Gisteren werd me gevraagd of Nikki ook plat op haar voetjes staat/loopt. Dit doet ze dus niet, nooit gedaan ook. Er werd me aangeraden om contact te zoeken met CB of HA, want het zou kunnen dat de pezen in haar voetjes te kort zijn om plat te kunnen staan en lopen. Nu heeft mijn oudste dit nooit gedaan of gehad dus dit is nieuw voor mij. Vraag me eigenlijk af of er meer kindjes zijn die dit doen of hebben gedaan met 15 maanden. Ook achter de loopwagen loopt ze op haar teentjes. Verklaren die artsen me niet voor gek als ik hierom ga bellen?
Volgens mij is het heel normaal dat ze in het begin om hun tenen lopen. Maar weet niet hoelang het begin is... Dus tot hoelang het mag zeg maar. Mijn zoontje (twee maandjes jonger) staat en loopt ook altijd op zijn tenen. H oelang loopt je meisje al? En als je haar hebt liggen, kun je dan de voeten wel recht omhoog krijgen? Zoals ze zouden moeten zitten bij het lopen zeg maar. Want als dat niet kan, dan zou het kunnen dat ze ook niet op platte voeten kan staan. Maar het lijkt me wel hoor dat ze dat gewoon kan
Ja, daar moet je wel even naar laten kijken. Daarbij ligt het er wel aan hoe lang ze al loopt; als ze pas loopt kijken ze het vaak nog even aan. Maar als je zegt dat je kindje helemaal nooit op platte voeten loopt is dat wel een reden om even naar CB/HA of fysio te gaan. Ook niet als ze stilstaat? Mijn oudste heeft altijd veel op haar tenen gelopen, ook gewoon, maar veel op haar tenen. Tot 2,5 jaar hebben we het aangekeken maar het werd niet beter en nu hebben we fysio. De pees van haar rechtervoet is (nu al) verkort door het op tenen lopen dus hopelijk kunnen we het met fysio genoeg oprekken. Anders wordt het wellicht steunzolen of in het ergste geval zelfs beugels om de benen te laten oprekken. Dus houd het in ieder geval goed in de gaten.
Wij hadden al standaard fysio en die heeft in de 'leren-lopen fase' al goed gekeken of de kinderen goed stappen op de hele voet. kindjes die net beginnen te lopen en kindjes die heel vroeg gaan lopen doen dit vaker op hun tenen. Maar nooit op platte voeten staan of lopen zou ik ook laten nakijken. heeft ze lang geoefend met stappen langs de meubels (eerst zijwaarts en dan voorwaarts), en heeft ze goed gekropen? Deze fases helpen bij de ontwikkeling van een goed evenwichtsgevoel bij het lopen.
Nikki loopt sinds haar verjaardag. Vanaf dat ze zich optrekt staat ze op haar teentjes, echt letterlijk op haar teentjes dus niet vanaf de bal van haar voet. Adi, tijgeren heeft ze overgeslagen en is meteen doorgegaan naar kruipen. Dit heeft ze niet heel lang gedaan eigenlijk. Stappen langs meubels heeft ze ook gedaan, maar alleen op haar teentjes. Eylem, Zelfs als ze stilstaat niet nee. Oh jeetje, jij hebt er helaas al ervaring mee! Ik hoop dat de beugels jullie meisje bespaard blijft! Ik ga nu het CB even bellen
Goed zo! en ik wil je echt adviseren om een doorverwijzing te vragen naar de kinderfysio. Cb kan jou hierin helemaal niet adviseren, ze kunnen signaleren, maar hebben vaak het handje van om te zeggen dat je het een half jaar oid moet aankijken. Als een fysio dit vindt ok, maar cb-vpk heeft er onvoldoende kennis van.
Adi, je hebt geen doorverwijzing nodig zelfs je kan gewoon naar een fysio. Wel even je aanvullende verzekering checken van tevoren maar voor kinderen worden sowieso 18 behandelingen vergoed. Fuchsia, goed idee om even langs te gaan en mochten ze je toch niet doorverwijzen naar een fysio zou ik zeker zelf een goede kinderfysio bellen. Want als ze zelfs niet kan stilstaan op platte voeten is het belangrijk dat er iemand met verstand naar kijkt.