Hoi, Ik ben in het ziekenhuis met een keizersnede bevallen en Jonathan wou in het begin heel slecht drinken, alleen met tepelhoedje lukte het wel, dus op aanraden van het ziekenhuis ben ik dat gaan doen. Maar nu na een maand wil ik eigenlijk wel van dat tepelhoedje af. Wie weet hoe ik het kan afwennen? Ik heb al een paar keer geprobeerd zonder te voeden, maar hij doet z'n mond niet ver genoeg open (vandaar dat we toen ook met het tepelhoedje zijn begonnen). Ik hoor het graag!
Iedere keer proberen om zo de borst te geven. Mijn zoon dronk ook eerst met een tepelhoedje tot zo'n 4 weken geleden. Te wilde hij die dingen ineens niet meer. Op een gegeven moment was ik wel gestopt om zo de borst te geven, omdat ik dacht eeuwig aan dat hoedje vast te blijven zitten.
Ik heb weken geprobeerd de borst zonder hoedje te geven maar niet gelukt. Ik geef dus nu nog met een hoedje. Nu snapt hij het helemaal niet meer dus heb het maar opgegeven. Ik heb altijd goed gelet op mijn produktie, op de hoeveelheid natte luiers bij Dean enz. Dean drinkt goed mijn borsten leeg dus heb nog nooit een ontsteking of iets dergelijks gehad. De lk hier sprak de wijze woorden, ook met TH worden kindjes groot. Niet te veel op focussen.
Hoi, ook ik voed met tepelhoedje en ik probeer gewoon af en toe zonder. Dat lukt tot nog toe niet echt, van het weekend had ze even een helder moment dat ze m'n borst wel pakte en een paar teugjes zo nam, maar toen ze weer losliet wilde ze weer niet goed pakken. Ook ik ben begonnen met dat tepelhoedje omdat ze de borst niet goed pakt, ze zuigt de tepel gewoon niet naar binnen. Ik heb een lactatiekundige geraadpleegd en die heeft me laten zien hoe je de tepel zo kunt aanbieden dat de kans het grootst is dat ze hem alsnog gaat pakken. Op www.breastfeedingmadesimple.com staat een animatie waar je kunt zien hoe dat moet: onderlipje tegen de onderkant van je tepelhof en dande rest naar binnen laten vallen in het mondje, zeg maar... Je kunt dat wat ondersteunen door je tepel en tepelhof tussen duim en wijsvinger te nemen, maar het had de voorkeur, zei de LK, dat je kindje het gewoon helemaal zelf verder pakt. Haar advies voor mij was om tijdens het voeden dan het tepelhoedje af en toe eens weg te halen en te kijken of Thirza de tepel dan wel ging pakken. Vooral op een ontspannen moment doen, in ieder geval, en lukt het niet en begint je kindje toch weer wat te jengelen o.i.d. dan gewoon het tepelhoedje er weer op. Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel graag zonder dat ding zou willen voeden, (lijkt me wel zo gemakkelijk, ben dat gepruts wel een beetje zat), maar lukt het niet, nouja, dan maar niet hoor! Belangrijkste is dat ze mijn melk binnen krijgt en aangezien ik de eerste melk al afkolf omdat ik zoveel heb en Thirza anders veel te snel moet drinken, maak ik me niet zo druk om mijn productie: die is meer dan genoeg, Succes!
Ik maak me ook niet druk om de productie en of hij genoeg binnenkrijgt, hij zit nu al in maat 62 namelijk, dus groeien doet hij goed, en plassen doet hij ook genoeg. Het is alleen wat Rozemarijke zegt: zo'n gepruts. Ik zal eens kijken of het lukt, en zoniet dan maar niet.
Ook ik ben door het zh aan een hoedje geraakt..(denk dat het anders fles was geworden dus ik ben al lang blij) Ik heb geprobeerd aftebouwen door een hoedje te slopen....elke keer een stukje eraf knippen....maar dan kwam ik op een punt dat me tepel langs de rand han het hoedje..en DAMN! dat dee zeer...alles leuk en aardig maar dit is niet leuk...dus hierzo gewoon aan de hoedjes gaat prima alleen ja het is minder makkelijk...maar 10x liever dan de fles Ook fijn om te lezen dat er meer dames zijn met hoedjes dacht dat ik een uitzondering was
He meiden, nou, sinds gistermiddag drinkt Thirza ineens zonder tepelhoedje! Ik ging steeds halverwege het voeden verschonen, zodat ze even kon boeren enzo, omdat ze met dat tepelhoedje gewoon wel wat meer lucht binnen krijgen. Na het verschonen lag ze tegen dat tepelhoedje aan te miepen en wilde ze duidelijk niet. Dus ik haalde hem weg en hielp haar de tepel naar binnen te halen en huppa: ze dronk! Ik de volgende voedingen dus steeds uitgeprobeerd, maar ze blijft het volhouden! ZE heeft het ene moment nog even wat meer hulp nodig dan het andere, maar ineens heeft ze het dus door! @Beastie: ja, dat afknippen was mij door de kraamhulp dus afgeraden, die vertelde al dat dan je tepel eraan gaat! (Kraamhulp hier heeft allemaal extra diploma's om goed te begeleiden bij borstvoeding geven: erg fijn!). Maar als je dus af en toe op ontspannen momenten tijdens het voeden dat tepelhoedje ff weghaalt en je kindje helpt om de tepel te pakken, is de kans dus groot dat het toch een keer gaat lukken. 't Is veel minder gedoe, echt superfijn nu zo! Kan ik tenminste echt overal voeden nu, , ook als ik niet de hele uitrusting bij me heb, Op die site die ik hierboven noemde, kun je overigens duidelijk zien hoe ze de tepel binnen moeten krijgen... Nou, hopelijk lukt het bij jullie ook!
@ Rozemarijke: Goed zeg! Wat fijn! Hier nog geen succes, heb ook geprobeerd om onder het voeden het tepelhoedje weg te halen, maar geen succes. Morgen maar weer proberen!
hoi, ik heb vanwege kloven de tepelhoedjes in huis gehaald, en was daar super blij mee! ik ging echt door de grond vd pijn, en ben echt geen mietje.. maargoed, na een paar dagen ging het wel weer en wilde weer gewoon de borst geven zonder th en dat wilde mijn dochtertje dus niet meer hahah. lichte paniek bij mij dat wel, maar gewoon steeds proberen en toen ging het wel weer.. oke, bij mij waren het een paar dagen en geen weken dat ze er aan was gewend, en dus heb ik op één dag weer zonder th kunnen voeden. probeer je tepelhof smal te maken zodat je kindje het beter kan happen. dus pak met je duim boven en je vingers onder en duw je tepelhof samen als het ware, dan kan het wel lukken.. oh ja, en vooral rustig blijven als het niet lukt. als je gaat stressen en geirriteerd raakt dan lukt het zkr niet want dat merkt je kindje ook weer, nou succes!
In het ziekenhuis hadden ze mij gezegd dat mijn dochtertje haar tong niet goed gebruikte en daardoor mijn tepel niet kon aanzuigen. Ze hebben mij toen ook een tepelhoed aangeraden. Ik wou daar na een week of 2 toch ook wel vanaf en probeerde het ook regelmatig zonder. Zonder succes. Ik heb toen een lactatiedeskundige gecontacteerd, omdat ik eigenlijk zelf totaal niet wist hoe ik haar correct moest aanleggen, waar ik moest op letten, ... Bij de lactatiedeskundige bleek het probleem gewoon het volgende te zijn : op het moment dat ze haar mondje open deed, bracht ik haar niet vlug genoeg naar de borst. Doordat ik niet vlug genoeg was was haar mondje al gedeeltelijk terug dicht op het moment dat ze aan de borst kwam met haar mondje, en had ze dus enkel mijn tepel vast. Ik moest ook mijn borst samenknijpen zodat ze makkelijker kon aanhappen. Maar dus de borst en niet het tepelhof. En door die techniek had ik totaal geen probleem meer en lukt het perfect om haar elke keer direct aan te leggen. Je moet er op letten dat, voor het aanleggen, het neusje ter hoogte van je tepel ligt. Als je baby dan aanhapt, ligt de tepel hoog in de mond en kan die niet beschadigd worden door het zuigen. Ter hoogte van de neus van de baby mag er nog vrij veel tepelhof zichtbaar zijn. Dat is dan een teken dat de tepel (veilig) hoog in het mondje ligt. De kin moet diep in de borst gedrukt zijn. Je baby zal dan normaal gezien de tong uit de mond brengen waardoor de kin elke keer op en neer gaat. En door het bewegen van de kin wordt de borst gestimuleerd. Nog een tip : als je baby je borst los laat na het drinken, moet je tepel zelf nog mooi rond zijn. Als die vrij plat is, dan heeft je baby op de tepel zelf gezogen en dat is niet goed voor tepelkloven en zo. Hopelijk heb je er wat aan groetjes, Vicky
Ik wou even laten weten dat Jonathan net zonder tepelhoedje heeft gedronken, sinds gistermiddag zat hij de hele tijd te miezeren tijdens de voeding, steeds loslaten en heel driftig doen, dus ik dacht net dan haal ik het tepelhoedje weg, en dat ging goed!
@Cwvinkoop: geweldig! Bij Thirza ging het dus ook zo... toch grappig dat ze da zelf op een gegeven moment iets krijgen van: weg ermee,
hihi nou de mijne niet hoor.. die kijkt raar naar mijn tepel als er niks om zit.. en dan bijt hij erin whahahahah
@Natasja: ja, dat deed Thirza dus in eerste instantie ook: raar kijken naar mijn tepel en met haar neusje trekken, als ik probeerde haar zonder tepelhoedje te laten drinken. Helaas krijgen dus niet alle kindjes genoeg van dat plastic op den duur, Thirza gelukkig wel! Sjonge, wat scheelt dat een gedoe zeg! Wat wel lastig was: ik had al zo'n enorme productie en iedereen riep al: ja, door dat tepelhoedje loopt je productie terug. Riep ik steeds: da's maar goed ook, anders zou ik helemaal overlopen en had Thirza helemaal een probleem... Toen ze dus zonder tepelhoedje ging drinken, ging m'n productie me toch een partij omhoog! Shit zeg, het spoot eruit gewoon, bijvoorbeeld als ik lekker warm stond te douchen, was blijkbaar al genoeg stimulatie... Gelukkig heeft Thirza er inmiddels iets op gevonden, de slimmerik: ze gaat dan gewoon zachtjes aan m'n tepel liggen lurken en laat de melk zo naar binnen spuiten. Ze zal wel denken: lekker makkelijk zo!
@cvwinkoop: dank je wel voor je PB, ga dit topic even goed volgen, zou graag zonder hoedje gaan voeden, vind het op zich niet erg maar het word soms zo'n kliederboel haha zit er nog melk in het hoedje trekt hij hem er met al het gefriemel met zijn handje weer af, kleding onder etc maar goed nu eerst even mijn ventje voeden, morgen misschien een langere reactie van mij
Een tepelhoedje went ook wel denk ik. In het begin is het misschien klooien maar bij ons is het 2de natuur geworden.
@L83: wat voor tepelhoedje heb je eigenlijk? Want ik had een ronde en die trok hij er ook elke keer af, toen heb ik er 1 van avent gekocht, dat ging een stuk beter! En voor de rest is het gewoon blijven proberen denk ik.
Denk dat het ook wel steeds beter zal gaan, je raakt er denk ik ook wel aan gewend. Aan de ene kant wil ik het graag afwennen, is toch wel makkelijk, aan de andere kant groeit hij nu goed (200 gram per week tot nu toe) en hij word soms zo driftig als ik het zonder probeer en begint dan zo te huilen dan vind ik het ook weer zielig en dan maar weer snel tepelhoedje erop, en dan begint hij tevreden te drinken. Ik heb trouwens tepelhoedje van medela, is rond met zeg maar een stukje eruit zodat het neusje van de baby wel vrij is/ tegen huid aan komt. Hoe is die van avent?
avent is aan de onderkant en aan de bovenkant een stukje eruit, dus dan komt het kinnetje ook gewoon in contact met je borst, hier staat er 1 op marktplaats http://link.marktplaats.nl/229695680