Nou, gaat lekker hier . Ben opgenomen ivm astma, maar ik heb ook een hoge bloeddruk (ondanks dat ik natuurlijk geen fluit doe hier....). Gister had ik een medicijn gekregen (waarvan ik las dat het niet zo goed samengaat met luchtwegverwijderaars), vandaag zou ik weer iets anders krijgen. Drie keer per dag metopolol. Heeft iemand dit ook meegemaakt, hoge bloeddruk al vanaf 13/14 weken? Ik ben nu 14 weken en 2 dagen, maar had het vorige week al.. Moest je medicijnen blijven gebruiken gedurende de gehele zwangerschap? Hadden jullie nog het idee dat (super) gezond eten iets helpt? Ik eet toch echt vrij gezond (vegetarisch, snoep niet, eet vrij zoutloos, geen koffie momenteel...), en ben echt slank. Dus de voor de hand liggende dingen bij hoge bloeddruk zoals gezond eten en afvallen gaat niet werken . Ik ga wel proberen nòg meer fruit te eten.
Het is nu lastig te zien waar je hoge bloeddruk vandaan komt. Wellicht heeft je lichaam het zwaar ivm je andere klachten. Ikzelf had een hoge bloeddruk ivm HELPP. Helaas geen medicijnen voor.
He bah, en bij HELLP wordt het ook heel snel gevaarlijk he. Heel eng lijkt me.. Ze willen me nu dus wel op bloeddrukverlagers doen, maar denk echt dat het door de benauwdheid komt. Net was mijn bloeddruk trouwens 125/84! Maar had natuurlijk wel gisteravond bloeddrukverlagers gehad..
Metoprolol is inderdaad niet de meets fantastische combinatie met je astma. Er zijn veel alternatieven voor bloeddrukbehandeling qua medicatie, alleen tijdens zwangerschap is de keuze een heel stuk beperkter. Tijdens zwangerschap wordt ook vaak het middel labetolol gebruikt. Dit is echter ook een bètablokker, net als Metoprolol, maar wellicht een betere combinatie met je astma.
Hi Lieke, Ik krijg eigenlijk methyldopa nu, 250mg 3x per dag. Word er heel moe van.. Blegh. Nou ja, allemaal voor het goede doel..
Mijn bloeddruk is altijd al wel aan de hoge kant, maar sinds week 12 zit ik aan de medicatie. Ik startte met 3 x 250 methyldopa..... dat werd al gauw 3x500 mg methyldopa. Het deed wel iets... maar niet genoeg, dus kreeg ik er 1 x 30mg nifedipine bij. Daarna nog 1 x erbij en nu is mijn bloeddruk acceptabel. Van de medicatie heb ik veel last gehad. Bij iedere dosusverandwring heb ik 2/3 weken moeten wennen. Nu al 6 weken dezelfde medicatie, dus voele weer prima!
Ik had voor de zwangerschap hoge bloeddruk! Toen ik zwanger was daalde hij naar normale waarde. Alleen tegen het einde begon hij omhoog te gaan. Kreeg ook klachten van zwangerschapsvergiftiging... Ben opgenomen met 38+1 Begonnen met inleiden 38+2 en ze is uiteindelijk geboren met 38+3. Slik sinds de opname dag methyldopa 3 keer 250 mg. Maar bloeddruk is nog steeds licht verhoogd. Succes! En meestal rond de 20 weken daalt de bloeddruk weer iets.
Bij mijn laatste zwangerschap had ik al heel vroeg een (veel) te hoge bloeddruk. Toen begonnen met Methyldopa (en Ascal) en dat heeft het goed onder controle gehouden. Rond de 30 weken is de dosering een keer verhoogd, rond de 34 weken nog een keer. Daarna ging het steeds slechter en was er uiteindelijk dan toch sprake van zwangerschapsvergiftiging. Ben met 37 weken diréct ingeleid. Met 'supergezond' eten, bereik je trouwens niets. Zelfs zoutloos eten is achterhaald. Je kunt hooguit zoethout vermijden (dus zoethout zelf, zoethoutthee, drop, etc) en eventueel E621 als je daar veel van binnenkrijgt (maar als je 'supergezond' eet, zal daar al wel geen sprake van zijn).