Mijn zoontje gaat de laatste week steeds rechtop zitten in bed. Het probleem is echter dat hij volgens mij zelf niet kan gaan liggen. Vannacht had ik hem weer neergelegd, ging hij weer zitten. Ik dacht, laat maar even en ben weg gegaan. Kwartiertje later weer kijken, sliep meneer gewoon zittend. Hij is een billenschuiver, dus vanuit kruiphouding gaan liggen doet hij ook niet. Herkent iemand dit en hebben jullie tips hoe ik hem kan leren dat hij zelf kan gaan liggen?
Maar kan hij zelf gaan liggen als ie gewoon wakker is? Je zegt dat ie 1+ jaar is. Beheerst ie de basisbewegingen van: liggen-draaien op de buik-zitten-opstaan-zitten-draaien-liggen? Zo niet, zou ik dat wel intensief gaan oefenen, want anders is ie heel beperkt in zijn motorische ontwikkeling. Als het alleen 's nachts is zou ik hem elke keer met jouw begeleiding zelf laten gaan liggen. Zolang jij hem blijft neerleggen zal ie het niet leren.
dat moeten ze echt zelf leren helaas. als hij dan slaapt leg hem daarna wel weer plat. maar je zult hem waarschijnlijk als hij gaat staat en nog niet terug kan gaan zitten ook wel eens terug moeten leggen
Tja ik zou zeggen leer het niet zelf maar ga naar fysio en vraag daar bepaalde oefeningen voor dat soort spieren en kan die gelijk kijken naar motorische ontwikkeling. Je gaat ook toch geen waterkraan repareren en belt loodgieter? En kind is toch wat anders en als je daar wel oefeningen verkeerd aanpakt belemmer je hem juist met ontwikkeling. Billenshuiven is zoiezo afwijkende ontwikkeling niet dat het slecht is gewoon anders maar daarbij extra toezicht altijd handig. Mocht alles goed zijn na 1 behandeling ben je thuis en alles is prima. Als niet krijgt je oefeningen voor je zoon om hem stimuleren gaan zitten zelfstandig tot normaal kruipen. Kruipen is erg belagrijk voor kind er zitten bepaalde prikkelpunten op hand en knie. Fysio is gratis en heeft geen verwijzing nodig als he besluit gaan Ik herken het niet. Als hij zelfstandig van zitten niet kan liggen heeft hij dat motoriek gemist. Oefenen als ik kijk na wat kind doen is zeg maar door zijkant steeds handje op grond-draaien op buik -dan op rug. Of gelijk van zijkant draai naar rug. Hoe je dat oefening precies uitvoert weet ik niet daarvoor moet speciefiek je zoontje gekeken worden van wat hij al kan en niet.
Het gaan liggen gaat hier ook niet geheel zonder kopstoten hoor. Soms hoor ik s nachts gewoon een harde knal omdat ze weer in dr slaap zich heeft laten neerstorten..maar ze gaat ook echt in dr slaap zitten en gaat dus niet actief liggen maar kiept gewoon om. Als ze gewoon wakkeer is probeert ze wel rustig te gaan liggen maar stoot toch erg vaak dr hoofdje erbij. Lijkt me ook niet meer dan logisch...in verhouding toch een behoorlijk zwaar ding.' Mijn dochter gaat soms als ze staat voorover en dan land ze op dr handjes...legt dr voorhoofd op de grond en kiept dan naar de zijkant..Maar dat is denk ik niet de meest handige manier
Mijn dochter had dat met staan en weer gaan zitten, dat lukte gewoon niet meteen. Uiteindelijk leerde ze dat gewoon vanzelf, was gewoon een kwestie van tijd. Ik moest haar dus in bed wel eens gaan neerleggen als ze 'vast' stond, kwestie van even een tijdje doen tot ze het zelf kon.
Mij ook ... onze kinderen hadden in het begij van het gaan leren zitten en gaan leren staan ook dat ze niet wisten hoe ze terug moesten. Heeeel vermoeiend omdat ze beide 's nachts wakker werden omdat ze per ongeluk waren gaan zitten of staan. ik legde ze zelf weer meer (en dat 4-5-6x op een avond/nacht) en oefende overdag met gaan zitten en gaan liggen. Uiteindelijk heeft het denk ik bij beide problemen een week of twee geduurd en toen zat het erin en konden ze het wel.
Hier precies hetzelfde hoor. Vooral bij van staan naar liggen in bed. Moest er soms wel 20 keer uit om hem neer te leggen, want dan was het brullen, maar slapend staan ging ook niet Uiteindelijk redelijk snel zelf geleerd.