Mijn dochtertje is net een jaar en dit is de eerste keer dat ze echt koorts heeft. Ze heeft wel eens rond de 38/38,5 gezeten maar nu had ze net 39,7. Ze eet en drinkt wel goed en is bij vlagen heel vrolijk maar bij vlagen ook erg huilerig en hangerig (en zielig). Ze heeft nog nooit een zetpil gehad, omdat het nooit eerder echt nodig was en omdat ik er wat terughoudend in ben. Maar nu vraag ik me toch wel af of ze met deze temp eentje zou moeten hebben. Ze ligt nu trouwens lekker te slapen (derde slaapje van vandaag). Wat doen jullie met een koortsige dreumes?
Ik heb altijd gedaan, als ze er niet van kan slapen, dan krijgt ze een zetpil. Natuurlijk heb je er last van als je je niet lekker voelt, maar daar veranderd een zetpil ook niet altijd meteen wat aan. De koorts helpt wel de ziektekiemen bestrijden, dus als het niet hoeft, dan niet. Ik zou haar in dit geval, vrij hoge koorts, toch straks voordat ze voor de nacht gaat slapen nog even tempen. Mocht het dan nog steeds tegen 40 graden lopen, zou ik er misschien toch eentje geven. 40 graden vind ik wel een grens, daar moet het niet zo overheen gaan. Let wel op, mocht ze morgenochtend nog steeds hoge koorts hebben, kun je beter gewoon 3 keer over de dag verspreid een zetpil geven, zodat de temperatuur constant blijft. Als het steeds onderdrukt wordt, en dan weer hoog wordt, en dan weer onderdrukt, etc, dat is niet zo heel goed ivm risico op koortsstuip. Beterschap voor je meisje!!
Ze ligt nog steeds te slapen, twijfel nu een beetje of ik haar wakker moet malen of nog even lekker laten slapen. Ze voelt nu nog wel een beetje warm maar niet heel extreem dus hoop,eigenlijk dat als ze straks wakker wordt, de koorts gezakt is. Als ze vanavond nog zulke koorts heeft dan krijgt ze wel een zetpil voor de nacht.
Net om 7 uur toch maar even wakker gemaakt omdat ze nog niet echt veel gedronken had vandaag. Ook geen avondeten, maar goed dat maakt op,zich niet uit. Fles van 200 heeft ze helemaal opgedronken, maar nog steeds tegen de 40 graden koorts, dus een zetpil en nu lekker weer op bed..
Als mijn zoontje koorts heeft, geef ik hem overdag zo weinig mogelijk paracetamol, omdat koorts een functie heeft (vechten tegen de ziekte). Maar voordat hij gaat slapen, geef ik hem dan wel altijd een zetpil. Ik ben van mening dat goed slapen net zo genezend werkt als de koorts. Als je kind 's nachts niet goed slaapt vanwege de koorts, dan kan de slechte nachtrust volgens mij de genezing in de weg staan.
Als ik merk dat ze pijn heeft, niet kan slapen of niet lekker in haar vel zit zou ik een zetpil geven.