Mijn dochter heeft de afgelopen 2x bij het cb een afbuigende lijn gehad. Zowel met gewicht, lengte en hoofdomtrek. Ze is bijna 10 maanden en weegt ongeveer 7,7 kilo. Met de geboorte woog ze 4660 gram. In het begin groeide ze ook niet hard, maar had wel super goede plas- en poepluiers. Daarna begon ze goed te groeien. Ze eet goed en krijgt nog 2x borstvoeding ('s ochtends en 's avonds). Verder krijgt ze minimaal 1 stuk fruit, minimaal 1 boterham en 1 warme maaltijd (minimaal 200 gram) met een toetje. Ze eet eigenlijk bijna altijd alles op. Toch voel ik me slecht, omdat ze 'niet echt goed groeit'. Ik vraag me af wat ik verkeerd doe?! Mijn eerste dochter groeide als kool op mijn borstvoeding (heeft ze gekregen tot ruim 6 maanden). Ik moet nog even wachten voor de volgende afspraak op het cb, maar ben heel benieuwd wat ze dan is gegroeid.
Lastig, wat me opvalt is dat ze naar 2x bv krijgt terwijl melk tot 1 jaar de hoofdvoeding is. Vanaf 1 jaar staat bijvoeding meer voorop en schuift bv wat meer naar de achtergrond. Hier eet zoon de vaste maaltijden mee en fruit/tussendoortje maar zeker ook nog 5x bv. Hij is net 1 jaar en qua gewicht komt het er niet aan. Ze bewegen veel en hebben daardoor ook veel voedingsstoffen nodig. Je zou ook calorie rijke maar gezonde dingen aan kunnen bieden zoals Griekse yoghurt, roomboter etc.
Ik vind het eigenlijk heel logisch dat de groei rond die leeftijd wat begint te stagneren en gelukkig de kinderarts met mij. Denk eens na, want beginnen de kleintjes rond die leeftijd steeds meer te doen? Juist ja, bewegen! Ze gaan meer verbranden. Wij hebben tot ruim 1,5 met onze zoon bij de ka gelopen (werd voor ieder consult gemeten en gewogen) en ze vond het niet meer dan logisch dat er ergens rond de 9-12 maanden een stagnatie in de groei kwam. Kinderen gaan zitten, rollen, tijgeren/kruipen, optrekken. Kortom: meer bewegen dus. Houd het in de gaten, maar je een slechte moeder voelen is nergens voor nodig.
Dank je voor je reactie. Je hebt gelijk! Hier kruipt ze als een dolle door de kamer en ze trekt zichzelf al omhoog op haar knietjes. Dan verbruiken ze ook meer energie. Het is alleen als ik haar vergelijk met haar zus dan zit er toch best een verschil tussen. Dat mag natuurlijk ook, maar op één of andere manier trek ik het met toch aan! Ze ziet er verder goed uit en is een blije gup
Je hoeft echt geen slechte moeder te vinden hoor als je kindje niet groeit. Meer dan hem een gezond en evenwichtig eetpatroon en een goede dag en nachtrust kun je hem niet gegeven qua groeien. Hier een meisje van 3,7 jaar en ze is maar 88 cm. Allerlei onderzoeken zijn gaande en ze weten niet waarom ze niet genoeg groeit.
Mijn zoontje van 7 maanden groeit nu ook ineens veel minder snel, Hij weegt nog geen 7 kilo, maar hij beweegt nu veel meer, en krijgt nu natuurlijk ook minder flessen als voorheen. Je bent geen slechte moeder..
Ik geef geen bv. Maar mijn dochter krijgt nog 3 flessen op een dag (tot 2 weken terug 4). Mij is verteld dat ze daarop groeien. Verder eet ze sinds kort 2 boterhammen en 2 st fruit. Misschien zou je haar bij de lunch een extra fles kunnen geven?
Ik denk ook dat het prima is als je kleintje wat kleiner is maar het verder goed doet. Hier ook een uk, maar ze at wel wat meer met 10 mnd, hetzelfde als jij schrijft maar dan nog plus ongeveer een halve boterham en een stuk fruit en wat kleine tussendoortjes. Oh en iets meer borstvoeding.
Meer bv idd. Stuk of 5 keer. Als dat niet meer haalbaar is zou ik een papfles toevoegen. Misschien is mijn zoon een grote eter hoor. Maar met 10 maanden kreeg hij nog 2 bv (had niet meer door nieuwe zs). En dan nog een papfles in de morgen, anderhalve boterham als lunch, stuk fruit rond 3 en 200 gram avondeten. Als drinken voor ernaast wappelsapjes zonder toevoegingen. Hij zit telkens precies op zijn curve. Maar ja energiebehoefte verschilt ook per kind.
Je moet je geen slechte moeder voelen hoor! Je doet gewoon wat je kan toch en ze eet goed dus is waarschijnlijk gewoon haar bouw ook. En zoals idd gezegd wordt verbranden ze rond die leeftijd ook meer! Ieder kind is anders en kan je eigenlijk niet met een gemiddelde vergelijken vind ik..
Onze dochter is zelfs wel eens afgevallen. Man wat voelde ik me slecht. Ik ben wat calorierijkere voeding gaan geven en meer kon ik niet doen toen is ze gelukkig weer gewoon gaan groeien. (Griekse yoghurt als toetje, boter op brood en door de ontbijtpap en volle melk, en wat vaker avocado als fruit)
Ik zou me geen zorgen maken. Zoals eerder gezegd bewegen ze nu meer en dat zorgt dat ze meer calorieën verbranden. Zolang ze genoeg binnen krijgt en niet ziek is kan het geen kwaad dat ze minder groeit. Niet elk kind is hetzelfde. Mijn zoontje was altijd gemiddeld tot hij ook begon te stagneren en af te buigen. En ineens ging het weer beter. Mijn dochter was altijd ver boven gemiddelde en nu ineens groeit ze volgens het CB hier ook niet meer (was 75.5cm een maand geleden en gisteren nog steeds) en is ze maar 400 gr in 35 dagen aangekomen. Maar dat was niet erg.
Ik zie dat ze ivm de geboorte ongeveer 4 groeilijnen gezakt is, dat is wel iets om in de gaten te houden misschien. Wat zegt het cb erover? Ze is geboren op de +2,5 lijn en groeit nu ongeveer op de -1lijn. Ik zou zelf graag weten hoe dat komt eigenlijk.
Ze gaat dus naar andere lijntjes toe in de curve? Passen die (beter) bij de verhoudingen zoals jullie die zelf ook hebben? Zoja, dan is er geen reden tot zorg. Ik lees terug dat ze zich heel erg ontwikkelt op dit moment, dus dan verwacht ik niet dat er iets aan de hand is en dat ze gewoon haar eigen lijntje nu opzoekt. Een van onze dochters was ook zo zwaar bij de geboorte en zakte rond deze periode ook heel erg af. Maar dat paste veel beter bij onze bouw dan hoe ze tot dan toe was, (vanaf geboorte op de bovenste lijntjes met lengte en gewicht, daarna naar benedengemiddeld qua lengte en gewicht).
Bij BV weet je niet hoeveel een kind per keer binnenkrijgt, dus zomaar roepen dat er maar 5 keer aangelegd moet worden, slaat helemaal nergens op. Qua zuivel heeft een kind tussen 6 en 12 maanden ongeveer 500 cc nodig. Als TS haar kind een toetje geeft en kindje krijgt kaas op brood en drinkt goed op die twee momenten, dan zit je echt wel aan die 500 cc en hoef je dus echt niet vaker aan te gaan leggen. Het kan natuurlijk zijn, dat de BV niet veel meer is en er dus wel wat zuiveltekort is, maar dan is het wel handig om dat eerst te achterhalen en niet zomaar te adviseren gewoon maar vaker aan te leggen.
Lastig hè, vooral met borstvoeding. Je weet gewoon niet wat ze binnen krijgen. Mijn dochter is nu ook 10 maanden en ook niet echt zwaar. Ze zit nu volgens mij wel op de gemiddelde lijn maar ze heeft er ook heel lang onder gezeten. Ik kan me er druk over blijven maken. Vooral als ik lees dat andere moeders idd nog 5 keer een voeding geven. Bij mijn dochter werkt het gewoon niet. Ik leg haar wel aan en dan blijft ze even heel lief liggen, want mama wil dat blijkbaar graag, maar ze drinkt echt niet hoor. Misschien 3 slokjes. Dus ik heb besloten dat ik me er maar gewoon niet meer druk om moet maken(dat probeer ik tenminste). Weet je als ze vrolijk zijn, actief en geen honger lijken te hebben is het goed volgens mij. Bij mij zeiden ze op het cb trouwens dat bijvoeding nu belangrijker wordt dan melk. O ja, ze krijgt hier: 's morgens bv + boterham 's middags 1 á 1,5 boterham + bv 's avonds circa 200 gram aardappels, groente en een toetje na en voor het naar bed gaan nog een fles pap Tussendoor 1x fruit en een koekje/soepstengel.
Hier een meisje van 4,5 en 94 cm. De hele molen door geweest niets gevonden. En het ligt echt bij haar want haar broertje Is nu 89 cm met 2,5 jaar
Bedankt voor jullie reacties! Zo te zien eet ze ongeveer net zoals jullie kindjes. Ze blijft gewoon een blij en vrolijk meisje en is constant bezig. Veel meer 'voeding' krijg ik er ook niet in, want dan eet ze de volgende maaltijd weer minder. Meestal geeft ze zelf aan wanneer het genoeg is geweest.