Baby 10.5 maand (achterlopen!?)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sm1990, 16 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whoppie

Whoppie Fanatiek lid

26 apr 2011
    2.780
    0
    0
    Jurist
    Gelderland
    Mijn zoontje is nu 18 maanden. Kroop pas toen ie een jaar was en klapt pas sinds een maand of twee in zn handjes.
    Hij loopt nog niet, wel achter een wagentje, maar niet los of aan een hand. Hij kan daarentegen wel heel goed overrollen en gooien met de bal. Ook zegt hij nog niks en weet hij wel de bal te vinden maar niet papa als ik er naar vraag.
    Zolang er wel vooruitgang in zit, zou ik me niet teveel zorgen maken.

2. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hier hebben ze me nooit zulke vragen gesteld. Elk kind leert op een andere manier.
    kijkt hij als je hem roept? - Deed hij soms
    kruipt hy naar je toe als je hem roept? van kom is hier - Deed hij 9/10 niet want geen zin
    doet hy armpjes in de lucht als je hem wil oppakken? - Neen, doet hij nu op 14 maand wel maar ook niet altijd
    doet hy zn armpjes in zn shirt (helpen)als je hem aankleed? of als hij wat in zn handje heeft het overpakken zodat andere arm in de kleding kan? - Deed hij op 12 maanden
    klapt hy? zwaait hy? doet hy hoera? - Neen.

Trouwens, klap - zwaai - doe jij hoera elke dag, een paar keer per dag? Neen? Dan je kind ook niet. Ze doen alleen wat ze kunnen nabootsen van de ouders. En dan nog duurt het lang hoor.

3. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Maak je zo druk :)

Hier kan hij zitten sinds 3 weken maar tijgert Alleen naar achteren en kruipen? Dat zit er niet in voor ze eerste verjaardag :p

Maar verwacht je niet te veel? Hier kan hij bijna al die dingen niet die je noemt....wel klappen maar niet op commando ofzo.

4. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Ik vind het ook een beetje rare vragen sommige dingen... :(
    Hier vragen ze dus altijd dat soort dingen.. verder zijn ze heel aardig hoor... maar werd er wel een beetje ongerust van als ik je overal nee op moet zeggen en dat hij nu al zo snel weer terug moet komen...
    ze d8en misschien dat hij wel doof was :( maar dat is hij niet hoor als ik bijv in me handen klap kijkt hij wel.........

ze zeiden dat de meeste kindjes van 10.5 maand klappen zwaaien hoera doen en weten waar papa is of mama daarom vragen ze die dingen omdat 90% dat dan doet ofzo :(

5. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Ik probeer af en toe 'klap is in je handjes' te leren maar tot nu toe nog niet gelukt. Hiep hiep hoera lukt al bijna. Ze is 10 maanden en 2 weken.

De mijne kon verder alles al heel snel (is een meisje die de wereld graag ontdekt en ik was vroeger ook zo) dus daar zal ik niks van plaatsen daar wordt je alleen maar onzeker van! Maar omdat je hoort dat er meerdere later zijn hoef je je echt geen zorgen te maken.

6. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Inmiddels is hij 11 maanden qua grove motoriek gaat t prima! staat zit gaat zelf zitten vanuit kruip kan soms wat stapjes langs de tafel zetten en in de box.

Qua fijne motoriek weet ik het eigelijk niet zo..

en verder kan hij nog steeds niet zwaaien klappen hoera of iets... ik oefen veel maar hij begrijpt er helemaal niets van......ook niet alsik vraag kom is bij me dan of 'afblijven!' hij kijkt niet op of om..

Vandaag bij n vriendin geweest haar zoontje is 1 maand jonger druk zwaaien klappen en begrijpt alles... soms best frustrerend........
    maak me dan toch weer zorgen...

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja is lastig want nu iets vaststellen zal niemand kunnen.
    Loop je bij fysio dan kan je oefeningen doen voor fijne motoriek etc die hij je laat zien.

Elk kind is echt anders. En indd is niet altijd niets is misschien is wel iets misschien ook niet dat weet je pas zeker met 2.5-3 denk ik.
    Wat zegt fysio dat? Is er oorzaak te noemen of zegt hij dat alles goed is? Ik denk dat je daarop kan je zeker vertrouwen op ervaring en iemand die het totaal plaatje ziet van je kind!

8. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    mijn dochter kon ook pas zelf gaan zitten met 10 of 10.5 maand. heb haar nooit neergezet ofzo.

de rest kon ze allemaal wel, maar dat oefen ik heel veel met haar

9. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier vragen ze gelukkig niet veel. Gisteren geweest en ze vroegen niet eens of ze al liep of wat ook. Zat ik toch wel even over in onderhand stom he..

10. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Fysio denkt dat alles goed met hem is.. maar die kijkt verder niet echt naar zwaaien of klappen ofzo.. meer naar kruipen staan zitten (dat was voort zitten) dan hij omviel met zitten maar dat kan hij inmiddels..

Ik ken alleen geen kindjes om me heen die nie kunnen klappen en zwaaien op deze leeftijd.. ik heb ook t idee dat hij het echt niet begrijpt..

11. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    mijn dochter liep 4 maanden achter en kan sinds 10 maanden pas zitten zonder ondersteuning. kruipen doet ze nog maar twee weken en sinds een week of vijf gaat ze zelf zitten. sinds twee weken gaat ze staan en deze week loopt ze de tafel rond. vandaag oefende ze zelf het losstaan. ze gaat als een speer opeens, dik dubbel ingehaald!!

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Zou kunnen dat hij het indd nog niet begrijpt.
    Bij 14 mnd zou je dat nogmaals kunnen beoordelen want dan lijkt mij dat het dan kind zeker kan en vooral begrijpen. Ik weet dat mijn dochter loopt erg voor in ontwikkeling maar ik kan dan haar leeftijd van 10-11mmd met maand of 14-15 normale gemiddelde intwikkeling vergelijken. Dan had ze zeg maar zwaaien deed ze bij 7 mnd maar daarna erg lang niet meer alsof ze dat niet kon, pas bij 10 mnd weer veel. En klappen deed ze met 8 mnd maar dan bij 10-11 mnd erg veel als ze blij was of iemand nadoen.
    Dus echt gericht en bewust was hier met 10-11mnd ongeweer in geloof dat het gemiddelt is.
    En dan met 12mnd deed ze dat op comando als ik zing nu "klap eens in je handjes" liedje dan gaat ze klappen, hoofd aanraken, handjes in de lucht etc. En met lidje "hoofd, schouders.." Kan ze ook allemaal dingen aanwijzen dus niet als nadoen maar met het horen van woord. Daar moet je dus niet verwachten dat hij dat ook gaat doen met 13mnd maar wat ik wil zeggen is dat het kan gewoon op een dag komen hoor, ik zei hier 3 x "knietjes" en ze wist gelijk het aanwijzen nu of "neus" of zwaaien bij "dag dag". Ze ging erna als een speer met ontwikkeling als ze eenmaal dat begreep deed ze dan al ingewikkelde dingen ook.
    Het was een soort "klik" die ze had in haar hoofd.

Misschien is optie om veel voorlezen en benoemen continu dingen waar hij kijkt of wijst. En misschien kan je dingen op 1 simpele word koppelen en dat herhalen. Ik denk is beste om gewoon kijken waar zijn interesse ligt en dat gaan gebruiken voor zijn fijne motoriek. Bijvoorbeeld zingen leuk of juist voorlezen of juist iets doen dat hij kijkt of samen knutselen.
    Misschien begrijpt hij niet nog zwaaien met hoe hij dat kan koppelen aan word of betekenis, dat komt nog hoor. Maak je geen zorgen want misschien hij is nu druk bezig met zijn grove motoriek en fijne komt later nog: al zwaaien en klappen is niet zo zeer fijne motoriek. Fijne motoriek is pakken, rijgen, vasthouden, drukken op balletje klei met wijsvinger, neus aanwijzen met wijsvinger etc.
    Zwaaien kan je oefenen met "blij zijn" dus gewoon zijn handje pakken en zwaaien met iets op tv, uit het raam, papa en steeds dat blijschaap aan koppelen of bijv dag dag woord. Zelf zwaaien eerst dan mey zijn handje.
    Klappen hetzelfde ik geloof zelf dat kind het eerst doen onbewust gewokn nadoen en dan pas met betekenis, net als mama zeggen zeg maar.

Ik weet zelf nog dat ik lang ben bezig geweest met "neus" vanaf maand of 10 zei ik dat dagelijks en wijste aan met mijn en haar vinger. Ze leek het echt niet begrijpen wat ik niet snapte omdat ze andere ingewikkelde dingen wel goed begreep. Maar ineens na paar weken zei ikneus pakte ze mijn hand en wijste ze haar neus op en erna ging in super tempo: zelf aanwijzen, mijn neus, haar neus, neus bij pop of tekening, neus op bank drukken etc. Dat ging erg snel ineens.
    Ik denk dat kind een bepaalde aandacht voor nodig heeft om iets te leren of ontwikkelen, soort begrip maar ook het willen.

13. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Hier ging de fijne motoriek weer als een speer. Zwaait, klapt in haar handjes, hoera nu al een lange tijd.
    Echter bleef hier de grove motoriek weer wat achter, tenminste als ik het hier op het forum vergelijk. Maar het kan opeens heel snel gaan. Ze zit nu goed stevig uit zichzelf, kruipt ,begint nu een beetje op te trekken. Terwijl ze met 8.5 maanden niet eens kon rollen...

Ik begrijp je ongerustheid wel, vooral als je veel vergelijkingsmateriaal hebt. Maar naar mijn idee heb je er weinig invloed op en doen ze dingen toch echt pas als ze er aan toe zijn.

14. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    BEdankt voor alle antwoorden. Ik weet het indd dat elk kindje op eigen tempo alles doet..
    Toch blijf ik me zorgen maken.. is gewoon mijn aard denk ik ;)

Was van de week bij vrienden en dan zie ik toch weer zon enorm verschil...
    Grof motorisch is alles goed gekomen hoop dat dat cognitief ook gaat gebeuren......
    Weer veel geoefend met handjes klappen, zwaaien hoera maar geen resultaat.. hij lijkt het echt niet te begrijpen het nadoen of iets..

Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die ervaring hebben met een baby van 11 maandjes die nog niets begrijpt?? en niks nadoet? :)

15. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Nou hier deed ze met 10 maanden hiep hiep hoera, maar op haar verjaardag niet meer! ;)

16. Catootje86

Catootje86 Actief lid

19 nov 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Mijn zoontje scheelt één dag met de jouwe, en kan sommige dingen heel goed en andere minder, zoals alle kindjes denk ik. Hij kan heel enthousiast in z'n handen klappen als ie blij is, maar stopt onmiddellijk als ik dan begin te zingen. Dan gaat ie lachend naar me luisteren en kijken. :)
    Zwaaien doet ie als hij er zin in heeft, inclusief DaaDaa. En Hieperdepiep is hilarisch maar geen handjes de lucht in. Hij loopt wel rond de tafel, kan eventjes los staan, roept me vanuit z'n bedje, kamt z'n haartjes met de borstel, poetst z'n tandjes en doet wat ik vraag bij geoefende dingen. (Zet je beker maar op tafel, ga het hondje maar aaien, geef papa een kus, en mama Dank).
    Geen idee of hij langzaam of snel is, hij is gezond, gelukkig en vreselijk lief. Lekker laten gebeuren!

17. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Mijne kan niets van dat... alleen lopen langs tafel paar stapjes hihi..
    ik maak me gewoon zorgen omdat hij NIETS lijkt te begrijpen als 1 vn die dingen nou wel kon was het al minder maar hij snapt t niet...

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Sm1990
    Maar hij reageert wel op je? Naam roepen of zeggen kijk! Of als jij lacht lacht hij ook? Zwaaien en klappen gewoon nooit gedaan of wel keertje?

Weet je dat als je volgende keer bij fysio bent kan je je zorgen daar vertellen en ik weet zeker dat hij daar nakijkt. Het is zo dat als je binnen komt met motoriek ze pakken aan en kijken het grote motoriek maar verder diepen zich niet in andere zaken.
    Als je daar verteld waar je zich zorgen maakt kunnen ze je erin steunen zeker.

Ik weet dat bij cb vroegen ze met 9mnd of ze kan zwaaien a of niet dat moest dus kind doen bij 9mnd volgens dat gemiddelde van wichen schema

19. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Lachen kan hij als de beste ... hij maakt goed oogcontact ook... zijn naam kijkt Hij meestal niet tenzij ik opeens hard zeg als hij ergens mee bezig is dus meer van schrik...

Nee klappen snapt hij niet wel op tafel slaan... zwaaien ook nooit.
    Hy geeft wel zn speen in men mond sinds gisteren....maar laat dan niet los ofzo

20. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Lees even het topic nog na hoor om af en toe ook dingen te benoemen of hij het hier kan of niet..
    Hier een kindje die deze week 11 maandjes wordt, maar die kan ook nog niet zoveel. Zwaaien niet, handjes omhoog niet (als je dat wil oefenen zet hij al z'n kracht naar beneden, want je mag niet aan z'n armen zitten). Z'n neus mag je niet aanraken, dus dat benoemen lukt ook niet heel goed. Hij kijkt ook vaak niet eens, geen interesse denk ik. Hoewel tv kijken ofzo ook nog niets voor hem is, hij doet gewoon wat anders (maar op m'n mobiel kijkt hij dan wel weer vol interesse naar 3 bepaalde clips op youtube) Naam reageert hij soms op, vaak ook niet.
    Tijgert wel, maar kruipt nog niet, staat nog niet (alleen op z'n knieën maar niet bewegend). Zit nog niet, maar begint er nu wel op te lijken dat hij dat gaat doen. Hij kan dan alleen op zo'n lage krat klimmen.
    Doet maar 4 dingen na (tong uit steken, ngah zeggen, mamamama nazeggen (maar niet mama bedoelen) en heel soms eeee nadoen maar ook niet altijd.

Kom eens hier reageert hij ook niet op, of je moet echt zeggen; kom eens hier.. toetje... Of tandenpoetsen en dan de tandenborstel laten zien. Of je armen naar voren steken om hem op te willen pakken, dan komt hij wel weer. Armpjes omhoog doet hij dan ook wel als je hem op wilt pakken.
    Één armpje werkt mee met een tshirt aan doen, de ander nog doet dat maar half. Dingen aanpakken met andere hand doet hij soms. Zei het geloof ik al, maar las het verder ook nog even een keertje. Hij klapt niet, hij zwaait niet, doet geen hoera.

Snap ook heel goed dat je je zorgen maakt, maar denk dat je ook niet zoveel moet kijken naar wat andere zeggen of doen ;)
    En weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, want ik zoek ook geregeld dingen op om te kijken wat de 'maximale leeftijd' is dat hij wat moet doen, zodat ik weet wanneer ik er achter aan moet gaan, al vind ik het antwoord niet altijd. Maar toch, je kan ze moeilijk dwingen.. Ik wacht gewoon tot hij zelf 'aangeeft' dat hij het wil, komt over een tijd dan wel weer dat ik me zorgen ga maken als iets nog steeds niet lukt.. Nu probeer ik het zoveel als mogelijk toch even langs de kant te zetten.

En vooral, probeer te kijken naar wat je kindje wel kan in plaats van niet ;)
    Hier ben ik bijv dan weer heel blij met dat hij heel snel z'n 8 tandjes heeft gekregen (de laatste 2 kreeg hij met 9,5 maand, dat is geloof ik dan weer snel) Hou dat dan in gedachte, loopt hij niet, kruipt hij niet, maar z'n tandjes heeft hij in ieder geval dan al.

Deel Deze Pagina