mijn zoontje wil sinds een week niet meer 's middags slapen. Hij sliep van 9.30 tot ongeveer 11.30 enn dan 's middags van ongeveer 14.00 tot 15.00 uur. Nu slaapt hij al enkele dagen alleen nog 's ochtends terwijl hij het eigenlijk nog niet aankan om daarna wakker te blijven totdat hij 's avonds om 19.00 uur weer naar bed gaat. 's Ochtends kan ik hem niet langer wakker houden. Kan me voorstellen dat hij naar 1 slaaptje kan maar dat zou hij 's ochtends later moeten gaan slapen. Het is een vroege vogel en ontzettend actief en is daardoor om half 10 echt moe. 's Middags ligt hij nu steeds in bed te kletsen en na een kwartier is het huilen geblazen. Laten huilen helpt niet dan raakt hij helemaal van slag en slaapt hij helemaal niet meer. Iemand tips?
Wat je zou kunnen doen om het ene slaapje te verschuiven is om in de ochtend toch voor 1 en ander aan afleiding te zorgen. Zo heb ik het ook geoefend met ons zoontje. Dus zo rond 9u/half 10 een rondje gaan fietsen met hem, naar de speeltuin of een keertje zwemmen. Bij ons werkte het heel erg goed, zo hield hij het steeds iets langer uit, maar over het algemeen moeten ze het toch wel zelf regelen. Succes!
Of inderdaad elke dag 10 minuten proberen te verschuiven met naar bed gaan ?? Hier zijn het vaak fases. De ene week wil hij wel 2x slapen, de andere week maar 1x, en soms helemaal niet.
Wil hij later op de middag ook niet slapen? Hier vaak tussen 17.00 en 18.00 uur nog een uurtje bijvoorbeeld.
Hier hetzelfde ´probleem´, mn zoontje is alleen al ruim 16 maanden. Meestal is hij rond 5.30 uur wakker, gaat om 9.00 uur weer naar bed voor 1,5 uur. Vervolgens rond 13.30 uur weer een uurtje. Nu gaat hij de laatste 2 weken ´s middags steeds moeilijker slapen, en hij wordt vaak na 30/45 minuten huilend wakker, en is dan ook niet meer in slaap te krijgen. Eerst dacht ik nog aan tandjes krijgen (dat hij daar last van heeft), maar nu begin ik ook te denken om naar 1 slaapje te gaan. Alleen is het zo dat hij in de ochtend juist beter slaapt.....moeilijk he? En stel dat ik hem tegen 11 uur naar bed doe, en hij slaapt maar anderhalf uur, dan is het 'gat' tussen 12.30 uur en 19.00 uur (bedtijd) toch te groot? Moeilijk, moeilijk..................
Hier ook een dame van 12,5 maanden met hetzelfde (luxe)probleem en die gaat tegenwoordig gewoon iets eerder op bed. Eerst was het met een middagslaapje om 8 uur slapen; nu gaat ze er om half zeven in. Ik vind het heerlijk!!!
Jolisa is nu 16 maanden. En gaat vanaf 13 maanden. Nog maar 1 slaapje. Om half 9/9uur wakker rond 13 uur tot half 3/3uur weer slapen en dan om 19/19.30uur weer. Op een gegeven moment slaapt hij ook tot wat later in de ochtend. Dus ik zou hem gewoon wakker houden tot 13 uur. Of idd fietsen lopen speeltuintje en zo.
wat langer ophouden lukt wel maar niet tot 12.00/13.00 uur. Dan is hij helemaal kapot en niet te genieten. Ik ben er op zich wel voorstander van om het kind het zelf te laten regelen, maar nu krijgt hij zo een gek ritme. In de namiddag krijg ik hem ook niet "plat" terwijl hij dan toch echt moe is, tussen 18.00 en 19.00 ben ik continu met hem bezig om hem af te leiden want dan is hij jengelig door de moeheid. Ik let zoveel mogelijk op zijn slaapsignalen, die altijd heel duidelijk zijn. Hij gaat al redelijk vroeg naar bed: 19.00 flesje, tandjes poetsen en dan naar bed. Hij slaapt ook niet langer als hij later erin ligt, dus we houden dit tijdstip aan. Ik hou de hoop dat het nog gaat verschuiven. Het zijn idd vaak fases.