Nou weet ik natuurlijk wel dat elk kindje zijn eigen ontwikkeling heeft, maar ik vroeg me af wanneer jullie kindje zijn / haar eerste woordje zei en dat het praten echt op gang kwam. graag reacties!!
Voor ze 1 werd was het voornamelijk mama en bal. Maar ik moet zeggen dat ze nu sinds een maand of 2 begint met korte zinnen als "opa stoel" en "naam neefje en naam andere neefje thuis". Ze kent al heel veel woorden en begint nu te combineren. Voor veel mensen is het nog onverstaanbaar en ze heeft voor meedere dingen hetzelfde woord (bijvoorbeeld "toes" voor stoel, toren en tosti). Ik vind d'r taaltje super cute. Daarbij moet ik zeggen dat we d'r tweetalig opvoeden. Zo kan ze bijvoorbeeld al een tijd alle lichaamsdelen in twee talen aanwijzen.
Mijn zoons eerste woord was "auto", hij was toen 10 mnd. Met 11 mnd zei hij nog steeds alleen "auto", maar dan ongeveer 150 x per dag (nee, ik overdrijf niet). Hij is ook echt helemaal gefascineerd van auto's. Nu, met 16 mnd, zegt ie ook papa, opa, koek, open, lamp, klok. Maar....auto blijft favoriet.
Hier zei ze met 5 mnd mamma. 6 mnd pappa,oma en bah. Met 12 mnd zei ze: mamma Pappa, oma,opa,bal,happen,etuh (eten) Dalelle (zus Daniëlle ) Mika ( broer Mika ) Ikky ( broer Nicky ) hebben,kijk eens, ella (zijzelf heet Isabella ) poes,uit, Ikke, bah! Vies, Woef, o oooooo, die. Nu met 13 mnd en zit op zo'n 35 woordjes. En maakt korte 3 zinnetjes. Net als gisteren bij het cb toen ze een torentje had gebouwd en omgooide: mamma! Kijk eens! Mooi! Ook als ze iets wilt hebben zegt ze: Ella die hebben! En dan wijst ze er naar. Cb -arts zei dat ze flink voor liep maar daar antwoorde ik op: wat wil je met 2 broers en 1 zus en veel neven en nichten die de oren van je hoofd af kletsen Ze neemt alles over. Net een pappegaai
Mama was zijn eerste woordmet 9/10maanden? Met 15 maanden nu zegt hij mama papa auto bah aapie(knuffel) ,aaien oma opa beer En in het turks een paar woorden.
Met een maand of 7 mama en daar zijn nuvwel wat woordjes bijgekomen. Aai, koe, amen, Papa, hoera, maar zinnetjes worden nog niet gemaakt
Hier een hele snelle en goede prater. Toen ze 8 maand was zei ze echt papa en mama, en langzaam aan kwamen daar woordjes bij. Met 14 maand zei ze al bijna 50 woordjes😱 en met 1,5 maakte ze korte zinnen. Qua taal was ze erg vlot maar lopen deed ze pas met 18 maand. Ben benieuwd of ons zoontje ook zo vlug gaat praten.
Z'n eerste woordje was eten, met een maand of 8 (best grappig aangezien hij dus ook eet als een bouwvakker ). Inmiddels is het repertoire uitgebreid tot mama, papa, auto, die, daar, kijk, hondshj (hondje, z'n favo knuffel), ut (wat volgens mij buiten betekent) en nee. Zinnetjes maakt hij nog niet, maar hij is wel heel erg druk aan het kletsen in z'n eigen taaltje en wordt ook boos als ik het dan niet snap. Onverstaanbaar maar je hoort echt al de Nederlandse klanken er in terug. Leuke fase vind ik dit
Mijn zoon is 16 maanden en zegt papa, mama en opa wat ook gelijk staat voor oma. papa en mama zei hij al voor z'n 1e verjaardag. Hij kent wel veel woorden maar spreekt ze niet uit. Bal, auto, plant, boom, bloem, lamp, bord, beker, vork, stoel etc weet hij allemaal aan te wijzen
Zoontje hier is 18 maanden en kletst heel veel, versta er alleen helemaal niks van. De woordjes die hij kan zeggen zijn: papa, mama, auto, bal, opa/oma (soms), eten, tenen en verder is het vooral veel dieee, uuhhuuhh. 2 woord zinnetjes of meer zie ik hier voorlopig nog niet gebeuren eigenlijk, hij is volgens mij niet zo vlot. Moet wel zeggen dat hij heel veel begrijpt, hij kan al heel goed opdrachtjes opvolgen.
Nou hier een die alles begrijpt wat ik tegen hem zeg , maar verder dan mama en papa zijn we nog niet gekomen
Zoon kon met 20 maanden al ruim 50 woorden (die hij ook begrijpt ) Alleen Mama en oma weigerd hij😑
Wat zijn echte woordjes? Mijn dochter 'zegt' ook al maanden papa en jaja maar het zijn meer klanken en oefenen dan dat ze echt wat bedoelt.
Hier begonnen ze alledrie met 7 maanden met de eerste woordjes, waarbij de oudste rond haar eerste verjaardag op zo'n 20 woorden zat waarna ze vrij snel ging combineren tot 2-woordszinnen. De andere twee deden dat wat later.
Kleine draak hier begrijpt wel ontzettend veel worden (als je hem vraagt om iets te pakken of iets te doen, dan snapt hij heel goed wat je bedoelt), maar een zinnig woord? Nee dat komt er nog niet uit Hij is wel de hele dag aan het kletsen, en aan het zingen, maar niks verstaanbaars dus. Zelfs nog geen pappa en mamma, blijkbaar is praten niet interessant
Mijn zoontje wordt over 2 weken 1 en zegt nog niks (behalve maaamamaaaaammamama) Oudste was ook laat met praten, zei met 14 maanden pas papa en mama en met 2 jaar eigenlijk nog niks verstaanbaars, wij wisten wel wat hij bedoelde maar een buitenstaander niet. Met 2,5 jaar begon hij pas echt goed te praten en vanaf toen ging het ook in een vlug tempo.
Eerste woordjes waren papa en mama, met een maand of 9. Daar is het een hele poos bij gebleven. Nu met 14 maanden zegt ze ook nog lamp, bal, mjam-mjam (betekent eten), hap, klaar, aai, miauw, woef, boe, opa, oma, bah, beer, oorbel (oobew), die, dag, ja, nee, stappen, baby, hoi. En ze kan hinneken, blaten, knorren, balken en snuffen als een konijntje Ze maakt nog geen zinnen van 2 woorden oid. Heel veel woorden kent ze wel en iedere week leert ze een paar van die woorden ook zelf uitspreken. Het gaat nu echt ontzettend hard!
Wilde toevallig ook deze vraag stellen hier nog niets behalve iets wat op ja en nee lijkt en wadawada wat straks denk ik mama moet worden (of papa hihi)
Met een maand of 7 papa en mama. Nu met 11 maanden papa, mama, oma, bah, ja, ne (is nee), di (dit) En verder heel veel onverstaanbaar gebrabbel waar zijn broer en zus helemaal dubbel om kunnen liggen