Dag, Ons meisje is nooit ziek, maar dan ook nooit. Vannacht werd ze overstuur wakker, was erg warm. Koorts... ze wilde geen warme melk, geen roosvicee maar uiteindelijk wel chocolademelk. Niet mijn eerste keus, maar ze moest wat drinken (zijn net van de speenfles afgestapt waardoor ze overdag minder drinkt). Na een zetpil 120 mg ging ze wel drinken en weer slapen. Vanmorgen weer overstuur, weer zo warm. thermometer in de kont gaf 39,8 aan, andere thermometer op het voorhoofd 37.9... Wat is nou juist? Wij twijfelden in het begin ook vaak over de thermometer (wel gekocht in baby zaak). Vanmorgen weer een zetpil gehad en weer een beetje chocomelk gedronken en toen meteen weer slapen. Een uurtje later werd ze overstuur wakker, had ze overgegeven... Weer even van bed af, wilde niks, zo slap, zo duf, alleen maar bij ons hangen (normaal hyper actief en de hele dag rennen en klimmen). Zo kennen wij haar helemaal niet... Na een klein uurtje eraf toch maar weer op bed gelegd en heeft ze lang geslapen. Heb haar net weer eruit gehaald, anders ben ik bang dat ze vannacht niet slaapt. Met een thermometer van vrienden opnieuw getemperatuurd (in de kont) en die gaf ook 39,8 aan... Ze voelt ook warm aan. Ik vind dit best hoog. Ik denk dat het komt door tanden/kiezen. Is zo'n hoge temperatuur normaal? Ze is nu wel leuk aan het lezen op de bank en een beetje aan het spelen met papa (wel rustiger als normaal, want dan zit ze niet stil op de bank) maar ze krijgt wat meer praatjes. Zometeen proberen of ze een broodje wil, ze heeft nog niks gegeten vandaag, behalve een halve kiwi. Vervelend dat ik morgen moet werken, ze is wel bij mijn ouders maar toch. Maak ik me terecht zorgen denken jullie of zal het morgen waarschijnlijk wel weer beter zijn?
Ik weet niet echt antwoord te geven op je vraag maar ik zou wel van de temp uit gaan van de rectale meting, die zijn gewoon veel betrouwbaarder als op voorhoofd/oor ed. Hopelijk knalt je meisje snel op!
Koorts bij doorkomende tandjes is normaal. Bij pcm zou de koorts wel iets moeten zakken, 's avonds loopt de koorts meestal wel ietsjes op. Chocolademelk zou ik niet meer geven, kans is dat ze misselijk wordt. Misschien wilt ze koud drinken? Dat verdoofd misschien een beetje? Of anders lauwe thee oid.
Ik zou idd uitgaan van de rectale meting. Dat blijft de beste manier van temperatuur meten. Koorts bij doorkomende tanden is mogelijk. Bij het doorkomen van de hoektanden had hij hier af en aan koorts. En ook van die hoe temperaturen. Verder merkte je weinig aan hem. Of doorkomende tandjes het bij jouw dochtertje ook is? Ik zou het even aankijken en anders morgen even de huisarts bellen. Met name omdat ze ook overgeeft.
Afgaand op het totaalplaatje dat je schetst hoef je je geen zorgen te maken hoor! Ze eet en drinkt nog, (minimaal, maar ze eet en drinkt) en ze speelt, is alert wakker... Koorts op zichzelf zegt weinig. Het gaat altijd om het totaalplaatje en factoren als willen drinken, alert zijn en voldoende plassen zijn dus veeeeel belangrijker om te beoordelen hoe ziek je kind is! Kan prima bij tandjes horen, maar bij tandjespijn zijn ze ook vatbaarder voor virusjes, dus ik denk dat ze een virusje heeft opgepikt met de tandjespijn nu.
Chocolademelk is niet zo'n fijne trouwens als de maag blijkbaar gevoelig is. Is nogal vet en zwaar verteerbaar, dus als ze wel iets anders wil, dan liever dat. Maar, als ze niks anders wil dan chocomelk, dan dat gewoon aanbieden. Dat ze drinkt is altijd nog belangrijker dan wat ze drinkt
Misschien krijgt ze straks vlekjes dan heeft ze waarschijnlijk de zesde ziekte. Dit heeft onze kleine laatst ook gehad en begon ook met hoge koorts. Hoeveel weegt ze want je kan vanaf 10 kilo ook 240pcm geven.
Als jij tegen de 40 graden koorts hebt, wil je ook niets. Wat de rest al zegt: rectaal is het meest betrouwbaar. Als ze zich echt ziek voelt, zou ik haar gewoon om de 8 uur paracetamol geven. Als je bij hoge koorts eenmaal begint, niet een keer overslaan, omdat dat eventueel tot een koortsstuip kan leiden. En inderdaad die van 240mg doen als ze daar zwaar genoeg voor is. Als je nog een speenfles hebt, dan zou ik haar daar gewoon lekker uit laten drinken als ze daar wel goed uit wil drinken. Eten is niet zo belangrijk, drinken wel. Eventueel ORS geven tegen uitdroging. Hier met doorkomende tanden en kiezen ook vaak koorts. Met name de oudste dan vaak rond de 40 graden.
Koorts is niet erg. Zelfs helend en zorgt ervoor dat de ziekte sneller overwonnen wordt. Dus als ze geen pijn heeft dan hoef je bij deze temp geen pil te geven. Eventueel een laagje kleding uit. Zo'n koorts door tanden... lijkt me niet. Eerder virusje (waar ze bij tanden idd vatbaarder voor kunnen zijn). Zolang ze drinkt en plast en enigzins alert is, hoef je je bij koorts onder 40.5 geen zorgen te maken (en mijn antroposofische huisarts stelt dat wat hoger ool niet erg is, eerder normaal bij kleine kinderen). Beterschap!
Dat mag zelfs al vanaf 8 kilo, (ons verteld door meerdere kinderartsen, niet zelf bedacht dus. Was hier aan het klooien met 120 destijds, wat niet genoeg was, en 240 dus wel). Als 120 voldoende werkt, dan gewoon 120 geven
240 bedoel je en zulke hoge koorts is echt vervelend (heb het laatst ook gehad). Persoonlijk geef ik dan altijd PCM ondanks dat ze misschien niet direct pijn hebben, lekker voelen ze zich denk ik niet...
Bedankt allemaal voor geruststellen en tips. Over 120/240 pcm: ik weet dat ze (11 kg) nu ook 240 mag. Maar zoals ik al zei, ze is nooit eerder ziek geweest. Ik had dus alleen maar 120 in huis, waar 1 uit was (omdat ze 1 x na prikjes een beetje pijn leek te hebben). Ik woon in een dorp en de dichtsbijzijnde supermarkt die open is op zondag, is op ruim 30 minuten rijden. Als ik makkelijk 240 had kunnen halen, had ik dat zeker gedaan en ga dat morgen ook doen, voor als zoiets weer gebeurd. ORS had ik dus ook niet in huis, misschien dom van mij. Ze was nooit eerder ziek, dus heb wel wat standaarddingetjes in huis maar ook dat zat er niet bij. Chocomelk was vannacht het 3e dat ik probeerde, behalve een beetje vanmorgen de rest van de dag taksi gehad (ook niet eerste keus, maar beter iets dan niets)... Veel geslapen en gehangen, maar om 20:00h vanavond knapte ze op en werd ze zichzelf. Nog een beetje gespeeld zoals anders en nu ligt ze alweer lekker te slapen. gelukkig! Hopelijk morgen weer helemaal de oude. Nogmaals bedankt allemaal voor reacties!
Je mag nu met 120 dan wel wat vaker geven dan om de 8 uur. 6 uur ertussen kan dan prima, (want mag bij 6-7 kilo -uit m'n hoofd- ook al )
O, en ORS kun je altijd bij de dienstdoende apotheek halen. Wel altijd even opletten dat je de kinderversie pakt! Als ze bijna nooit ziek is, zou ik het niet standaard in huis halen. Beetje zonde als je het niet gebruikt en de houdbaarheidsdatum overschreden wordt... terwijl je het dus ten allen tijde kunt krijgen.