Baby 1 week valt weer af en slaapt extreem veel.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vica86, 9 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik maak mij enigsinds zorgen om het volgende.

Mijn zoon had een geboortegewicht van 4110 gram.
    De eerste dag dronk hij niks omdat hij bloed binnen had gekregen bij de bevalling. Toen hij eenmaal goed alles uitgespuugd had is hij gaan drinken. Hij is weer gewogen toen hij 2 dagen oud was. Hij had toen 1 dag geen voeding gehad en 1 dag weinig. Hij woog toen 3940 gram.
    Heel netjes dus, maar ongeveer 4 % afgevallen.

2 dagen later is hij weer gewogen. Hij woog toen 4020 gram.
    1 dag daarna (gisteren) woog hij 4000 gram. Maar hij had net een poepluier gehad dus dat verklaarde het afvallen volgens ons.
    Vandaag weer gewogen en nu woog hij 3940 gram.

Nou zijn alle wegingen op hetzelfde moment gedaan wat betreft voedingen. Dus daar kan het verschil niet in zitten.

Als hij morgen weer afgevallen is wilt de kraamhulp de vk erbij hebben omdat het eigenlijk niet hoort dat ze af vallen als ze eenmaal aan het aankomen waren.

Verder weet ik dat baby's veeeeel slapen. Echter vinden zowel de kraamhulp als ik dat hij wel heeeel veel slaapt.
    Ik geef flesvoeding op verzoek. Dus als hij wakker wordt krijgt hij de fles. Tijdens de fles valt hij in slaap en moet ik hem verschonen om hem wakker te krijgen. Maar als hij eenmaal weer drinkt valt hij weer in slaap. Ik kan dan proberen wat ik wil maar hij wordt niet wakker. Broekje uit, kietelen, verplaatsen, op een koudere plek leggen, en allerlei andere gekke dingen.
    Wakker worden doet hij dan ook niet.

Hij drinkt wel slapend zijn flesje leeg.

snachts spookt hij nogal door opkomende voeding. Maar ook dit gebeurd meestal met ogen dicht.. Echt wakker wordt hij er niet van behalve als ik hem even laat huilen.

Vandaag had ik de opdracht gekregen hem zeker 2 keer een half uur wakker te houden overdag. 1 keer ging makkelijk want we kregen op dat moment visite en ging hij dus even van hand naar hand.

Maar verder is het tot op nu nog niet gelukt.

Is dit normaal????
    Is het gek dat ik mij hier zorgen om maak?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar waarom moet je hem perse een half uur wakker houden dan? Ik zou eerder denken dat je hem wat minder op verzoek moet voeden en toch even iets van een schema erin, om te zorgen dat ie weer gaat groeien... Maar perse wakker houden? Wat zou dat toevoegen aan weer gaan groeien?
    Dat teveel slapen kan goed komen doordat ie suffig is omdat ie te weinig voeding binnenkrijgt, maar dat zou je dus vooral op moeten lossen met extra voeding, volgens mij.

3. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Te weinig voeding krijgt hij niet. Hij krijgt zelfs vrij veel voor zijn leeftijd (al 2 dagen meer dan dat ze aan het eind van de kraamweek horen te krijgen).

Voeden gebeurd dus als hij het wilt, maar overdag met een maximum van 4 uur tussen de voedingen. Maar het komt dus wel vaker voor dat hij na 2,5 uur al honger heeft, dan ga ik dus niet zitten rekken tot de 3 a 4 uur.

Ik denk dat het wakker houden bedoeld is om de 'spookuurtjes' van snachts tegen te verplaatsen naar overdag. Ze denkt dat hij zoveel slaapt omdat hij geen dag en nacht ritme heeft nog. Maar ja, het spoken snachts doet hij ook veelal slapend.

Verder is volledig op schema voeden echt geen optie zo, want hij is niet wakker te krijgen bijna.. Maar goed, hij wordt meestal zelf wakker binnen de 4 uur.

4. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Als ik dit zo lees, zou ik zeggen om er juist een schema in te gaan brengen, en niet op verzoek gaan voeden. Net als Rozemarijke aangeeft, dat hij suffig kan worden als hij te weinig voeding binnen krijgt, en dan slapen ze ook veel en worden ze ook niet wakker voor een voeding.

Het vele slapen maakt niet uit. Dan heeft hij het nodig. Mijn dochter kon amper 5 minunten haar ogen open houden, en dan sliep ze al weer.

Mijn dochter is ruim meer als 7% van haar gewicht afgevallen, en ik mocht absoluut niet op vezoek voeden. Juist om haar suikerspiegel op pijl te houden. Het maakten niks uit dat ze amper wakker was. Ze had haar rust nodig.

Pas na 2,5 á 3 maanden ben ik pas op verzoek gaan voeden. Toen was ook wat langer tussen haar voedingen (lees max 15 minuten) en gaf ze zelf ook aan als ze honger had.

5. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hij komt vandaag uit op 7 x 90+3..
    Dit is volgens mij zelfs meer dan hij volgens de standaard mag hebben. Bij 6 voedingen zit hij onder die standaard en 7 erboven.

Dus te weinig voeding kan het niet zijn.

6. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    als je het niet vertrouwt, dan schakel je toch hulp in? VK, HA, iemand? Mijn kindje bleef de laatste dagen van de kraamweek stabiel in gewicht. kwam echt geen gram aan. KV zinde dat helemaal niet. Maar goed, hij was wel scherp en alert, en best veel en 'goed' wakker. Hij kreeg overigens wel borstvoeding.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Wat zegt je gevoel? Is het wegen met dezelfde weegschaal gebeurd? Hoe zijn de plasluiers en de poepluiers? De kleur van de ontlasting?

Je kindje krijgt in principe dus genoeg binnen als hij 7 keer zo'n flesje leegdrinkt lijkt me.

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Wegen gebeurd met dezelfde weegschaal.
    Verder zijn de poep en plasluiers helemaal goed. Hij heeft gele ontlasting trouwens.

Morgen wordt er iemand bij gehaald als hij weer is afgevallen of in ieder geval niet is aangekomen.
    Dus dat ga ik nu ook niet doen, weet in ieder geval dat ze dat morgen gaan doen.

Misschien dat ik mij daarom ook wel zorgen maak? Omdat de kraamhulp het niet eccht vertrouwd?

9. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voeden om de 3 uur, dan komt er vanzelf een ritme in en dan slaapt hij s'nachts 5 uur.
    Teveel slapen vind ik iets vaags, volgens mij kunnen pasgeboren baby's 23 uur per dag slapen.
    Over dat afvallen zal je morgen even moeten afwachten, succes!

10. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    zooo das wel heel veel voeding voor de 6e dag vind je t gek dat hij helemaal knock out is dat kind krijgt verschrikkelijk veel meestal zit je op 60 cc per voeding op de 6e dag en dan voed je dus overdags om de 3 uur en mag er snachts 1 x max 6 uur tussen zitten als hij dat wil........ik ben ook kraamverzorgster en sorry dat ik dit zeg maar dit heb ik echt nog nooit gehoord kijk dat hij nou een keertje 10 cc erbij krijgt oke maar t maagje is pas een vorm van een nootje je kan er wel de hele tijd een fles instoppen maar dan word hij echt overvoed.

je doet in principe het gewicht x 150 ml en dus t aantal schepjes poeder wat daarbij hoort dus laten we zeggen 4 kilox 150=600 ml / 7 voedingen is? +/- 85 cc per voeding aan het einde van de kraamweek.

succes meis...........ik zou dit toch maar eens even met de verloskundige bespreken want dit zijn zeker niet de richtlijnen......laat je t nog even weten?

11. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik zou het ook eens bij CB/HA (laten) navragen, zelfs als hij wel in gewicht aankomt. Dit is je moedergevoel en je voelt je een stuk beter als iemand je heeft gerustgesteld. Ik zou het ook maar niks vinden als mijn baby zoveel zou slapen dat ik hem niet eens 2x een half uurtje kon wakker houden... Ik weet niet wanneer pasgeboren baby's "teveel" slapen, maar teveel slapen lijkt me idd niet goed...

Ik weet wel dat een kraamhulp je heel erg onzeker kan maken. Zij zijn toch de ervaringsdeskundigen...

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @angiebaby, die adviezen zijn wel wat verouderd hoor.
    FV mag ook op verzoek. Richtlijn is 125-175cc per kg lichaamsgewicht per 24u. Als je z'n gewicht van 3,9 gebruikt kom je op een max. van 95cc geloof ik bij 7 voedingen.

13. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0

verouderd???nou ik denk dat ik hier maar niet op reageer want je schilderd me nu wel af dat ik zomaar een adviesje geef kom eens op ik werk niet 30 jaar al in t vak hoor dat ik van de oude stempel en gebruiken ben

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hoho, je niet zo aangevallen voelen! Ik bedoel het niet vervelend.
    Wat ik bedoel te zeggen, 'vroeger' (nog niet zo heel lang geleden) begon je met 10cc op dag 1, dat verhoog je meestal 's avonds de laatste voeding met 10cc zodat je idd op dag 6 op 60cc zit. Soms bij een hongerig kindje 10cc extra.
    Toch?
    Wat ik bedoel te zeggen is dat de richtlijn een max. is van 175cc per kg lichaamsgewicht per 24u. Zolang je daar niet overheen zit, mag het betreffende kindje gewoon voeding op verzoek krijgen.
    150 is idd het gemiddelde.

Ik wil het protocol wel even nalezen (is net vernieuwd).

15. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Dit is besloten door de vk. De kraamhulp merkte dat hij niet genoeg had aan de voeding en heeft de vk erbij gehaald. Die vond ook dat er verhoogd moest worden. Tot 2 keer toe ook 2 verschillende vk's.

16. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    oke dan is t goed dat is belangrijk maar waar houd t dan op?moeten jullie nog steeds blijven verhogen dan of blijven jullie nu een tijdje op die voedingen?sterkte meis t komt echt wel goed knuffel

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Vica, ik denk niet dat hij teveel krijgt maar wel aan z'n max. zit.
    Heb je wel het idee dat hij nu genoeg heeft aan de voeding?
    Misschien een raar iets, maar moeten de batterijen niet vervangen worden in de weegschaal? (heb ik hier ook wel eens gehad, kreeg ik ook een lager gewicht).

18. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0

sorry zullen me hormonen wel zijn:):):):):)voel me snel aangevallen op dit moment ik werk nu 4 jaar in de kraamzorg en samen met alle verloskundige weet ik niet beter dan dat we deze richtlijn aanhouden dus vandaar dat ik zo reageer....en ik krijg iedere keer aanvullende scholingen dus ik ga dit toch eens navragen waarom ik hier dan niks van gehoord heb.

misschien is t per regio dan ook verschillend?:(

19. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    als de weegschaal in een koude auto heeft gelegen dan klopt t gewicht ook niet daarom laat ik m de hele week meestal bij mensen in huis dan is hij op goede temp maar als ze dat ook doet is dat m dus ook niet:(

20. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Kraamhulp zei hier trouwens dat ze in deze regio standaard met 10cc ophogen, maar in andere regios met 30cc (dan niet ddagelijks).
    Maar omdat dit dus van de richtlijn van deze regio afwijkt is het uiteindelijke besluit dus genomen door de vk's.

Hij drinkt 7 van de 10 keer zijn flesje niet leeg, dan laat hij 5-10 cc staan. Dan dring ik verder ook niet aan, als hij genoeg heeft is het goed. Hij geeft dus wel zelf aan dat hij genoeg heeft.

Deel Deze Pagina