dochter 1.5 jaar loopt niet los

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Imke24, 20 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imke24

Imke24 Actief lid

31 jan 2011
    350
    1
    16
    Limburg
    Hallo,
    Onze kleine dame is alweer 1.5 jaar. Ze kruipt, loopt langs de tafel trekt zich op, klimpt op de bank enz maar los lopen zit er niet in. Als we haar aan twee handjes vasthouden vind ze het prachtig om te lopen maar zodra we maar een handje los laten lijkt het wel of ze in paniek raakt en zakt ze direct door haar knietjes. Zijn er hier meer kindjes die vrij laat zijn met lopen, en hebben jullie misschien tips hoe we haar kunnen stimuleren, vertrouwder kunnen maken met het aan een handje gaan lopen en dan richting los lopen (ze durft ook niet aan een loopkarretje te lopen).. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

2. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Mijn dochter ging ook laat lopen. Was daarvoor hetzelfde als bij jou, vond het super leuk om aan 2 handjes te lopen, maar als je losliet, vond ze het eng en liet ze zich meteen op de grond zakken.

Ik denk niet dat je het kunt versnellen, ze zal gewoon in haar eigen tempo leren lopen. Eerst alleen aan 2 handjes durven, dan aan 1 handje, misschien ook met de loopwagen... en dan nog eens wat wachten... en dan zal ze het er vanzelf wel een keer op wagen, bv. 2 stapjes van bank naar salontafel.

Onze dochter ging uiteindelijk met 20 maanden haar eerste stapjes alleen zetten, en daarna ging het heel snel vooruit, elke dag wat afstand erbij. Wat ik zelf een voordeel vond van het late gaan lopen en haar voorzichtige aard, was dat ze, toen ze los ging lopen, meteen vrij goed kon lopen, dus nooit veel gevallen is en tegen tafelhoeken aan gezwalkt en zo.

3. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Mijn zoontje loopt ook nogsteeds niet los. Hij kan het wel maar vindt het gewoon niet interessant ofzo. Soms staat hij midden in de kamer ineens op en loopt een stukje om vervolgens te doen alsof hij het niet kan. Aan een handje loopt hij inmiddels wel prima.

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ons meisje heeft 4 maanden gedaan over behoorlijk aan 2 handen lopen (met 11 mnd) tot echt zelf los lopen. We vroegen ons steeds af hoe dat nou zou gaan.
    Goed langs randjes lopen. Toen goed achter een karretje lopen. Eerst in paniek als we 1 hand losmaakten, en steeds snel gaan zitten, toen goed aan 1 hand lopen. Toen experimenteren met stukjes los en zich dan in je armen werpen (van 1 stap tot wel 8 ofzo). Toen heel af en toe zelf 2 stappen los van om de bank naar de tafel te komen, heel voorzichtig en goed voorbereid.

En het duurde maar, pfffff.

Toen op een dag stond ik in de keuken en stond ze ineens los op 2 m bij mij vandaan, was ze de hele woonkamer (meter of 8) zelf doorgelopen. En ze stond daar alsof het normaal was, haha, helemaal los en stoer. Dat had ik dus helemaal niet meer zien aankomen, de laatste "stap" naar los lopen was zo groot ineens!

Toen wilde ze nog een week of twee het liefst aan de hand lopen als we bijv ergens waren. Daarna liep ze overal als een kievit naartoe, sjouwt rond met dingen, draait zich om al lopend etc.

Ik ben ervan overtuigd dat het vanzelf komt. Ineens kunnen ze het! Idd voordeel van een rustige start is dat het super stabiel is nu, ze is ook nauwelijks meer gevallen.

5. giraf

giraf Niet meer actief

Onze dochter liep al vanaf 12 maanden aan onze handen of rond de tafel, maar nog niet los.
    Wij hebben maandenlang haar geprobeerd te stimuleren om zelf te lopen, maar dit weigerde ze elke keer. Toen hebben we het maar losgelaten en gewacht tot ze zelf 'gewoon' zou gaan lopen.

En met 17 maanden liep ze van de 1 op de andere dag ineens los! Heel de kamer door alsof ze nooit anders gedaan heeft. :)

Zoals mijn voorganger al zei: Ineens kunnen ze het!

6. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Mijn zoontje liep met 9 maanden langs de tafel en aan twee handen. We zijn nu een jaar verder ;)

7. TantePerenboom

TantePerenboom Niet meer actief

Hier loopt de jongste ook nog niet los. Wel langs de tafel en achter loopkar en dergelijke. HIj is 14 maanden nu. Ik zelf was ook laat met lopen. Het komt wel. De 1 is laat de ander is vroeg.

MIjn ouste liep met 13 maanden los

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ging ze zich met 11 maanden optrekken tot staan aan de tafel en lopen aan 2 handjes... dat duurde tot zeker 15 maanden voordat de eerste voorzichtige stapjes los werden gezet.
    Onze meid is altijd een snelle en goede kruiper geweest, dus heb het ook daar aan geweten: geen reden om te gaan lopen, komt kruipend ook overal!
    Zijn tussen die 11 en 15 maanden wel ook steeds gaan 'oefenen' met lopen aan 1 hand. Eerst liet ze zich dan ook meteen op de knieën zakken en kroop weg. Op een gegeven moment met wat gek doen liep ze ineens wel mee aan 1 handje. Dat ging goed vanaf toen.
    Toen ze bij 15 maanden haar eerste losse stapjes had gezet zei iedereen: 'oh, nou loopt ze binnen 1 a 2 weken!' Niet dus! Kruipen had nog steeds de voorkeur.
    Bij 17,5 maand of zo kon ik pas écht zeggen dat ze liep. Toen ging het ook ineens snel. Nu wordt er bijna niet meer gekropen...
    Ook hier meteen een goede loper, er wordt bijna niet gevallen, ze kan meteen over iedere drempel en obstakels heen etc.
    Past wel bij onze meid, als ze iets gaat doen doet ze het meteen goed, niet eerst 'geklungel'...

Geduld geduld geduld.. Je kan het toch niet afdwingen of verder stimuleren, ieder kind z'n eigen tempo.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die van mij durfde ook niet. Vanaf een jaar prima aan 2 handen, of achter zijn blokkenkar. Maar echt niet los. 1 hand ging soms nog, maar meestal ging hij dan ook door zijn knieen.
    Totdat hij opeens het licht zag met 1j6mnd3wk. Dat was een week voordat we naar het CB moesten ;)
    Hij liep ook die eerste dag, letterlijk de straat uit, zo 75 meter en de hoek om. Dus hij kon het ook wel, maar durfde gewoon niet.

10. Loe

Loe Niet meer actief

onze jongen STAAT nog niet eens, laat staan lopen. Ben van de week met hem bij de kinderfysio geweest, die hem al kent vanaf de geboorte (zes weken te vroeg geboren), die heeft hem toen een aantal malen (standaard procedure) gezien. Hij heeft hem beoordeeld en aangegeven dat hij erg cognitief bezig is en daarin ook ver is. Motorisch: zijn benen zijn nog niet van hem zei hij, babyvoetjes nog wat in grijpstand. Komt vanzelf. Als hij loopt voor zijn tweede, is het ok.

11. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    eerlijk gezegd vind ik dat je dochter al veel doet en kan, dat loslopen komt vanzelf! Je zult zien dat ze ineens dit gaan doen. Ken genoeg kindjes die dit pas laat doen.

onze dochter is misschien straks ook wel een late want doet nl ook nog niets behalve zitten;)

12. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Simone loopt nu 2 weken los denk ik, ineens deed ze 11 stapjes toen ze bij oma was, die wist niet hoe ze het had haha!
    Ze loopt nog niet heel veel hoor, soms heeft ze de smaak te pakken en loopt ze de hele kamer door, maar kruipen is nog altijd sneller dus dat doet ze meer, en rennen met haar loopkar is nog altijd favoriet :)

Deel Deze Pagina