Hi! Mijn man en ik vinden het belangrijk dat we onze kinderen niet te jong suiker en of andere erg bewerkte producten geven. Mijn man is vroeger erg dik geweest en ik heb ook geen goede opvoeding qua eten gehad en dus willen wij dit anders voor onze dochter. Nu is het zo dat dus bij mijn schoonouders thuis normaal is dat de kinderen bij binnenkomst iets lekkers krijgen, Cola, Reep chocola, chips etc. Ook het nichtje van net 1 jaar oud eet gewoon chocola en chips en vruchtensappen en andere ongezonde dingen. Wij willen dit niet voor onze dochter en waarschijnlijk als we dit aangeven gebeurt dit ook niet, maar als de neefjes en nichtjes dit wel krijgen zijn wij bang dat dit een soort strijd gaat opleveren tussen onze dochter en ons (“ja maar *nichtje* mag dat wel”) Heeft iemand hier ervaring mee hoe daarmee om te gaan? Wij worden namelijk straks waarschijnlijk als de raren aangezien terwijl; mijn man was als kind zijnde hoofdzakelijk dik door al het lekkers wat hij extra kreeg en dat willen wij niet voor haar. Ik merk dat we het enorm lastig vinden en niet willen dat ons kind ons als boosdoener gaat zien. Ze mag als ze wat ouder is heus wel een keer wat lekkers, maar op onze tijden en niet elke keer als we naar opa en oma gaan.. liefde wordt niet gekocht door eten, maar zo gaat het daar in huis dus wel iemand advies, tips, dingen om dit te omzijlen?
Wat goed dat jullie hier zo bewust mee omgaan. Ga er over in gesprek. Jullie keuzes moeten gerespecteerd worden. Wat misschien een goede optie is om ze keuzes te geven met iets wat ze wel mogen geven. Hier waren ze bijvoorbeeld erg gek op frambozen of aardbeien. Wel lastiger om te bewaren. Maar anders misschien iets als maiswafels of maispuffs. Iets waar jullie zelf wel achter staan. Ook al is het dan toch verwennen met eten, maar dan wel binnen jullie grenzen. De komende tijd zal je dochter nog niet door hebben dat het anders dan bij de anderen.
Het heeft wat mij betreft alleen te maken met stevig in je schoenen staan en bij jezelf blijven. Ja pietje mag dat wel, maar wij doen dat niet. Zeker als ze jonger zijn, hoeft dat geen discussie te geven.
Hoe vaak komt het voor dat jullie dochter en nichtjes/neefjes tegelijk bij opa en oma zijn? Wij willen ook niet dat onze zoon te pas en te onpas suikers en slecht voedsel binnen krijgt, maar zo af en toe een keertje doen wij niet zo moeilijk over. Ook van af en toe een keertje een koekje of snoepje word je natuurlijk niet meteen te dik. Ik zou er dus zelf niet zo'n probleem van maken als het gewoon af en toe eens is. Is het 3x per week is het uiteraard een ander verhaal en zou ik duidelijk zijn naar je schoonouders toe dat jullie dit niet willen. Vraag desnoods of ze lekker wat fruit/groente in huis halen en dat uitdelen aan de kindjes.
Ik nam toen ze klein waren altijd zelf iets mee. Ze dronken hun eigen drinken uit hun eigen beker, dus geen ‘discussies’ over limonade of frisdrank. En ik had ook bv fruit en een koekje bij me, zodat ze geen taart kregen ofzo. Hier hadden ze ook koemelkallergie en heeft opa 1x een hap slagroom gegeven terwijl we heel duidelijk zeiden dat dat niet mocht, daarom toen besloten altijd zelf iets mee te nemen en alleen dat te geven. Op een gegeven moment zijn we wel gegaan naar een glas drinken daar, stukje taart af en toe etc - maar toen waren ze zeker geen baby of dreumes meer. Ik denk een jaar of 3.
Voor nu kun je gewoon aangeven dat je niet wilt dat je kind dit krijgt. Ben echt niet streng met het snoepen maar met 1 jaar chips en chocolade gaat ook bij mij een stapje te ver. Tegen de tijd dat je kind echt bewust wordt en naar jullie toe kan verwoorden dat de anderen het wel mogen maar zij niet kun je kijken of je een middenweg kunt vinden. Ligt er ook aan hoe vaak jullie allemaal bij opa en oma zijn. Als dit b.v 1 x per maand is, of alleen tijdens de verjaardagen is het verhaal natuurlijk anders dan wanneer dit b.v 3 x per week is.
Ik zou gewoon zelf wat meenemen. Ik ben niet zo moeilijk met suiker of andere zoetigheid maar wat jij beschrijft zou ik voor een 1 jarige (en eigenlijk ook voor mijn oudere kids) wel overdreven vinden. Ik nam tot 2-3 jaar sowieso altijd hun eigen beker mee, dus daar kan je dan water in doen of net wat voor jouw dochter oké is om te drinken en dan een tussendoortje wat jij wel passend vind. En dan zal jullie dochter gewoon moeten leren dat je niet altijd krijgt wat een ander krijgt. Ongeacht waar het om gaat moeten kinderen dat toch leren en ik vind dat je daar niet vroeg genoeg mee kan beginnen. Voor elke ouder is de grens anders en in elk gezin gelden andere regels, probeer ik de oudsten hier heel erg mee te geven. En natuurlijk maken we ook wel eens ergens een uitzondering voor ze als blijkt dat ze anders erg buiten de boot zouden vallen en het voor ons in dat geval wat minder strikt genomen mag worden.
Ik zeg altijd, tja ik ben niet de moeder van.. die bepaalt dat voor haar kind en ik voor jou. Ik heb niet zoveel angst voor ‘de boosdoener’ zijn. Want als de een 20 cadeaus krijgt op z’n verjaardag ga ik dat ook niet ineens doen. Vind mijn dochter ook heel stom. En van mij mag mijn kind mij heeeel stom vinden op zo’n moment. Ze mag er nog bij stampvoeten ook Maar ik ben nog steeds de liefste moeder ooit aldus diezelfde dochter Dus bedenk vooral waar jullie als ouders achter staan en dan komt dat helemaal goed.
Misschien kun je een onderscheid maken tussenals jullie met familie bij elkaar zijn voor een feestje en gewoon een regulier bezoek waar de neefjes en nichtjes er niet bij zijn. Op een feestje kan er misschien wat meer. Maar op reguliere gewone bezoek dagen zou ik inderdaad het houden bij je eigen regels en grenzen hier. Ik denk dat tot een jaar of 2 een kindje niet perse moeilijk hoeft te doen als het ene kindje cola krijgt en het andere kindje water. Later gaan ze dat uiteraard wel merken. Sowieso vind ik het niet nodig dat kinder zo jong al cola, chocolade en chips krijgen. Ook nu zoon ouder is krijgt hij dit wel bij een feestje maar echt niet bij ieder bezoekje. Of bijv. wel chocolade, maar dan is het daarna ook klaar. 1 lekker ding vind ik dan wel genoeg. Niet en en en en.