Weer aan het werk

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door minimuis, 6 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Hoi ik zit met nog een vraagje ik ben woensdag gebeld door mijn oude werkgever. Ik mag hier terug komen maar via het uitzendbureau het is niet bekend voor hoeveel uur dit kan per week verschillen ook is niet bekend voor hoelang. Ik wil graag weten wat dit inhoud voor mijn ww dus in de trant van ik werk zeg maar 24 uur hierdoor verdien ik meer dan mijn ww dan ontvang ik die maand geen ww neem ik aan waardoor mijn ww aanvulling langer doorloopt ?. Dan heb ik nog een vraag kan je dit via een formulier aangeven wat je gewerkte uren zijn hoe gaat dat allemaal in zijn werk. Ik kan volgende week al beginnen en moet vanmiddag alles regelen op het uitzendbureau

Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Minimuis,

Wat fijn dat je weer aan het werk kan, gefeliciteerd!

Je wilt weten hoe dit wisselende werk van invloed zal zijn op je WW-uitkering. Dit kan twee kanten op. Het hangt er vanaf hoe lang je de WW-uitkering al ontvangt. Dit bepaalt namelijk of er urenaftrek of inkomstenaftrek wordt toegepast bij het verrekenen van je inkomsten uit werk.

Urenaftrek
    Ontvang je jouw WW-uitkering korter dan een jaar aaneengesloten? Dan wordt er urenaftrek toegepast. De uren die je per week werkt, worden op het aantal uren waarvoor je een WW-uitkering krijgt in mindering gebracht. Hou je nog minimaal vijf werkloze uren over per week? Dan blijf je nog aanvulling krijgen vanuit de WW. Dit zolang je de maximale duur van je WW-uitkering nog niet bereikt hebt.

Inkomstenaftrek
    Heb je langer dan een jaar aaneengesloten een WW-uitkering en was je de afgelopen dertien weken volledig werkloos? Dan wordt er inkomstenaftrek toegepast. Wanneer je WW-uitkering tussentijds korter dan vier weken onderbroken is geweest, wordt dit toch als “aaneengesloten” gezien. 70% van je inkomsten worden op je WW-uitkering in mindering gebracht. De rest krijg je nog aangevuld. Zolang je inkomsten uit werk lager blijven dan 125% van je WW-uitkering per week, blijft de WW aanvullen.

Ontvang je in een bepaalde week geen aanvulling van de WW doordat je te veel hebt gewerkt/verdiend? Dan schuift de einddatum van je WW-uitkering een week op.

Actuele informatie over de verrekening van inkomsten met je WW-uitkering vind je hier. Onder de kopjes urenaftrek en inkomstenaftrek vind je ook rekenhulpen om zelf de invloed van inkomsten op jouw WW-uitkering te berekenen.

Je vraagt ook hoe je de gewerkte uren kunt doorgeven. Jouw werkhervatting kun je doorgeven met het wijzigingsformulier. Wanneer je daarmee doorgeeft wisselende uren te werken, zal je in vervolg waarschijnlijk inkomstenformulieren moeten invullen. Elke vier weken vul je daarop je gewerkte uren in. Aan de hand daarvan wordt berekend hoe hoog je WW-uitkering is. Na het insturen van je wijzigingsformulier krijg je vanzelf bericht over de invloed van je inkomsten op jouw uitkering en of je inkomstenformulieren moet invullen.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina