Onze jongste dochter (nu 7 maanden) sliep altijd heerlijk op haar rug, tot een maand of 5. Dus buikslapen geprobeerd. Dat ging eigenlijk prima, tot zo'n twee weken geleden. Overdag, 's avonds of 's nachts gaat ze niet meer 'wakker in bed'. Ze viel al zelf in slaap vanaf een maand of 4,5, nooit met huilen. Nu wil ze dat niet meer. Op haar buik gaat ze enorm met haar armen maaien, haar hoofd omhoog duwen en zo raakt ze gefrustreerd. Op haar rug kijkt ze eerst om zich heen, maar waar ze eerst dan lekker in slaap viel, begint ze nu ook te protesteren na zo'n 20 minuten, wat dan overgaat in hard, boos krijsen. Ik laat haar niet huilen maar als het eenmaal zover is, komt ze gewoon niet meer in slaap. Gevolg: een chagrijnige baby overdag die 's nachts ook om de 2 uur wakker wordt. Vermoeiend... Ze rolt overigens nog niet, probeert het wel heel erg. Misschien moet ze dat eerst 'kunnen' om weer rustig in slaap te kunnen vallen? Tips zijn welkom. Ze valt bijv. wel heel makkelijk in slaap in het inzetstuk in de wandelwagen of in de auto.
Ik denk dat ze t rollen door krijgt maar t nog niet kan, dat is enorm frustrerend voor haar en zorgt voor een hoop protest. Heel herkenbaar!! Wel lastig want je doet er niks aan.... Waarschijnlijk gaat zesnel rollen en dan weer goed slapen. Niet echt tips dus maar wel herkenning
Herkenbaar. En als je haar op haar zij legt? Wel alleen doen als ze op haar buik ook zelf netjes haar hoofd kan tillen en draaien want soms rollen ze per ongeluk om.
Misschien stukje verlatingsangst? Hier hebben we R. ook een tijdje weer in slaap moeten wiegen, alleen kwam hij niet in meer slaap. Het kan ook ontwikkeling zijn, te druk in het koppie waardoor de slaap moeilijk komt. Of misschien een sprong in emoties, boos dat ze moe is. Of misschien inderdaad het rollen. Je zou haar kunnen helpen om in slaap te vallen.
Rollen, kruipen, lopen geeft allemaal onrust en vooral als ze het (nog) niet kunnen. M. heeft voorheen uren in zijn bed het kruipen geoefend. Op zijn rug rolde hij gelijk op zijn buik om een poging tot kruipen te doen. Soms zelfs midden in de nacht. Toen hij het eenmaal kon was de onrust weg.
Bedankt voor de reacties! Ik denk ook dat het met het omrollen te maken heeft. @Blijdorp op haar zij wil ze niet, ze kromt zich dan als een banaantje en rolt of op haar buik, of op haar rug.. @KleineLai ik voed haar idd in slaap. Dat ging tot voor kort prima maar nu schrikt ze steeds wakker op haar rug en op haar buik wordt ze s nachts ook om de 2 uur boos wakker.
Hier ook met de rolfase gehad. Gelijktijdig zit er ook een sprong dus kan beiden zijn. Sinds ze kan rollen wanneer ze wil rollen kregen we een rustigere slapee. Wel ging ze dan eerst t complete bed rond voor t lekkerste plekje.