Mijn zoontje krijgt nog een fles om 23.00. De rest van het schema ziet er zo uit: Tussen 06.00 en 07.00: 240 ml 10.00 fruit + thee/water 13.00 - 13.30 1 tot 2 boterhammen + 150 ml 16.00 tussendoortje + water 19.00 volledige avondmaaltijd + toetje 23.00 fles 210 + bambix Hij gaat om 20.00 naar bed en wordt dan standaard om 23.00 wakker. Als we dan water geven of een fles met minder melk dan wordt hij midden in de nacht wakker. Nikolai is een slechte slaper en een grote eter. Hij slaapt de meeste nachten nog niet door. Hoe kan ik deze fles afbouwen? Of gewoon er maar mee wachten totdat hij een keer het klokje rond gaat slapen. Ik ben eerder bang dat het een gewenning is. De fles na het avond eten geven is geen optie want het is al meerdere keren voor gekomen dat hij dan aan het overgeven was vanwege de hoeveelheid eten in zijn maag. En is het überhaupt slecht een kind met 9 maanden zo laat nog een fles te geven?
Misschien kun je het avondeten en dan ook de late fles wat vroeger geven? Ik vind van 13-19 met alleen een tussendoortje wel lang...
Mijn kind had iets voor die leeftijd nog een fles om 11 uur. Wij deden er pap doorheen. Ze sliep daar dan 6 a 7 uur op. Geleidelijk aan is ze langer gaan slapen en hebben we eens geprobeerd om die fles weg te laten. Dat gaat nu goed en ze gaat uiterlijk om 21.00 uur naar bed. Allicht zou je het eens kunnen proberen, want een kind van deze leeftijd heeft 's nachts geen voeding meer nodig. Een fles om 11 uur vind ik dus niet slecht omdat ik het zelf ook zo heb gedaan en het CB vond het prima. Het was hier het startsein richting de nacht doorslapen. Als je zegt dat hij een slechte slaper is, betwijfel ik of dat van de honger is. Heb je al eens gekeken naar mogelijke andere oorzaken? Tussen 4 en 7 is wel wat weinig ja. Ik zou hem dan ook eerder avondeten geven.
Het tussendoortje bestaat meestal uit een stuk fruit met een soepstengel en een koekje etc. Ik zal eens kijken of ik er wat mee kan doen. @Melloncollie, Nikolai is vanaf dag 1 een slechte slaper. Hij groeit goed en hij loopt eigenlijk ook onwijs voor. Hij doet nu al de eerste stapjes. Ziet er eerder naar uit dat de wereld in zijn ogen veel te spannend is om te gaan slapen 's nachts. Of moet ik proberen hem om 21.00 een fles te geven en hopen dat hij dan gaat doorslapen? Ik zit er eerlijk gezegd wel mee.
Een van de belangrijkste redenen voor slecht slapen na 6 maanden is TEVEEL eten.. Een kind moet al dat eten verwerken en krijgt daar last van. Stipt op hetzelfde tijdstip wakker worden is per definitie niet van de honger (want je hebt sommige dagen meer trek dan andere en dus niet altijd op precies hetzelfde moment trek) maar dat is gewenning. Mijn tip zou zijn, ga eens wat minder geven. ontbijt: maximaal 210 + bambix tussendoortje: fruit maximaal 2 stuks lunch: 1 -2 boterhammen met thee (geen melk) tussendoortje: rijstwafel of biscuit met sap/water avondeten: 200 gram + zuiveltoetje 100ml bijvoorbeeld yoghurt Probeer zware kost te vermijden Ik zou ook je kind 's avonds wat eerder laten eten (bijv. 18:00) en dan om een uur of 21:00 nog een flesje geven (maar een kleintje bijvoorbeeld met rijstebloem ipv bambix)
@Zwaantje, Nikolai wordt al maanden (ook al voor 6 maanden) meerdere keren per nacht wakker. Maar nu heb ik aan de andere kant wel de zekerheid dat hij minstens van 23.00 tot 05.00 doorslaapt. Ik dacht trouwens dat ze dan per dag nog 600 ml opvolgmelk moesten hebben of is het niet erg als dat ook minder is? pff moeilijk hoor.
Daar had ik onlangs ook een vraag over en het blijkt dus dat de adviezen uiteenlopen over de hoeveelheid opvolgmelk. I.v.m. vitamine D is raadzaam om tussen de 300 en 500 ml te geven. Daarin vat ik dan alle adviezen samen. Het lijkt me dat hij sowieso wel voldoende vocht binnenkrijgt. Ah een lekker ondernemend mannetje dus? Misschien kun je zijn dagprogramma wat aanpassen, prikkels minderen, meer structuur geven? Volgens mij hebben gevoelige kindjes (want dat is hij denk ik wel in bepaalde mate) daar zeer zeker baat bij. Zoals je het omschrijft komt het op mij over alsof het 's nachts wakker worden en die laatste fles meer een uiting zijn van zijn eigen onrust. Klopt dat? Wat zegt je CB hierover?
Dat is het probleem. Ik woon in het buitenland en ik heb geen CB. En de kinderarts helpt alleen bij 'medische' problemen.
Is er geen mogelijkheid om via internet een CB te bereiken? Is er geen opvoedkundig steunpunt in de buurt? Kan een vriendin in NL misschien de vragen voor je stellen? Ik weet niet waar je woont, misschien is het cultuurverschil te groot waardoor ze dat daar niet hebben.
Sara at rond 9 maanden om 18.00 uur een maaltijd met toetje en kreeg iets na 19.00 uur nog 120/4. Daar redde ze het op tot de volgende ochtend 7.30 uur.
Ik zou sowieso je schema aanpassen, zoals zwaantje deze heeft gegeven. Het avondeten valt nu wel erg laat... En dan zou ik het gewoon echt een paar dagen volhouden. Ik denk dat het gewenning is en dat dat dus weer moet worden afgeleerd. Wat doet hij als hij midden in de nacht wakker wordt?
Nee hoor, 600 ml opvolgmelk is niet perse nodig. Onthou maar: voor 6 maanden is het fles of borstvoeding + (indien gewenst) bijvoeding Na 6 maanden is het bijvoeding + fles of borstvoeding. Na 6 maanden mag bijvoeding flessen gaan vervangen. Niet gelijk natuurlijk maar geleidelijk wel. Dat betekent dat als je kindje goed ontbijt, luncht en avondeet de flessen eigenlijk overbodig zijn geworden. Flesvoeding moet je zien als een maaltijd en als je kindje gewoon volledige maaltijden eet dan is flesvoeding dus extra. Omdat ze tot een maand of 11 nog ongelofelijk hard groeien is een extra voeding prima maar daarna hoeft het zelfs helemaal niet meer. 2 flessen is met 9 maanden prima en dat is 400ml (mag ook wat minder dus ergens tussen de 300 en 500). 600ml is gewoon best veel naast al dat goeie eten.
hoi, je zoontje scheelt een maand met die van ons en wij gaven hem (hij is ook een grote eter) het volgende met 9 maanden: Tussen 06.00 en 07.00: 180ml voeding 8:30/9:00 1 boterham met fles/beker drinken 11:00 fruit 12:00 180 ml voeding (Daarna slaapje) 13.30/14:00 1 boterham met fles/beker drinken 15:00 soepstengel/koekje 17:00 volledige avondmaaltijd + toetje 20:00 180 ml voeding (+/-21:00 naar bed) Dit vond ik meteen een handig basis voor het afbouwen van de fles. Want dan kun je straks heel makkelijk de eerste fles eraf laten en 's ochtends beginnen met de boterham en gewoon drinken. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Wij zijn nu een maand verder dus en hebben de 1ste + 2de fles al afgebouwd, hij krijgt nu dus alleen nog een fles voor het slapen gaan.
Zwaantje, heb je ideeen over hoe je dit zou kunnen doorbreken? In de afgelopen weken zijn mijn zoontje en ik redelijk succesvol overgestapt van volledige borstvoeding (7 keer per dag) naar fles- en bijvoeding, maar hij blijft rond 4 uur wakker worden. Rond 22:00 uur krijgt hij een papfles (wordt zelf wakker), dus ik denk dat het om 4:00 uur nog geen honger kan zijn. Met water is hij niet tevreden. We hebben al een aantal keer geprobeerd hem na een schone luier en wat water even te laten huilen, maar tevergeefs... Na een klein flesje (60cc) slaapt hij wel verder tot 8 uur. Op zich mooi natuurlijk, maar ik zou liever zien dat hij meteen tot na 6 uur slaapt.. Is dit te sturen of moeten we gewoon geduld hebben?
Het verklaart wel veel dat je eerst volledige bv gaf. Ik denk dat je kindje gewoon geconditioneerd is op die eetmomenten. Om daar vanaf te komen moet je OF veel geduld hebben (dan gaat het uiteindelijk wel vanzelf maar hoe lang het duurt... kan lang zijn) of je gaat er op sturen door een strak ritme aan te bieden. Als het eenmaal loopt kan je er ook weer losser in worden. Een aardig schema voor een kindje van 9 maanden is: 7:00 ontbijt 180ml/6 + bambix 9:30 - 10:00 tussendoortje fruit 12:00 - 12:30 lunch: 1 - 2 boterhammen + thee / water 15:00 bekertje of flesje melk (90-150ml) 18:00 warm eten (200 gram) + yoghurt of kwark 100ml voor het slapen gaan een fles 180ml/6 + rijstebloem (of Bambix maar dit zou niet perse hoeven) Op deze manier zit er ongeveer 3 uur tussen (herkenbaar vanuit de bv) en dan is het leren om door te slapen. Als je lichaam gewend is om ook 's nachts te eten dan zal je daarop wakker worden, ook al heb je het niet echt nodig. Dit is dus echt een kwestie van doorbreken. Dat is erg vervelend maar het loont wel. Trek er een week voor uit, informeer de buren en maak afspraken met je partner Als je kindje 's nachts wakker wordt, niets aanbieden (ook geen water, dat is alleen maar teleurstellend, want lang niet zo lekker als melk): een knuffel, een aai en vooral weer neerleggen. Pas de 5-10-15 minuten regels toen. Na 5 minuten kijken, knuffel en weg.. etc Wat je ook kunt doen is de fles van 23:00 afbouwen zodat hij er rustig aan went om geen voeding meer te krijgen zo laat op de avond.
@Zanoni, is dat niet teveel voeding? Het lijkt me wel wat. Ik ga dat maar eens proberen. Maar....mijn kind wordt nog wakker 's nachts en water/babysap accepteert hij dan niet. Kan een kleine fles ( met 90 ml) schaden??
Nee een extra voeding kan niet schaden Chebu.. het is hooguit 'lastig' voor jou omdat je het moet geven..
Ons zoontje is 6,5 maand, maar ik had even hier gereageerd omdat het bij ons ook om het afbouwen van een fles gaat. De nachtvoeding dan. Wanneer ooit die late fles eraf gaat... dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. @zwaantje: Het schema dat je opgeeft, komt wel een beetje overeen met wat we nu doen. Alleen krijgt hij 's ochtends gewoon melk (nog bv) en 's avonds pap. Overdag krijgt hij ook water te drinken, dus dat lust hij wel. Daar ligt het niet aan. Afgelopen nacht hebben we toch maar de makkelijke weg gekozen en een flesje van 60 cc gegeven. Dan moppert hij even dat hij meer wil, maar valt weer snel in slaap. Vannacht misschien maar weer terug naar 5-10-15. Dat hebben we al een paar nachten geprobeerd, maar dan jengelt/huilt hij gerust anderhalf uur tot het tijd is dat hij wel wat krijgt. We hadden bedacht dat we dat tijdstip steeds een beetje zouden gaan rekken. Pffft... vermoeiend. (Wat is borstvoeding geven dan toch gemakkelijk.)