Ik ben nog niet zwanger, maar hopelijk spoedig wel. Nu weet ik dat ik met familie aankomende zomer meermalig naar restaurants ga. Ik ben nieuwsgierig of het wel verstandig is om salades te nemen (Listeria) en of vis of ander voedsel van een lopend buffet wel slim is om te eten. En is er dan ook nog verschil tussen een koud of warm gerecht? Verder weet ik dat je beter geen softijs kunt nemen in verband met bacteriën in de machine. Geldt dit ook voor een slagroommachine? Misschien vind je het een beetje voorbarig, maar ik wil dit ook gewoon weten uit nieuwsgierigheid. Ook al ben ik niet zwanger, dan gaan er ook andere zwangere vrouwen mee. Dus dan wil ik bovenstaande wel voor hen weten.
Beste Jellebelle, Zolang je nog niet zwanger bent kun je eigenlijk alles eten. Het enige wat nu belangrijk is dat je wel foliumzuur slikt, aangezien je wel zwanger wilt worden. Voor wat betreft de zwangere dames die met je mee gaan eten: als de sla en groenten goed gewassen zijn bestaat er geen kans op listeria-bacterie. Bij twijfel kunnen ze saladebar overslaan. Dit zijn verder de adviezen van het Voedingscentrum: Eten en drinken tijdens de zwangerschap | Voedingscentrum Heel veel succes de komende periode. groet, Anne