eet ze momenteel eigenlijk alleen champignons en komkommer, hopelijk is dat de bekende weigerfase, toen ze net 1 was proefde/at ze wel alles. Vlees of vis eet ze ook nog steeds niet (we bieden het wel aan, maar ze vindt het niets).
    Toetje, vaak yoghurt of kwark.
    Voor het slapengaan borstvoeding

14. tuc

tuc Niet meer actief

Meer als tip bedoeld, maar wraps, hartige taart, soep en salades kan ze toch prima mee eten, waarom denk je dat dat niet geschikt is?

15. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ontbijt; fles van 150/5 en een broodkorst
    Tussendoor; fruit 2/3 soorten in een bakje en water
    Lunch; boterham met beleg en een fles van 150/5
    Tussendoor; iets van rauwkost en een soepstengel
    Avond; potje of wat wij eten (eet eigenlijk alles mee), klein beetje yoghurt en water
    Vlak voor bed nog een fles pap 150/5 (+3 scheppen pap)

16. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Omdat ze er vaak meer mee zit te spelen/knoeien dan het echt opeet (en dan 's nachts honger heeft), of de structuur (nog) niet fijn vind, of het onhandig is voor haar om zelf te kunnen eten. Zoete aardappel gaat er toch echt beter in dan sla ;)

17. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Mijn jongste is 13 maanden. Hij eet:
    Ontbijt: 1 a 2 boterhammen en een beker gewone melk.
    Tussendoor: biscuitje of fruit met slappe limonade.
    Lunch: 1 a 2 boterhammen met een beker melk. ( Bij ontbijt en lunch samen is het meestal 1 beker van 175 cc.)
    Tussendoor: fruit of biscuitje, cracoyte oid. Met slappe limonade.
    Avondeten: hij eet met de pot mee. Of hij krijgt een potje, maar hij is wel een slechte eten dan. Met een 12+ potje kan ik 2 of 3 keer doen. Heel veel groentes vind hij niet lekker. Maar als ik bijv. een prei schotel maak zit hij weer te smullen.
    Dingen zoals rijst en pasta eet hij ook nog niet.
    Als toetje krijgt hij pap( yoghurt, vla, oid)
    Hij wil 's avonds niet zo makkelijk gaan slapen. Volgens ons heeft hij dan nog trek. Hij eet dan voor het slapen gaan nog wel vaak wat: boterham, ontbijtkoek, cracotte oid.

Share This Page