Hi mama's, Mijn zoontje is 10,5 maand. Hij kan nog niet kruipen of rechtop zitten. Hij zit wel maar voorover gebogen met zijn rug schuin. Is dit normaal? Hij gaat ipv voren naar achteren, rolt alle kanten op en begint net het tijgeren door te krijgen. Ook gaat hij soms in kruiphouding en heen en weer wiegen ipv naar voren te gaan. O.a. schoonmoeder en zus van mijn partner maken mij onzeker en het is net alsof wij iets niet goed doen. Ze willen dat we de huisarts gaan vragen voor een check up. Wat zijn jullie ervaringen?
Klinkt alsof hij het echte kruipen binnenkort onder de knie gaat krijgen Mijn jongste leerde gaan zitten en kruipen in dezelfde week. En deed daarvoor dus precies wat jij nu beschrijft. Hij oefent zijn spieren en zijn evenwicht. En probeert te ontdekken wat hij nu precies moet doen in die kruiphouding.
Bedankt voor je bericht. Stelt me toch meer gerust. Zolang hij maar gezond is vind ik het niet erg als hij nog niet kan.
Heel normaal hoor. Mijn oudste ging ook pas kruipen met 11 maanden. Rollen vond ie prima. En hij tijgerde ook niet. Lopen duurde ook wat langer (17 mnd).
Onze kleinste is 10 maanden en kan alleen tijgeren sinds kort. Langer dan een paar seconde zitten kan ze sinds gister ineens, maar kruipen en zelf gaan zitten ook nog niet. Heb me er ook druk om gemaakt maar probeer het wat los te laten. Ga binnenkort wel met d'r naar de fysio, vaak kunnen zij ze wel wat stimuleren.
Het klinkt als een perfect normale baby er is een gemiddelde waarop kindjes iets doen en daar zijn dus baby’s die het (veel) eerder doen en sommigen (veel) later. En allemaal zijn het ‘normale’ baby’s. Nou hebben wij toevallig kindjes die allemaal wat later waren grofmotorisch gezien. De snelste roller was 7 maanden, de langzaamste met 8,5 maand. Tijgeren rond de 10 maanden. Zitten en kruipen konden ze allemaal pas na hun 1e verjaardag. Met lopen waren ze zo tussen de 16-18 maanden. En inmiddels zijn het 2 pubers, een schoolkind en een kleuter die prima meekomen met hun leeftijdsgenoten Waarschijnlijk is je kindje zich meer aan het ontwikkelen op andere vlakken, ze kunnen dat ook niet allemaal tegelijk. Als je je zelf echt zorgen maakt, dan zou ik actie ondernemen. Zo niet, lekker laten gaan, hij doet het allemaal op zijn eigen tijd. Mom (or dad) knows best