Net als bij onze dochter wil ik na de bevalling graag borstvoeding gaan geven. Het beste voor je kindje en fijn voor mama Nu heb ik toen dochter N ongeveer 4 maanden was spruw gekregen, en zij dus ook. We kregen nystatine, voor in haar mondje en op mijn tepels. Na 2 flesjes was het weg, maar het heeft me zo in de borstvoeding belemmerd, dat ik het heb afgebouwd. Nu schijnt dat ik dus de drager ben van deze schimmel, en dit ook aan onze kleine man kan doorgeven. Maar ik wil wel graag borstvoeding geven! Hoe groot is nu de kans dat ik dit doorgeef? Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Ik wil niet weer belemmerd worden in de borstvoeding, want dan zou het vanaf het begin zijn. Kortom, ik maak me er een beetje zorgen over en hoor graag advies!
Hoi, Iedereen draagt deze schimmel bij zich. Het punt is of de schimmel kans krijgt om te gaan woekeren om het zo te zeggen. Belangrijk is dat je let op je lichaam, ook nu al in de zwangerschap. Heb je nu last van schimmel? vaginaal, voetschimmel, etc. behandel dan nu al. Verder zorgen voor goede voeding: wanneer je in goede conditie bent (en dat bereik je onder andere door goede voeding) ben je beter bestand tegen schimmel en andere kwalen. Let ook op niet te veel suikers. Kies je voeding en snacks bewust! Wanneer je gebruik maakt van antibiotica let dan extra op: dit kan een trigger zijn voor schimmel. Alert zijn, goede hygiëne zijn dan op zijn plaats. Ook bepaalde ziektebeelden maken je vatbaarder voor schimmel. Diabetes is de bekendste. Wanneer je vragen hebt over ziektebeelden of aandoeningen die op jou van toepassing zijn, bespreek dit en de relatie tot schimmel (en spruw) dan met je verloskundige, huisarts of apotheker. Heb je last van vaginale schimmel, wees dan bewust dat dit sexueel overdraagbaar is. Je partner hoeft geen klachten te hebben, maar kan het wel aan jou geven. Wanneer jij dan minder weerstand hebt, kan het opspelen, of in stand blijven. Let hier op bij het vrijen. Was alles (ondergoed, spuugdoeken, handdoeken) bij twijfel op minimaal 60 graden en voeg azijn aan laatste spoelwater toe. Wil je echt alles weten wat je kunt doen vanaf dag 1: bestel dan een folder over spruw bij 1 van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties. Samenwerkende Borstvoeding Organisaties - Welkom op de site van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties En mocht je onverhoopt spruw krijgen, schakel dan direct een lactatiekundige in: samen verslaan is beter dan weken aan een stuk aan modderen! Veel succes en geniet nog van je zwangerschap!
Dank je, dit ga ik zeker onthouden! Ik let al veel op mijn voeding en heb nu niet ergens last van, dus hopelijk blijft dat zo! Ik begrijp nu ook beter waarom ik pas na 4 maanden hier last van kreeg. Gebroken nachten, weer werken, kolven met toch wat stress... Bedankt voor de tips, ik neem ze mee voor een nieuwe geslaagde bv periode. Groetjes