Met pijn in mijn hart: van borst naar fles

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Light, 31 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Hallo dames,

Ik zou heel graag jullie advies willen.

Na een zware zwangerschap ben ik begonnen met borstvoeding. Vanwege zijn te lage geboortegewicht ging dit in het begin moeizaam: hij had nog te weinig energie om goed te drinken dus kreeg vaak via de sonde bijgevoed en ik moest nog nakolven. Ikzelf was vanwege de zwangerschap allesbehalve fit, maar opgeven is nooit in me opgekomen. In mijn buik kwam de kleine al te kort en dat wilde ik nu voor mijn gevoel goed maken.
    De afgelopen weken spookt het overgaan naar de fles steeds vaker door mijn hoofd. Ik word hier heel verdrietig van omdat het weer voelt alsof mijn lichaam me in de steek laat. Ik kan echter niet meer: heb de ene infectie na de andere, veel pijn met voeden, val te veel af (en weeg al niet veel) en raak meer en meer uitgeput. Ik vrees dat ik nu echt aan mijn gezondheid moet gaan denken om nog voor onze zoon te kunnen zorgen. Een lactatiekundige heeft overigens al een tijd meegekeken.

Mijn vraag: de moeite die ik heb net stoppen heeft ook te maken met het feit dat ik wel allergiegevoelig ben. Ik ben bang dat mijn zoon dat ook heeft. Daarnaast heeft hij veel last van darmklachten. Hiervoor ben ik al sterk geminderd met zuivelgebruik en krijgt ons manneke probiotica.
    Hoe kan ik het beste gaan afbouwen? Zou kolven nog een optie zijn en hoe pak ik dat aan? Welke kunstvoeding raden jullie mij aan?

Alvast heel erg bedankt.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Eerst een vraag, ben je al bij de ha geweest om je bloed te laten prikken?
    Er is moe zoals we allemaal kennen na een.bevalling, moe omdat het niet lekker loopt,
    maar speelt er bij jou niet meer dan dat?
    Enne...petje af, heel bijzonder wat je al voor je kindje hebt gedaan!

3. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Ja ben enkele weken geleden al bij de huisarts geweest vanwege heftige buikpijn. Er is toen ook bloed geprikt. Niets gevonden, HB was ook weer normaal (was na de bevalling 4,3). Denk dat bij de vermoeidheid ook meespeelt dat ik maanden in enorme spanning heb gezeten. Maar deze vermoeidheid ken ik niet van eerder in ieder geval, ik sleep me letterlijk (vanwege de pijn aan al mijn gewrichten) door de dag heen.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Jeetje meis....dat is toch niet zoals het hoort?
    Ik zou toch echt een.verwijzing gaan.
    vragen voor bijvoorbeeld de Internist...ergo, waarom heeft de HA jou
    niet verder geholpen?!
    Zuinig zijn op je lijf hoor!
    Ook als je besluit om te stoppen met borstvoeding, dit kan/mag je niet
    zo laten gaan...gewrichtspijn, niet opzij schuiven!:(

5. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Buikpijn ging vanzelf weer over. Ws mijn darmen. Gewrichtspijn ben ik wel bekend mee maar was zo goed als over.

6. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Als t niet meer gaat lichamelijk en je alleen maar zwakker wordt wordt een leuke energieke mama zijn ook moeilijk.
    Heeft er ook al een diëtiste meegekeken? Ik moet nl ook echt behoorlijk bij eten om niet af te vallen dus kam soms helpen als je gericht eetadvies krijgt. T gaat niet altijd om meer nl maar om bepaalde stoffen.
    En pijn met voeden hoeft echt niet, dat is vaak een aanhap of mondprobleem. Kijkt de lk ook echt mee tijdens de voedingen? Soms is t zo'n klein detail!

Darmpjes en reflux klachten waren bij ons tot 4 mnd. Daarna weg!
    Met 3-4 mnd gaat t vaak al wel beter hoor, mogelijk kun je dat aanzien?kolven kan maar is nog meer extra voor jou he? Want dan is t en voeden en kolven (en alle kolfspullen wassen)
    Op borstvoeding.com vind je info over afbouwen en FT kolven, lees je anders in en kies dan.

Belangrijkste is dat jouw kleine een blije mama krijgt. Je hebt al enorm je best gedaan en hebt al maanden goede stoffen met bv gegeven! Iedere keus is goed meid!

7. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is je b12 ook nagekeken?
    Is je schildklierwerking nagekeken?
    Op basis van je verhaal kan ik me voorstellen dat je wilt stoppen met bv, het gaat je waarschijnlijk veel rust geven als je over stapt op flesvoeding.
    Je zou h.a. voeding kunnen nemen. Of de extra care van de kruidvat. Die van de kruidvat combineerd de voordelen van nutrilon h.a. en omneo. En het is nog goedkoper ook. Als dit een allergische reactie veroorzaakt kun je via het cb aan de pepti gaan.

8. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Dankje voor jullie reacties! B12 en schildklier ook nagekeken inderdaad. Lactatiekundige heeft ook meegekeken bij een voeding en heb al twee verschillende behandelingen voor spruw achter de rug. Het gaat gewoon niet meer. Ik heb vanaf het begin al pijn en kost het me (teveel) energie. Toen kwam het echter niet in me op om te stoppen, wilde het beste voor mijn kindje. Echter nu heeft hij een gesloopte mama, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

9. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Ik krijg overigens nog uitgebreid onderzoek vanwege niet goed aangelegde placenta. Wellicht komt daar nog iets uit wat mijn klachten (verder) verklaard. Ben echter al vaker uitgebreid onderzocht, ook bij internist, maar nooit iets gevonden. Maat zo extreem zwak als nu heb ik me ook nog nooit gevoeld. Maar ja, ik slaap al sinds vorig jaar juli (begin zwangerschap) al extreem slecht dus zo gek is het ook niet. Als ons manneke flesje krijgt ga ik een week in zomerslaap ;)

10. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Goed dat je de knoop doorhakt! Je kleintje gaat in de komende periode de hele wereld ontdekken en dan is t fijn dat je met hem mee kan genieten. Succes met afbouwen en veel plezier samen!

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Toen ik moest bijvoeden ben ik gestart met Hero Hypoallergeen op advies van de kraamhulp. Toen hij veel last kreeg van krampjes ben ik dat gaan mengen met de comfort. Toen was het uiteraard niet HA meer, maar dat scheelde wel.
    Bij mij was het probleem overigens een te korte tongriem, maar dat terzijde.

Ik heb ook overal pijn. In mn schouders, rug, heupen. En ik denk dat het bij mij komt doordat ik nu niet meer aan sporten toekom (tot een week voor de bevalling zwom ik nog 3x per week), gecombineerd met de vermoeidheid van de gebroken nachten én het zeulen met 6,5kg kind.

12. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Lieve Light, de afgelopen jaren heb ik geleerd om niet te kijken naar wat er niet goed is of er verkeerd is gegaan, maar om te kijken wat er wel is en wat er goed gaat.

Je hebt een prachtig kindje dat je alles hebt gegeven van jezelf. Wees daar trots op! Kijk naar je kindje en besef dat hij groot (je snapt wat ik bedoel) is geworden in jouw buik, van jouw liefde en jouw melk. Klaar! Dit heb je gedaan en dat is meer dan genoeg.

Geef jezelf nu kans om op te knappen van alles wat je hebt meegemaakt en hebt gegeven. Bouw rustig af en probeer goed te kijken hoe jouw kind daar op reageerd. Als je kind gevoelig is voor een allergie dan komt dat er vroeg of laat uit. Dus of nu of over 6 maanden als hij dan pas een fles zou krijgen.
    Wellicht nog een idee om jouw herstel een boost te geven met Floradix, een kuur van 3 maanden. Google maar eens, superspul.

Een hele dikke knuffel van mij :)

13. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben nogal streng voor mezelf. Dankjewel voor je lieve bericht.

Ik ben nu langzaam aan het afbouwen en geniet heel bewust van de bv-momenten. Om deze periode af te sluiten heb ik vandaag een ring mogen uitzoeken van mijn man ♡

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ik dit zo lees, dan vrees ik dat stoppen met bv je niet gaat helpen. Van zelf voeden kun je niet zo extreem moe worden, dat moet een andere oorzaak hebben.
    Als je waardes voor B12, D, schildklier 'normaal' waren...waren ze dan 'normaal in het midden' of 'normaal aan de lage kant'?
    Is er gekeken naar je bloedsuiker?

15. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Inmiddels heb ik twee voedingen vervangen door de fles (vandaag eerste dag twee voedingen) en voel me al een stuk beter. Er zijn zeker ook andere oorzaken van mijn vermoeidheid, al denk ik niet dat dat lichamelijke oorzaken zijn.
    Bloeddruk en HB aan de lage kant, is altijd zo geweest maar niets aan te doen.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Natuurlijk is er iets te doen aan laag HB.

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik ben best wel pro borstvoeding, maar in jouw situatie zou ik ook afbouwen hoor. Misschien kun je nog een poosje blijven combineren ipv verder af te bouwen als je je nu al weer veel beter voelt.
    Ik heb ook gewrichtsklachten gehad na mijn eerste, met name mijn heupen, en nu tijdens de zwangerschap, dus dat is bij mij duidelijk hormoon gerelateerd, of het erger was door de bv weet ik niet, maar bij mij was het overdag niet zo erg. Ik kom heel veel aan tijdens de zwangerschap (bij de eerste iets van 23 kilo en daar zit ik nu ook weer op) en ook ik had bij mijn eerste die reserves echt nodig voor de bv, ik kon er ook niet tegenop eten dus. Als je lijf het echt niet trekt, dan hoef je jezelf absoluut niets kwalijk te nemen, knap toch dat je het al zo lang hebt volgehouden? En nogmaals, misschien kun je nog eentijdje combineren als dat goed voelt.

Deel Deze Pagina