Eén van mijn meisjes kan nog niet zo goed met brood. De andere kan goed 'kauwen' en eet zo een hele boterham (zonder korsten) op. Maar E dus niet. Nu ben ik inmiddels iets minder panisch als ze kokhalst en het er uit gooit (met nog flinke slok van haar fruithap), maar ik vind het een erg onaangenaam gezicht en voor haar ook niet erg leuk aangezien ze brood wel lekker lijkt te vinden. Wat ik tot nu toe begrepen heb: - beter grote dan kleine stukken, dus doe nu vierkantjes van 1x1 ipv mini plukjes - niet panisch reageren en haar uit stoeltje trekken Doe ik dus niet meer, laat het haar zelf oplossen evt. ondersteund door armpjes omhoog houden en haar rechter op zetten. - niet in water/opvolg dopen. deed ik eerst wel, maar dan wordt het zo'n kleffe hap die ze juist moeilijker weg krijgt. En nu? Hoe lang duurt het voor ze het kan? Moet ik even een pauze inlassen of gewoon elke dag weer proberen? Ze is wel ook verkouden, dus dat eet misschien niet zo lekker nu, maar het was vanaf het begin al lastig. Ook zit ze tijdens eten in de wipstoel en nog niet in triptrap omdat ze nog niet zelf kunnen zitten. Maar in wipstoel zit ze dus wat onderuit gezakt. Bij de andere maaltijden levert dit geen problemen op en bij haar zus ook niet. In triptrap hangt ze vrij snel naar voren, dus is ook niet zo handig...
Geef liever oud(er) brood dan vers. Oud brood plakt minder. Geef eens een stuk korst in haar handje, kijk wat ze doet. Geef een stukje brood in de wang, niet op de tong. Mocht je er niet uitkomen kun je een logopedist vragen eens mee te kijken. Hier is ze 3 of 4 keer geweest, maar na de eerste keer at hij al brood.
Hier kan ze pas sinds een paar weken brood eten zonder te kokhalzen Hier is het eigenlijk gewoon vanzelf goedgekomen. Ik bleef het elke dag wel aanbieden. Ik gaf trouwens wel gewoon mini-stukjes. Daar moest ze minder snel van kokhalzen. Wat ze wel veel gemakkelijker kon eten, dat was een cracotte. Dat kan je misschien af en toe wel eens geven in plaats van brood. Dus ik zou nog wat geduld hebben.
Wel aan blijven bieden, het kokhalsreflex verdwijnt naar achter als ze het blijven proberen. Mijn jongste 2 tot 9 maanden veel last van gehad, daarna was hert over!
Ik geef brood uit de vriezer, dat is wel vergelijkbaar met ouder brood dan toch? En ik stop het inderdaad tussen haar kaken en niet voor in de mond. Met korst kan ik nog een keer proberen mss. Dat vond ik de eerste keer juist enger, maar mss is dat beter voor haar. Wat zou een logopedist evt. doen? En die cracotte, gaf je die zelf in één stuk? Of in stukjes? Lijkt me zo droog en dat die kruimels dan juist vast komen te zitten, maar dat is dus niet zo?
Ik geef haar gewoon een hele cracotte in haar hand. Dat ging super goed, ook toen ze nog helemaal geen brood kon eten. Ze sabbelt erop, en zo breken er kleine stukjes af. Door dat gesabbel worden de randjes week, het is dus niet droog. Ze is zo wel een kwartier bezig met 1 cracotte
Een logopediste kijkt hoe je kindje slikt en hoe ze haar tong in haar mondje gebruikt, of ze al de juiste manier heeft gevonden. zelf werk ik met verstandelijk gehandicapten en vragen wij de logopediste vaak om hulp ivm verslikken.. Wij krijgen vaak het advies om juist brood met een stukje kort eraan te geven, ze hebben de korst toch nodig om het stukje brood goed door de mond te laten gaan.. Verder zijn die dingen die doet (of juist niet meer doet) al goed
Ik geef ook vaak een stuk brood, zo kan dl zelf ervan eten/sabbelen. Misschien makkelijker dan brood in mondje stoppen?
Ik geef altijd een korstje als begin, en daarna stukjes. Ik stopte ze eerst in haar mond, maar daar werd ze enorm agressief van dus nu geef ik het aan haar in haar handje en ze stopt het zelf in haar mond.
Heb vanmiddag een cracotte geprobeerd! Dat ging super! Vind het alleen wel jammer dat er suiker in zit Maar wel goed om nu even paar dagen dit te doen en dan probeer ik weer een keer brood denk ik. Was toch wel flink meer ontspannen dan bij elk stukje kijken: verslikt ze zich nu of bij de volgende...? Denk dat ik dan met brood een korst in haar eigen hand ga proberen, want die cracotte heeft ze dus zelf (met 100 keer op de grond vallen en weer in hand geven ) opgegeten!
Beter is om het brood sochtends uit de vriezer te halen en tussen de middag te geven. Het brood gewoon op de aanrecht te laten liggen. Het brood echt in d'r wang duwen, niet tussen de kaken. Een logopediste kan mee kijken of ze de goede bewegingen met de tong maakt. De tong is heel belangerijk voor correct eten.
Ja dat bedoelde ik ook Haal het er s avonds uit en geef het dan s middags volgende dag Mss toch logopedist? Ze heeft/had wel vaak ook haar tong naar buiten hangen. Is nu wel al weer wat minder trouwens. En pakt met haar handje vaak haar tong. Is dat nodig denk je? Al het andere eten gaat goed, is wel alles gepureerd.
Mijn zoon at alleen gepureerd eten, elk stukje at hij niet en dus brood ook niet. Omdat hij vaak spuugt vond de ka het verstandig een logopedist langs te laten komen. Ik had zelf zoiets van 'tja en dat moet helpen?' Het was meer in de hoop dat als hij ging spugen dat hij iets als brood wel binnen kon houden. Zij keek naar mijn zoon en hoe hij at, gaf mij extra tips en een week later at hij een hele boterham. Toen is ze nog een paar maal geweest en tips gegeven betreft drinken en overig eten, ook in stukjes. Nu eet meneer alles in stukjes, tenzij het vloeibaar hoort te zijn. Of het bij jou nodig is, dat kan ik niet bepalen. De logopediste die hier kwam gaf aan ook vaak kindjes van 2 jaar te zien die nog geen stukjes aten, maar dat het dan veel moeizamer ging. Dat juist omdat mijn zoon zo jong was, alles zoveel makkelijker was. Dus vroegtijdig heeft zo zijn voordelen, maar veel kindjes kunnen het ook zelf oppakken. Ik baseer mijn keuzes soms op het idee; krijg ik hier spijt van als ik het wel/niet doe? Of vind ik het nodig?
ik lees even mee, mijn dochter heeft precies hetzelfde probleem maar spuugt alles inclusief haar laatste fles eruit...
@miss C even off topic... zie net je handtekening... wat een ontzettend klein meiske had je! Wat een zware tijd moet dat zijn geweest (mijn meiden waren 1700 en 1850 en 'maar' 5 weken te vroeg ook ivm hellp). Even knuffel tussendoor
TS, klopt het dat je tweeling gecorrigeerd nog geen zes maanden is? Dat is best jong om brood te eten zonder kokhalzen, zelfs voor een niet-prematuur. En in de wipstoel heb je het sowieso eerder dan als ze goed kunnen zitten. Dat had ik zelf niet aangedurfd. Een prelogopediste kun je overwegen, maar ook die zal zeggen: ze is er nog wat te jong voor en wacht even tot ze rechtop kan zitten. En cracottes zal ze zeker aanbevelen. Hier een dochter die met 30 weken werd geboren en erg veel spuugde. Die hield haar eerste brood pas binnen bij gecorrigeerd twee jaar. Dat is erg extreem, komt ook omdat ze ernstige reflux heeft gehad, maar hier is het ook helemaal goed gekomen. Ik zou dus een tandje terugschakelen en haar een cracotte geven. Je moet namelijk oppassen dat ze geen weerstand tegen brood gaat ontwikkelen omdat ze er nog te jong voor is. Dan ben je veel verdwr van huis.
Eventueel raad vragen van een logopedist. M'n nichtje had dit ook, en door middel van een logopediste is het probleem verholpen.
@maria Ja klopt. Ik vergeet dat soms eerlijk gezegd omdat de meeste dingen al zo goed gaan. Thnx voor de reminder Ik hou het voor nu idd even bij de cracottes en dan probeer ik het gewoon elke week een keer. En ik vraag volgende week de ka even. just in case ...