Baby 10 mnd s avonds niet slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Presa, 18 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Presa

Presa Actief lid

10 jul 2015
    126
    25
    28
    NULL
    NULL
    Ik start dit onderwerp voor wat advies en/of ervaringsverhalen.

Ik heb een dochter van ruim 10 maanden waarbij het slapen s avonds/s nachts altijd super goed ging/gaat. Echt ik mag niet klagen en daar ben ik me ook zeer van bewust.

De afgelopen week is er echter verandering gekomen bij het naar bed gaan s avonds. Voorheen sliep ze van 19.00-07.00 en ging ze na max 15 minuten brabbelen / veel woelen wel slapen.
    Nu leggen we haar nog steeds om 19.00 uur op bed en begint ze opnieuw te brabbelen en te woelen. Nu houdt ze dit echter makkelijk 1,5 uur vol. Na dit 1,5 uur begint meestal het gejengel erbij te komen en na 2 uur gaat ze huilen.
    Ik ben geen moeder die haar kind in slap laat huilen dus dat is meestal mijn teken om echt te gaan kijken. Zodra ik binnen kom begint ze te lachen en lijkt ze weer springlevend. Als ik vervolgens na een aai en wat lieve woorden weer wegloop barst ze opnieuw in tranen uit (hooguit 2 miniten) en begint ze weer opnieuw te woelen en dan valt ze meestal toch na 15 min in slaap. We zijn dan inmiddels al richting 21.30 uur en de volgende ochtend moet ze meestal gewoon weer om 07.00 uur wakker gemaakt worden.. overigens slaapt ze wel heel de nacht door en hoeven wij er nooit uit (al sinds ze 13 wkn was) dus nogmaals ik klaag niet, ben zeeer blij hiermee en koester iedere nacht.

Mijn vraag echter; zijn er meer moeders die dit herkennen en hebben jullie eventueel tips?

Overdag slaapt ze 2x: meestal gaat ze tussen 09.30-10.00 uur naar bed voor ca 2 uur en doet ze s middags nog een dutje van 1 uur ergens tussen 14.00 en 16.00 uur. Ze is dus overdag meestal 2,5 a 3 uur wakker tussen haar slaapjes.

Zou ze al toe zijn aan 1 slaapje?
    Ik heb s ochtends echt het idee dat ze tussen 9.30 en 10.00 uur echt naar bed moet (overdag slaapt ze ook heel snel nadat we haar wegleggen)..
    zou ik dit toch langzaam moeten gaan rekken naar 1 middagslaapje? Ik kan het alleen niet ineens gaan rekken van 9.30 naar 12.00 uur (dat is wel een heel groot verschil haha).
    Hoe is dat bij jullie gegaan?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter deed dit ook wel, zij ging dan niet huilen maar sliep ook pas na een paar uur kwebbelen. Ze leek er nooit echt onder te lijden, sliep overdag ook niet ineens langer of zo. Het ging een tijdje weer over trouwens, toen viel ze weer vlugger in slaap.
    Wat dingen die je zou kunnen proberen :
    Half uurtje later naar bed
    Projector met sterren oid, had hier wel een rustgevend effect.
    Niet wachten tot ze gaat huilen maar eerder al eens gaan kijken, om het kwartier of zo, misschien dat je het dan doorbreekt. Kan ook dat ze dan gaat feesten en helemaal niet meer slaapt, maar dat merk je gauw genoeg.

3. xNadine

xNadine Actief lid

27 jul 2016
    383
    39
    28
    Mijn zoontje is ook ruim 10 maanden en die doet hetzelfde, die sliep altijd perfect maar nu sinds een paar weken echt totaal niet meer :( hier gaat het nog een stapje verder, s'nachts is hij elk halfuur wakker en huilt hij heel erg veel, dus wij hebben echt extreem gebroken nachten. Ik denk dat het te maken heeft met zijn doorkomende tandje, een sprongetje misschien en gewoon heel veel dromen s'nachts. Misschien heeft jouw kindje dit ook wel, en dan is het gewoon een fase waar je even doorheen moet.

4. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Bij ons wat dat een fase
    Ik heb rond die tijd heel wat uren naast het ledikant door gebracht.
    Volgens mij heeft dat weer te maken met verlatingsangst

Wat ik deed als ze echt begon te huilen was;
    Naast der bedje gaan zitten met mijn hand vlakbij haar. Na 5 minuten haalde ik mijn hand weg maar bleef wel zitten. Weer 5 minuten later draaide ik om, ze kon me dan nog wel zien maar keek naar mijn rug/zijkant. Om de paar minuten schoof ik op mijn kont richting de deur. In de deuropening bleef ik wat langer zitten. Uiteindelijk stond ik op en bleef staan. Vaak draaide ze dan zelf om naar de muur wat een teken was dat ze in slaap viel. Dan liep ik weg, maar liet de deur open. Als ik dan een kwartier niks hoorde ging ik de deur dicht doen.

Klinkt heel langdradig maar duurde ongeveer een uur (als ze meewerkte)
    Uiteindelijk ging het over maar het heeft ongeveer een maand geduurd.

5. Ziggi

Ziggi Bekend lid

8 feb 2017
    936
    350
    63
    Vrouw
    Mijn zoontje doet het ook sinds een paar dagen.. Hij is bijna 11 maanden.
    Zoals je zelf al zegt denk ik dat hij toe is aan 1 slaapje.. alleen moet hij z'n draai daarin nog vinden ofzo.
    Vervelend is dat he? Dat je niet weet wat er aan de hand is met je kind.

6. Binkie81

Binkie81 Actief lid

14 jul 2014
    142
    1
    18
    Haarlem
    Wij hebben die fase net gehad bij ons nu 11 maanden oude zoon. Ineens huilen bij het naar bed brengen, klaarwakker zijn, midden in de nacht weer wakker worden en ook een voeding willen. ....nu sinds 2 avonden/nachten gaat het weer goed. Ik wijt het aan de 11 maanden sprong want hij heeft ineens een aantal nieuwe vaardigheden erbij nu!

Emo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina