Hoi, Ik zie dat dit onderwerp een beetje lijkt op een eerder onderwerp, maar toch net wat anders, dus plaats m toch: Mijn ouders hebben een week een huis gehuurd in zuid frankrijk en ons uitgenodigd om ook te komen, derde week april. Ons tweede zoontje is dan bijna 3 maanden (nu 3 weken), onze andere zoon is 3 jaar. We twijfelen of we met het vliegtuig zullen gaan of met de auto. Vliegtuig is makkelijker maar duurder, ook omdat we ter plekke dan nog een auto moeten huren. Auto goedkoper en handiger want dan hebben we alles meteen bij ons, we hebben wel een kleine auto. Ik heb met de auto nog niet eerder met kinderen zo'n lang stuk gereden, al helemaal niet met zo'n kleintje. Het is ongeveer 1200 km, en ik dacht om dan snachts te gaan rijden (ook omdat andere zoontje dan kan slapen, die trekt t anders ook lastig, zo'n lang stuk in de auto denk ik). en dan wel elke 3 uur te stoppen, sowieso voor borstvoeding. Is dit reeel denken jullie? met name wat betreft met een baby van 3 maanden? Nu gaat alles okee met hem op wat krampjes na. Aan andere kant, snachts rijden is natuurlijk niet zo fijn als er iets gebeurt of kind niet lekker is oid. En mogen ze zo lang in maxi cosi? (met tussenpozen). Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben, al verschilt t natuurlijk per persoon en kind.
Met de auto, ja, dat zou kunnen. Het is wel een hele rit maar als jullie vaak genoeg stoppen en het rustig aan doen, moet het te doen zijn. Zou je ook willen aanraden een (gekwalificeerde) reiswieg te huren. Dan kan hij languit en gewoon lekker slapen. Maar dan moet je andere kindje natuurlijk ook in de auto passen. Ik neem aan dat hij gewoon in een autostoeltje zit?
Ja het kan zeker. Vaak genoeg stoppen denk ik. Al lijkt het me niets zo eind te rijden met twee kids en helemaal niet met zon kleintje. Maar dat is heel persoonlijk!
Wij hebben besloten dit jaar ook met de auto te gaan, naar Italië. Jongste zal dan wel iets ouder zijn, zo'n 6 maanden. Maar de voornaamste reden: met het vliegtuig ben je óók lang onderweg, en heb je veel minder de regie in eigen handen. Ook al is de vlucht maar een paar uur, je moet naar het vliegveld rijden, ruim vantevoren daar zijn voor het inchecken, wachten op het boarden, taxiën, wachten op je koffers, dan weer een auto/bus in naar de plaats van bestemming... Ben je zo ook alweer 10-12 uur verder hoor. Gedaan met de oudste, en het viel me ook niet heel erg tegen ofzo, maar nu vind ik het wel een fijn idee dat we met de auto gaan. Je hebt inderdaad alle spullen bij de hand, je kunt stoppen waar en wanneer je wilt, je hebt zelf wat meer rust (als de een rijdt 's nachts kan de ander ook even z'n ogen dichtdoen), lijkt me een rustigere omgeving voor de kinderen, je hebt daar de auto... Maar moet zeggen, wij nemen wel een grote auto (station) mee, met een dakkoffer (en nee, we gaan niet kamperen, we gaan ook in een huisje, het is echt voor alle troep haha). Ik weet niet of ik het net zo'n comfortabel idee zou vinden als we alles in een kleine auto kwijt zouden moeten.. Kun je anders niet die periode met iemand van auto ruilen, een familielid ofzo? Of jullie spullen in je ouders auto gooien. Oh, en in een vliegtuig zitten als je kindje niet zo lekker is, is ook niet ideaal Ik zou het dus doen. En dat maxi-cosi verhaal, tja, neem regelmatig een pauze, laat ze alles even strekken, maar een keertje wat langer in die maxi-cosi zitten zorgt er echt niet voor dat er meteen van alles en nog wat verkeerd gaat zitten. Fijne vakantie! P.s. een vriendin van me had bij de autovakantie besloten om de reis in 2x te doen, en wel overdag. Maar dan na ruim 600 km, ergens stoppen en daar overnachten. Dit om het ritme er een beetje in te houden, en dat iedereen gewoon goed kon slapen en uitgerust zou zijn. Wellicht ook een idee.
Wij rijden al jarenlang met de kids heel Europa door, ook als ze zo jong zijn. Ik vind het prima kunnen. Op zich maakte het voor ons niet zoveel uit of we nou 's nachts of overdag reden. Als ze nog zo jong zijn slapen ze nog best veel en in de auto vaak helemaal. Ik zou dus zeggen: gewoon doen!
Wij gaan ook voor de 3 x , rijden snachts en ze slapen gewoon de hele nacht door . Toen we alleen onze dochter nog hadden was ze net 1 We hebben haar gewoon in bed gelegd de auto helemaal in geladen en om 22u haar uit bed gehaald in de maxicosi , ze is een klein meisje dus paste nog . En karre met die handel toen we daar waren werd ze wakker , en we hopen dat t in juni weer zo goed gaat .alleen zit m'n dochter in een grote autostoel (verhoger met rugleuning) En die kan dus niet plat . De stoel van de kleinte wel , moet nog ff kijken hoe we haar comfortabel mee kunnen nemen
Bedankt voor jullie reacties! Klinkt alsof de meesten het geen probleem vinden, dat doet me toch wel weer meer naar een autoreis toe neigen. Nog even nadenken over wel of niet snachts rijden en evt ergens overnachten. En ga maar eens kijken voor een dakkoffer... groetjes!
Hangt er ook vanaf hoe je kindje is, het ene kindje is het andere niet. Als je een kindje hebt dat nog steeds veel huilt doo rkrampjes, maar van autorijden rustig wordt en slaapt, prima. Gaat je kindje e rjuist erger van huilen dan is het weer een ander verhaal. Vliegtuig kan heel goed gaan, maar je kan ook 3 uur met een huilende baby zitten. Vaak is het van tevoren niet te vorospellen. Ook snachts rijden is niet altijd de beste optie, meerdere keren gehoord dat kinderen dan helemaal niet sliepen en oervervelend werden doo rhet slaaptekort. Ik zou t zelf niet doen, maar dat is meer omdat mijn zoontje met 3 maanden nog echt veel huilde door krampjes en reflux.
Toevallig heb ik ook gereageerd in het topic wat je denk ik bedoelde. Wij zijn met een kleine van 4,5 maanden naar Winterberg geweest (uiteindelijk 6 uur in de auto gezeten, dus niet zo lang als jullie gaan) en de reis opzich ging erg goed (veel geslapen en lekker naar buiten zitten kijken). Helaas moest onze kleine daarna wel heel de reis verwerken en heeft heel de nacht gehuild (en gekrijst). De terugweg was het exact hetzelfde.