Hallo, ik zat net op de site van het voedingscentrum te kijken voor een voedingsschema en schrok daar een beetje van. In hun schema's wordt niets meer gepureerd, alles gewoon aangeboden, hooguit geprakt. Mijn zoontje eet op het moment nauwelijks stukjes. Nu is hij net flink ziek geweest (hij heeft vocht achter zijn trommelvliesjes, en zijn koorts begint nu na ruim een week eindelijk te zakken), en heeft antibiotica, de vorige oorontsteking met antibiotica is vier weken geleden... Maar goed; na de vorige keer ziekte is hij heel slecht gaan eten, een kwart flesje pap 's ochtends, een half fruithapje in de ochtend (gepureerd dus), een halve fles in de middag, een klein stukje koek in de middag, een half potje avondeten en een halve fles 's avonds, hij drinkt gelukkig wel sap. En we hebben het over een mannetje dat eerst drie volle flessen dronk, 200 gram fruit en avondeten at en anderhalve boterham per dag. Maar goed, hij eet dus erg slecht en als ik hem stukjes geef van fruit bijv. eet hij er millimetertjes af en stopt na een cm ermee. En weigert de rest, tenzij het gepureerd is. Brood draait hij zijn hoofdje voor weg, avondeten eet hij alleen als het gepureerd is, wel wat grover dan. Koekjes hapt hij wel wat af. Moet ik me nu zorgen gaan maken, of zou het gewoon ook bij het ziek zijn horen? Hij heeft altijd wel stukjes brood en koek gegeten, met fruit en avondeten is het wel altijd wat lastig geweest. Ik twijfel zo, vind het al vervelend dat hij steeds ziek is (buisjes worden nog afgeraden) en zo verschrikkelijk weinig eet, hij is echt afgevallen in die weken... En daarom wil ik eigenlijk van het eten verder nu geen issue maken (we hebben zo al zorgen genoeg om zijn terugkerende oorontstekingen, slechte eten, en zijn hele slechte slapen (ik besef wel dat dat allemaal samenhangt hoor). Maar aan de andere kant, hij eet nu feitelijk helemaal geen stukjes meer en we gaan dus eerder achteruit dan vooruit. Heeft iemand tips? Groetjes Anna
Kauwen doet ontzettend pijn met oorontsteking, dus heel normaal dat hij liever gepureerd wil. Ik zou eraan toegeven en wachten tot de oorontstekingen volledig onder controle zijn. Verder is drinken en melkvoeding belangrijker dan vast voedsel, alles wat hij van bijvoeding eet is mooi meegenomen; Maar als hij straks beter is moet je je wel voorbereiden op een overgangsperiode naar losse stukken. Hij eet nu geen fruit en groente in stukjes omdat hij het niet anders kent dan gepureerd. Daarom is het met brood anders, dit heb je nooit gepureerd neem ik aan . Hij moet dus als het ware opnieuw leren eten. Hij zal in het begin veel smeren, erin knijpen, het laten vallen... heb geduld en blijf het in stukken aanbieden, elk hapje dat naar binnen gaat is mooi meegenomen en dat onderzoeken is ook eten. Op den duur zal hij steeds meer zo gaan eten en ook niet meer gevoerd willen worden (die fase komt sowieso). Hij zal er steeds handiger in worden, maar heeft wel tijd nodig. Mijn dochter eet niets anders dan in stukken (en geprakt ernaast), en ze eet zelfstandig sinds 7 maanden. Ik krijg er niets meer in met de lepel, ze wil hem zelf vasthouden en eet grotendeels met haar handen.
Haha, nee, brood heb ik nooit gepureerd. Fruit en groenten wel altijd zelf gekookt, dus zoonlief is wel gewend aan stukjes rijst, pasta, ed. Dat hij een beetje later hiermee is, is door zijn oorontstekingen te verwachten (het valt mij erg mee dat hij zich verder zo goed ontwikkelt, hij loopt aan de hand, herkent best wel wat woordjes, brabbelt en doet volop. Als je dan in gedachten houdt, dat hij 's nachts nog nooit langer dan 2 uur aan een stuk geslapen heeft, meestal uren heel onrustig (rechtop bij mij) slaapt door oorpijn, eens per drie weken weer koorts/verhoging heeft, en dan ook slecht hoort, blijkt hij toch heel wat te kunnen hebben. Maar je reactie heeft me wel op een idee gebracht. Hij kan natuurlijk best nu al eten gaan onderzoeken. Dus als ik zijn fruit aan het maken ben, geef ik hem gewoon vast stukken fruit in zijn hand. Hij doet idd alles wat jij beschrijft, vooral op de grond gooien, maar dan is hij er in elk geval vast bekend mee. En als alles op de grond ligt, krijgt hij gewoon zijn fruit met een lepeltje. Zelf eten heeft hij ook geprobeerd hoor, maar hij laat daar nu gewoon een terugval in zien, waarschijnlijk door weinig honger en pijn bij het kauwen... Bedankt voor je reactie! Groetjes Anna
Hier ook terugval in eten tijdens en na ziekte.... Frustrerend als je kindje al erg klein is en niet kan veroorloven af te vallen. In die slechte perioden gaf ik het toch gepureerd (nadat ik het eerst in stukjes heb geprobeerd). Vorige maand heb ik besloten echt niet meer te pureren, was er klaar mee en ze was niet meer ziek, maar toen was ze al 13 maanden. En het eten gaat tegenwoordig erg goed. Ik prik dingen op een vorkje en zij hapt het eraf. Regelmatig eet ze meer dan haar zus van 2,5 Fruit is trouwens nog steeds lastig. Banaan gaat goed, maar de rest heeft nog meer tijd nodig ben ik bang.
Hier is het na ziek zijn ook altijd nog een hele tijd 'uitzieken' wat betreft eten... Dus dat vind ik zeker niet vreemd! Maar het is inderdaad wel goed om hem vast te laten wennen aan stukken en gewoon zelf laten eten. Ook het brood...