Bijvoeden eerder dan 6 maanden (CB)

Discussie in 'Voeding' gestart door hearts, 6 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hearts

hearts Actief lid

6 mei 2011
    108
    34
    28
    De afgelopen twee keer dan ik bij het consultatiebureau ben geweest (toen ZL 4 maanden was en nu met 5,5 maand), probeerden ze mij beide keren om te halen om al te starten met bijvoeden. Volgens mijn CB is bijvoeden vanaf 6 maanden een achterhaald advies en is het verstandiger om eerder bij te voeden.
    Mijn gevoel heeft altijd gezegd eerst 6 maanden uitsluitend borstvoeding, daarna Rapley bijvoeden, maar nu begin ik toch te twijfelen. Na mijn uitleg over waarom wachten zei de arts bij het CB 'oké, je moet het doen zoals je zelf wilt, want je hebt er blijkbaar wel over nagedacht. Maar met zes maanden moet je dan wel echt snel verschillende soorten eten introduceren, want met die leeftijd heeft hij echt niet meer genoeg aan alleen borstvoeding'. Ik vraag me af hoe dit zit... Ik heb wel een artikel gevonden over dat het 6 maanden advies achterhaald is, maar de WHO adviseerd nog steeds hetzelfde. Wat is wijsheid? Ik heb sowieso gelezen dat Rapley bijvoeden gevaarlijk is als je er te vroeg mee begint, omdat het kokhalsreflex nog niet voldoende ontwikkeld is (o.i.d.)

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je hoeft niet bij te voeden voor 6 maanden (het mag wel vanaf 4 maanden) en Rapley is inderdaad eigenlijk pas geschikt vanaf het moment dat je kindje goed kan zitten (soms is dat 6 maanden en soms wat eerder of zelfs later).
    Je hoeft ook niet versneld voeding te introduceren. Dat gaat ook niet met Rapley dus niets van aantrekken. Je geeft bv en dat bevat eigenlijk alles wat je kindje echt nodig heeft. Wel is het belangrijk om met 6 maanden wel te beginnen.

Er is veel te zeggen over eerder beginnen met introduceren ivm juist het voorkomen van allergieën maar het onderzoek is nog beperkt en de richtlijn is nog niet officieel aangepast. Tussen 4-6 maanden starten is gewoon prima.

De WHO is in het bijzonder gericht op (zwaar) onderontwikkelde landen en moet altijd in de volledige context gelezen worden. Het is geen richtlijn die uitgaan van alleen de somatiek van een kind maar houdt rekening met veel meer factoren zoals de beschikbaarheid van schoon drinkwater en voldoende eten.

4-6 maanden is prima en dus nee, het hoeft niet.. mag wel.

Rapley: je kindje moet goed kunnen zitten.

3. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    All of the above! ;)

Nee het is zoals Cygnet2 zegt, kan het niet beter verwoorden!

4. hearts

hearts Actief lid

6 mei 2011
    108
    34
    28
    Dankjewel voor het duidelijke antwoord! Alleen; goed zitten, wat wordt daar precies onder verstaan? Zelfstandig zitten zie ik hem nog niet zo heel snel doen, wel met een beetje steun van een hand of het blad van de kinderstoel. Mag dit ook?

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Rechtop zitten is: zonder al te veel steun een aantal minuten kunnen zitten zonder uit te zakken. Voor Rapley is in het begin een minuut of 5 al zat. Ik had ze trouwens vaak op schoot, zodat ik ze kon ondersteunen.

6 maanden is absoluut niet achterhaald, een CB die dat tegen je zegt luistert beter naar de artsenbezoekers van Nutricia dan naar z'n eigen Inspectie Volksgezondheid.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Alles wat hierboven staat....
    Hier ook begonnen met 6 maanden!

7. fafa

fafa Niet meer actief

Heb jij dan misschien (wetenschappelijke) artikelen waarin staat dat bijvoeden met 6 maanden beter is dan met 4 maanden?

De enige onderzoeken die ik kon vinden vergelijken vroeg bijvoeden (<4 maanden) met "gangbaar" bijvoeden (>4 maanden). :)

(berichtje klinkt een een beetje naar: "nou, bewijs het maar eens dan!", maar dat bedoel ik niet, dat komt door het medium ;). Ik ben gewoon oprecht op zoek naar wat meer info... En dan niet van bv.com)

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Er zijn voldoende onderzoeken naar 6 maanden exclusief borstvoeding maar beter dan dit of beter dan dat... dat is erg dubieus. Er zijn onderzoeken die aantonen wanneer de darmrijping sterk is verbeterd (vanaf 18 weken) en er zijn onderzoeken gedaan naar allergie ontwikkeling. Maar beter? Nee, dat hangt van je kind af. Waar men het over eens is.. NIET bijvoeden voor 18 weken (4 maanden) behalve op medisch advies en bv is de beste voeding die je je kind kunt geven

9. fafa

fafa Niet meer actief

"beter" is inderdaad een vage term.

zijn er dan onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen die met 6 maanden zijn bijgevoed -nu, danwel op latere leeftijd - minder kans hebben op allergieën/obesitas/suikerziekte/obstipatie/weet-ik-veel-wat dan kinderen die met 4 maanden zijn bijgevoed?

En niet zeggen "ja, die zijn er", linkjes wil zien!! ;)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb geen onderzoeken die ik zo uit mijn mouw kan schudden, ik hou me gewoon aan de adviezen die de WHO geeft en die bijvoorbeeld ook grote internationale organisaties van artsen overnemen. Als er echt overtuigende redenen komen om eerder bijvoeden aan te raden, dan komt de WHO echt wel met een aangepast advies. Ze herzien hun adviezen elke 3 maanden, en er is op dat punt nog niets gebeurd.
    Zelfde geldt voor de IGZ, een advies kan snel herzien worden, kijk maar naar de nieuwe adviezen m.b.t. vitamine D.

11. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Gaan we weer met de discussie!

Pro 6 maanden dames,
    misschien word het nu een keertje tijd om in te gaan zien dat bijvoeding vanaf 4 maanden misschien TOCH wel beter kan zijn.

Dat bijvoeden vanaf de 6 maanden juist kan zorgen voor meer allergieen ipv minder en zo zal je van beide partijen een hoop voors en tegens hebben. As usual...

Aggg feit blijft toch echt dat elk kindje anders is, maar bijvoeden voor de 6 maanden kan dus echt ABSOLUUT geen kwaad.

12. adi

adi Niet meer actief

Nee, die zijn er niet (iig niet wetenschappelijk aangetoond), en dat maakt het wat lastiger. Overigens zul je op alle bv-sites lezen dat 6 maande DE enige waarheid is, maar dat gaat meer uit van de borstvoeding.
    Moedermelk is voldoende tot 6 mnd en de productie kan in gevaar komen door vroeg bijvoeden (zelfs met water). Dat is een heel ander verhaal dan dat het kind vanzelfsprekend meer kans heeft op allergien met bijvoeding met 5mnd.
    De rijping vd darmen is natuurlijk een feit, maar wat de werkelijke gevolgen zijn (en aangetoond!) Van iets eerder bijvoeden ben ik ook benieuwd naar.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De WHO gaat uit van borstvoeding. Ik ook.

14. Onje

Onje Niet meer actief

Wij zijn begonnen met 3 maanden.
    Ik zou zeggen luister naar jezelf/je kindje!

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In het geval van 3 maanden zou ik zeggen.. luister naar een arts. In alle andere gevallen: niet beginnen voor 4 maanden.

16. Onje

Onje Niet meer actief

Gelukkig doen we allemaal wat wij het beste vinden voor ons kindje en ja de meningen verschillen daarin nogal.
    Dus lekker naar jezelf en je kindje luisteren.

Succes!

17. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Aggg feit blijft toch echt dat elk kindje anders is, maar bijvoeden voor de 6 maanden kan dus echt ABSOLUUT geen kwaad.[/QUOTE]

Bij ons kindje helaas wel.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bij ons kindje helaas wel.[/QUOTE]

Wil je dat een beetje toelichten. Het staat er nu zo 'simpel'

@Onje.. natuurlijk doen we dat maar het lijkt me heel juist om hier heel duidelijk neer te zetten dat bijvoeding voor 4 maanden ernstig wordt afgeraden behalve wanneer hier medische redenen voor zijn (en dus op aangeven van een arts).

19. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Wil je dat een beetje toelichten. Het staat er nu zo 'simpel'

@Onje.. natuurlijk doen we dat maar het lijkt me heel juist om hier heel duidelijk neer te zetten dat bijvoeding voor 4 maanden ernstig wordt afgeraden behalve wanneer hier medische redenen voor zijn (en dus op aangeven van een arts).[/QUOTE]

ja hoor. Ik wil geen discussie over voor of tegen alleen dat het bij ieder kindje anders is. Wij zijn op advies van de kinderarts gaan bijvoeden met 5,5 maanden ivm reflux. Lang verhaal maar achteraf gezien bleken de darmen nog helemaal niet klaar. Resultaat ernstige KMA, en allergie voor andere eiwitten zoals in fruit, tarwe en bonen.

Deel Deze Pagina